וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתר להטמנת אשפה נסגר - וגרם ל"בור" בתקציב הרשויות בגליל העליון

17.11.2019 / 8:38

בעקבות סגירת אתר להטמנת אשפה ששירת 19 רשויות מקומיות, מעתה הן חייבות לפנות את האשפה לאתר מרוחק. עלויות השינוע הרבות גרמו למצוקה תקציבית במועצות האזור, שנחשבות גם כך לחלשות כלכלית. משרד הפנים מצא פתרון למשבר - לשנה הנוכחית בלבד

50 טון אשפה פונו מנחלי הגליל העליון בחול המועד; היקף פסולת דומה לזו של פסח שנה שעברה/צילום: מ.א גליל עליון, עריכה: יאיר דניאל

נוכח ההכרח לסגור את אתר הטמנת האשפה ששירת 19 רשויות מקומיות בצפון, נאלצו בשנה האחרונה אותן רשויות לשנע את האשפה לאתר מרוחק. ההוצאה הבלתי צפויה הזו יצרה לאותן רשויות, מרביתן רשויות חלשות כלכלית, "בור" בתקציב בשנה האחרונה של כ-18 מיליון שקלים לכל הרשויות יחד.

משרדי הפנים והגנת הסביבה החליטו השבוע לפעול לכיסוי הגרעון שנוצר בתקציבי הרשויות, אך עם זאת ההחלטה שקיבלו המשרדים תקפה רק לשנה שמסתיימת, ועדיין לא ברור מה יקרה בשנה הקרובה, בעקבות חוסר התפקוד של ממשלת המעבר. אתר חלופי להטמנת אשפה יוקם רק בעוד חמש שנים ולא ברור מה יהיה הפתרון בתקופה זו.

בחודש מרץ 2019 נסגר אתר הטמנת האשפה "תאנים". האתר נמצא ליד חצור הגלילית ומזה זמן המשיך להטמין אשפה למרות שהתמלא כבר, והיה הכרח להפסיק את פעילותו. האתר שירת במשך שנים ארוכות 19 רשויות מהצפון, שרובן רשויות חלשות - הכפרים הדרוזים ברמת הגולן, חצור הגלילית, קריית שמונה, קצרין, טובא-זנגרייה ועוד.

אתר ההטמנה תאנים, זבל, גליל. איגוד ערים פסולת מוצקה, אתר רשמי
משרד הפנים התערב השבוע במשבר. אתר ההטמנה תאנים/אתר רשמי, איגוד ערים פסולת מוצקה

כתוצאה מסגירת האתר, נאלצו הרשויות לפתוח תחנת מעבר ולפנות את האשפה לאתר הסמוך למושבה מנחמיה שבעמק המעיינות. האתר מרוחק כ-70 ק"מ מאתר תאנים. המשמעות היא הארכה משמעותית במרחקי הנסיעה של משאיות האשפה ותוספת רבה בשעות עבודה של קבלני פינוי האשפה.

כתוצאה מהמעבר הזה, בגלל עלויות הובלה גבוהות, הקמת תחנת המעבר ועלויות הטמנה גבוהות - נוצר ברשויות אלה גירעון תקציבי בשנת 2019 של כ-18 מיליון שקלים. משמעותו של גירעון זה הוא שמרבית הרשויות לא יכולות לסיים את שנת התקציב 2019 ללא סיוע ממשלתי.

עוד בוואלה!

חמאס: "לא נאפשר לישראל לבחור את המקום והעיתוי של כל מערכה"

לכתבה המלאה
זבלות פיראטיות בגליל, בהן מושלכים פגרי בעלי חיים. -, מערכת וואלה! NEWS
אתר ההטמנה החדש מרוחק כ-70 ק"מ מהאתר הקודם/מערכת וואלה! NEWS, -

המשרד להגנת הסביבה עשה מאמצים רבים על מנת לעזור ומקדם החלטת ממשלה לפיצוי הרשויות. אלא שהסכום שיכול להקצות המשרד להגנת הסביבה לא מגיע לכדי 50% מהסכום הדרוש לרשויות.

בעקבות כך התערב השבוע משרד הפנים במשבר וגייס את משרד האוצר והמשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, יחד עם המשרד להגנת הסביבה בכדי ליצור מתווה בו הרשויות יקבלו את כל התקציב הנדרש להם לסגירת שנת 2019.

המתווה שגובש, כולל החלטת ממשלה מטעם המשרד להגנת הסביבה שיעביר כמחצית מהסכום. שאר הסכום יועבר ממשרד הפנים, האוצר ומשרד הנגב והגליל. עם זאת, עדיין אין פתרון למצוקה העתידית שקרוב לוודאי תצוץ שוב בשנים הבאות.

משאית זבל. יחצ,
עדיין אין פתרון למצוקה העתידית. משאית זבל/יחצ

שר הפנים, אריה דרעי, אמר בתגובה כי "נטל פינוי האשפה אינו יכול ליפול על כתפי הרשויות הקטנות בצפון. הנחיתי את מנכ"ל משרד הפנים, ומנכ"ל המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, למצוא פתרון לסוגיה הכספית של אתר תאנים, על מנת שלא לפגוע באיכות חייהם של תושבי הגליל והפריפריה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully