וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב העדויות במשפט הבריטית בקפריסין הסתיים: "ההודאה הוכתבה לה"

16.11.2019 / 8:35

4 חודשים אחרי שהתלוננה על אונס קבוצתי בידי ישראלים, מסתמן כי דינה של הצעירה יוכרע רק בחודש הבא. מומחה בריטי לבלשנות חיבר דוח בו קבע כי המסמך בכתב ידה, בו חזרה בה מעדותה, הוכתב לה על ידי גורם שאנגלית אינה שפת אמו. "התביעה צריכה להוכיח זאת מעל כל ספק סביר"

עריכה: תומר לוי

בקפריסין הסתיימה אתמול (שישי) שמיעת העדויות במשפטה של הצעירה הבריטית. השופט מיכליס פפאתנאסיו יידרש לעוד שבועיים כדי להחליט בעניין קבילות הודאתה במשטרה כי כביכול שיקרה, כשבבוקר ה-17 ביולי הגישה תלונה אודות אונס קבוצתי שביצעה בה חבורת נערים ישראלים במלון בו שהו.

הבריטית מחתה בקול רם כאשר בתום הדיון מסר השופט כי רק בסוף נובמבר יוכל להודיע באם הוא פוסל את הודאתה, וכי מסתמן שהמשפט יימשך עד אמצע דצמבר. עד אז היא אינה יכולה לעזוב את קפריסין אליה הגיעה לפני יותר מארבעה חודשים לחופשת קיץ. בהוראת בית המשפט היא גם נאלצת להתייצב פעם בשבוע בתחנת משטרה. אמה נטלה חופשה מעבודתה ושוהה עמה מאז האירוע המטלטל.

היא מואשמת בהטרדת הציבור, בשל תלונת השווא לכאורה, עבירה שהעונש המקסימלי בגינה הוא שנה מאסר בפועל וקנס של אלף אירו. התובע אדאמו דמוסתנוס נחוש להרשיע אותה בתיק בו לא רק גרסתה, אלא גם המוניטין התיירותי של האי קפריסין ואמינותה של המשטרה המקומית על כף המאזניים ותחת עינם הבוחנת של כלי תקשורת מרחבי העולם, ארגוני נשים בינלאומיים וממשלות זרות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המסמך הוכתב על ידי מישהו שאנגלית לא שפת האם שלו. הצעירה בדרכה לבית המשפט/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדיון שמע בית המשפט את עד ההגנה ד"ר אנדראה ניני, מומחה לבלשנות משפטית מאוניברסיטת מנצ'סטר. הוא חיבר דוח בו הוא קובע כי המסמך בכתב ידה של הצעירה בו היא חוזרת בה מעדותה הוכתב לה על ידי מישהו שאנגלית אינה שפת האם שלו, ולא נכתב באופן חופשי על ידה כפי שטוענת משטרת קפריסין והתביעה. בדיון הקודם אמרה הצעירה כי כל מי שקורא את ההצהרה הזו כתבה יכול להיווכח שהיא כתובה ב"אנגלית-יוונית", וכי בוגרת אוניברסיטה בריטית בוודאי שלא יכול להיות שכתבה אותו.

"הדוח שעשיתי ב -17 ביולי 2019 שנאנסתי באיה נאפה לא היה האמת. האמת היא שלא נאנסתי וכל מה שקרה בדירה הזו היה בהסכמתי", נכתב בהצהרה שחתמה הצעירה בתחנת המשטרה. "הסיבה שנתתי הצהרה עם דיווח פייק נובע מכיוון שלא ידעתי שהם מקליטים ומשפילים אותי באותו הלילה גיליתי שהם מקליטים אותי עושה משגל מיני והרגשתי נבוכה כפי שאני רוצה להתנצל, ואני אומרת שעשיתי טעות".

עוד בוואלה!

לאחר הרג בני משפחה בעזה: צה"ל פתח בחקירת תקיפת האזרחים

לכתבה המלאה
בית משפט במחוז פמגוסטה בקפריסין בו התנהל משפטה של הצעירה הבריטית, 15 באוקטובר 2019. יואב איתיאל
"להשתחרר מהלחצים בהם היא מצויה". בית המשפט באיה נאפה/יואב איתיאל

הצעירה עומדת על כך שהיא נאנסה על ידי הנערים הישראלים. טענת סנגוריה היא שלאחר שמונה שעות חקירה בתחנת המשטרה, ללא עורך דין ובזמן שהיא סובלת מתסמונת פוסט טראומה, היא הוחתמה על טפסים שונים שאת משמעותם לא הבינה וכשחלק מהם אף אינה יכולה להבין כיוון שהם כתובים ביוונית.

הפסיכולוגית המומחית ד"ר כריסטין טיזארד שהעידה בדיון הקודם, גם היא מטעם ההגנה, תומכת בטענת הסנגוריה ואומרת כי אופן התנהלותה שכיח אצל מי שעבר מקרה דומה, זאת כיוון שקיימת סבירות גבוהה יותר למי שסובלת מפוסט טראומה לחזור בה מתלונה שמסרה, כדי "להשתחרר מהלחצים בהם היא מצויה".

מייקל פולק, עורך דינה של הצעירה הבריטית המואשמת בתלונת שווא על האונס הקבוצתי בקפריסין, נכנס לדיון בעיניינה בבית המשפט בלרנקה. ה-17 לאוקטובר 2019. יואב איתיאל
"ברי מזל שיכולנו להציג את עדויותיו של ד"ר ניני". עו"ד פולק המייצג את הבריטית (צילום: יואב איתיאל)/יואב איתיאל

הגשת 18 עמודי סיכומים בכתב מטעם ההגנה חתמה את הדיון ואת שלב ההוכחות ושמיעת הצדדים במשפט, שמנהל בית המשפט בשאלה אם "ההודאה", ראיית המפתח של התביעה, הינה קבילה. "התביעה צריכה להוכיח זאת מעבר לכל ספק סביר", אומרים בצוות ההגנה מארגון "צדק בחו"ל" בראשות עו"ד מייקל פולק ועו"ד לואיס פאואר מבריטניה, המלווים את הצעירה יחד עם עו"ד ניקולטה חרלאמבידו ועו"ד ריצה פקרי מקפריסין.

פולק אמר לקראת הדיון כי "אנו ברי מזל שיכולנו להציג את עדויותיו של ד"ר ניני, מומחה מוביל לבלשנות משפטית, העוסק בעבודה עבור הסוכנות הלאומית לפשיעה וקיבל מענקי מחקר יוקרתיים על עבודתו". הסנגורים טוענים שעדויות השוטרים במשפט היו מתואמות, שלא לומר שקריות.

המשפט בבית המשפט של מחוז פמגוסטה בפראלימני יימשך ביום חמישי 28 בנובמבר. אם השופט יפסול את ההודאה במשטרה הנחשבת הראייה המרכזית במשפט, אז יקרוס למעשה תיק התביעה והיא אף עשויה להודיע כי היא חוזרת בה מהאישום נגד הצעירה. אם יקבל את ההודאה כראייה קבילה, המשפט ימשיך להתנהל וצפויים להישמע בהמשך עוד מספר עדי תביעה עד להכרעת הדין.

התובע אדמוס דמוסטנוס, בפרשת המין בקפריסין 2 באוקטובר 2019. אתר רשמי
ההכרעה צפוי להתקבל באמצע חודש דצמבר. התובע אדמוס דמוסטנוס/אתר רשמי

עו"ד ניר יסלוביץ' שייצג ארבעה מהנערים שנחשדו באונס אמר לוואלה! NEWS: "הנני סמוך ובטוח כמי שמכיר היטב את רשויות החקירה והמשפט בקפריסין כי הנאשמת תורשע וכי יושת עליה עונש ראוי על מסכת הייסורים אותה העבירה הנאשמת הן את הנערים ואת רשויות החקירה בקפריסין".

עוד הוסיף כי "כמי שמכיר היטב ואף היה עד לאופן בה התנהלה החקירה אין לי אלא לגנות את הניסיון הנלוז להכפיש ולהטיל רפש על חוקרים מקצועיים שעשו את עבודתם נאמנה, כך יקבע לדעתי על ידי בית המשפט בקפריסין במשפט של הנאשמת" .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully