וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבנה לא נכונה של החוק": משפטה של הצעירה הבריטית מקפריסין יימשך בחודש הבא

17.10.2019 / 23:41

אחרי שעברו שלושה חודשים מתחילת הפרשה, תם יומו השלישי של הדיון המשפטי בעניינה של הצעירה, שהפכה ממתלוננת על אונס קבוצתי לחשודה בהטרדת הציבור. משפחתה ממשיכה לגייס כספים לייצוגה, המתבצע על ידי סוללת עורכי דין מבריטניה. "מקווים כי הצדק ייעשה עמה"

עריכה: תומר לוי

יומו השלישי של הדיון המשפטי בעניינה של הצעירה הבריטית בת ה-19 מפרשת האונס הקבוצתי בקפריסין תם (חמישי), ובית המשפט ישוב ויתכנס רק בראשית החודש הבא. בנובמבר צפוי בית המשפט קודם כל כדי להשלים את משפט הזוטא בעניין קבילות הודאתה לכאורה במשטרה בכך שכביכול בדתה את סיפור האונס הקבוצתי שחוותה ב-17 ליולי במלון "נאפה פמבוס רוקס" באיה נאפה, והגישה תלונת שווא בעניין.

הנערים הישראלים שנעצרו בחשד למעורבות באונס, 12 בסך הכל, שוחררו כולם וחזרו לישראל. הצעירה הבריטית בת ה-19, הגיעה לחופשת עבודה בקפריסין בראשית יולי והיא נמצאת על האי כבר למעלה משלושה חדשים. מתוכם, היא גם היתה כלואה מאחורי סורג ובריח כחודש, ומאז שוחררה בתנאים מגבילים. בין היתר נאסר עליה לעזוב את האי. גם היום סירב השופט להקל עוד בתנאים המגבילים שהוטלו עליה, והיא תמשיך להתייצב פעם בשבוע בתחנת משטרה. הוא קבע כי בינתיים תתייצב בעיר לרנקה, שם גם יתקיים הדיון הבא, כדאי לאפשר לפסיכולוגית בריטית להעיד מטעם ההגנה, בשיחת וידאו מאנגליה.

היא תישאל על דוח שחיברה ובו היא טוענת כי מי שלוקות בתסמונת פוסט טראומה נוטות בשכיחות גבוהה יותר לחזור בהן מתלונתן. מריוס כריסטו, החוקר הראשי בפרשה, טען כנגדה השבוע בבית המשפט "את לא סובלת משום פוסט טראומה, את לא נוטלת שום תרופות". אבל היא לעומתו טענה כי היא סובלת מהתסמונת אפילו עוד לפני אירוע האונס הטראומטי, מזה כשנה וחצי בעקבות תאונת רכיבה שלאחריה ֿנאלצו וטרינרים להרדים את הסוס שלה. היא טוענת שבעת שנחקרה הייתה תחת השפעת תרופות רבות, ביניהן גם לטיפול בפוסט טראומה מחווית האונס שעברה ביולי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדיון בעניינה יימשך בחודש הבא, הצעירה הבריטית/מערכת וואלה!, צילום מסך

צוות "צדק בחו"ל" מסייע לנערה הבריטית ולמשפחתה בהתנהלות המשפטית. בדיונים שהתקיימו ביום שלישי, רביעי, וחמישי השבוע בבית המשפט המחוזי של פמגוסטה בפראלימני, יוצגה הצעירה על ידי מומחים מטעם הארגון, בהם עורכי הדין הבריטים לואיס פאוור, עורך דין בכיר בדרגה הבכירה של יועץ המלכה, עורך הדין מייקל פולק ועורכת הדין מקפריסין ניקולטה חרלאמבידו, מומחית לזכויות אדם ועורכת הדין ריצה פקרי, מומחית למשפט פלילי. פקרי היא שטענה מול התובע אדאמו דמוסתנוס באולמו של השופט חמור הסבר מיכליס פפאתנאסיו.

ביום שני ושלישי שמע בית המשפט ראיות מכמה עדים. כשנקרא החוקר מריוס כריסטו, למסור עדות. הוא ניסה להציג את הצהרת חזרתה בה שלה הצעירה מיום ה-28 ביולי 2019 בניגוד להתנגדות ההגנה כי הושגה בנסיבות נפשיות כאלה שהופכות אותה ללא אמינה. הוא הודה כי לא תפס התכתבויות מהטלפונים שנתפסו מהצעירים הישראלים מכיוון שלדבריו אסור על פי החוקה לעיין בהם. "מובן כי אין מדובר בהבנה נכונה של החוק בקפריסין", אומרים ב"צדק בחו"ל", "גם חריג לקחת הצהרה כזו ממישהי ב-01:15 אחרי כמעט 7 שעות בתחנת משטרה".

עוד העיד החוקר אנדריאה ניקולטיס שמסר כי הוא מעולם 'לא חשד שהיא לא אומרת את האמת ותמיד התייחס אליה כאל קורבן' וכי 'לא הייתה לו סיבה לפקפק בדבריה'. הוא ציין, כפי שהיה ביום האחרון לדיון זה, כי הסרטון הנוגע ל-17 ביולי 2019, מועד האונס, מראה את הצעירה יחד עם חשוד אחד ונשמע כי אנשים אחרים מנסים להיכנס לחדר בו הם שוהים תוך שהחשוד אומר להם להשאר בחוץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוען לחפותה, עו״ד מייקל פולק המייצג את הנערה הבריטית/מערכת וואלה!, צילום מסך

הנערה נקראה למסור עדות והצהירה כי היא הסכימה ללכת עם החוקרים כריסטו וניקולטיס בסביבות השעה 17:30 בערב 27 ביולי 2019, מכיוון שהחוקרת ג'ורג'יה עמה ניהלה מערכת יחסים טובה אמרה לה ללכת לבירור עימם כיוון שהיא "לא הייתה זמינה באותו יום". היא חשבה שמדובר בנסיעה זריזה לתחנת המשטרה באיה נאפה שלאחריה היא תהיה בחזרה לארוחת ערב מתוכננת עם אמה, אולם היא נלקחה לתחנת משטרת פראלימני במכונית עם דלתות נעולות וכשהיא הגיעה לשם היא לא הורשה לעזוב.

הנערה תיארה חקירה של יותר משמונה שעות בהן לדבריה נורו עליהשאלות במהירות תוך התנהגות אגרסיבית של הקצין כריסטו ונשללה ממנה גישה לעורכת דין. לדברי עורכי הדין שלה מדובר באיסור שמנוגד לחוק האירופי והקפריסאי ובכפוף לאיומים שהמשטרה תעצור את חבריה באמצעות צו מעצר בינלאומי. עוד נאמר לה כי אם היא לא תסכים לחזור בו מההצהרה שלה, היא תראה את אמה בפעם הבאה רק כשהיא תופיע בבית משפט באזיקים. היא גם סיפרה שוב כיצד היא סובלת מהתקפי פוסט טראומתיים והתקפי חרדה.

לאחר שנשללה ממנה הזכות לעורך דין ונאמר לה כי היא "אולי זכאית בבריטניה אך לא בקפריסין", החוקרים אומרים שסיפרה להם שאמא שלה עורכת דין. היא טוענת שהחוקרים הכריחו אותה לחתום על 'הצהרות שווא'. היא גם הצהירה כי חששה לשלומה בשל התנהגותו של החוקר הראשי ותיארה בצורה חיה התקף חרדה שחוותה במהלך החקירה. היא אף אמרה כי ניסתה לעזוב את תחנת המשטרה אך היא לא הצליחה לצאת כי הדלתות היו נעולות. הנערה העידה גם כי אז בשל הטראומה שחוותה אפילו גבר שנמצא היה במרחק מטר ממנה גרם לה לחוש מאוימת וכי הדרך בה הבלש מריוס כריסטו התקרב אליה וצעק עליה להפסיק לבכות, גרם לה לחוש מאוימת מאוד. "לא ברור איזה בסיס עובדתי יש לחוקר לקבוע שאין לה תסמונת פוסט טראומטית", קובל עו"ד מייקל פולק.

בית משפט במחוז פמגוסטה בקפריסין בו התנהל משפטה של הצעירה הבריטית, 15 באוקטובר 2019. יואב איתיאל
בית המשפט באיה נאפה שבקפריסין/יואב איתיאל

ביחס להצהרת החזרה בה היא הצהירה 'הם גרמו לי להצהיר שאני חוזרת בי' מספר פעמים והצהירה כי הצהרה זו הוכתבה לה על ידי החוקר כריסטו. היא הצביעה על טקסטים מסוימים הודעות שלדבריה מראות כי ההצהרה לא נוסחה בחופשיות על ידי מישהו שהוא דובר אנגלית. כשנשאלה "כשאמרת שנאנסת את אמרת את האמת?" היא הגיבה: "נאנסתי".

חברתה רבקה, בוגרת פסיכולוגיה באוניברסיטת לידס, העידה שהחלה לדאוג כשקיבלה את ההודעות הקבוצתיות ממנה וכי היא הייתה בקשר עם נער בשם ג'ייקוב שהיה עדיין בקפריסין באותו יום. היא גם הצהירה שכשהבלש מריוס כריסטו הצהיר בעבר את הצהרתו, הוא הוסיף מידע שקרי בדעות קדומות על כמויות האלכוהול שצרכה עם חבריה ביום האונס וכי בזמן שהוא היה מחוץ לחדר ובהסכמתו היא ניגשה למחשב שעליו הוקלדה ההצהרה ומחקה את הפסקאות הפוגעניות.

עורך הדין מייקל פולק סיכם את דיוני השבוע בתום הדיון היום: "אנו מרוצים מהדרך שעדי ההגנה מסרו את ראיותיהם כדי להסביר את אשר אירע ב-27-28 ביולי והעדויות נתמכות במסרונים שהצגנו. בשלוש השעות בהן התביעה בחנה את הנערה הנגדית היא ענתה על כל שאלה במלואה והסבירה את הלחץ האינטנסיבי שהיא חשה כנערה בת 18 הסובלת מ- PTSD וכיצד הדבר הביא לכך שהיא חתמה על הצהרת החזרה בה כאשר הוכנסה ללחץ עז לחץ של איש המשטרה. אנו עדיין מקווים כי הצדק ייעשה עמה.

המשך המשפט נדחה שוב, כאמור, עד 1 בנובמבר. אז הפסיכולוגית המומחית ד"ר כריסטין טיזארד תעיד בוידאו. המשפחה ממשיכה לגייס כספים לייצוגה המשפטי של בתם ופולק אמר שהיא מבקשת להודות לכל אלה מבריטניה, ישראל ושאר העולם שתרמו לקמפיין גיוס הכספים "בזמן כה קשה ובלתי צפוי עבורם ובמה שהם רואים כמאבק חשוב מאוד למען זכויות בת העשרה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully