וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טייסים מחמש מדינות ומטוסי F-35: תרגיל הענק של חיל האוויר

14.11.2019 / 17:14

ברקע ההסלמה, צוותי אוויר מישראל, גרמניה, ארה"ב, איטליה ויוון תרגלו תקיפת קואליציה של מדינה זרה, קרבות אוויר והתמודדות עם סוללות טילי קרקע-אוויר. קצין בכיר הסביר: "המטרה היא ליצור שפה משותפת ושיתופי פעולה"

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: ניר חן

עשרות מטוסים ומאות טייסים ואנשי צוות קרקע ממדינות זרות נחתו בשבוע שעבר בבסיס עובדה של חיל האוויר, במסגרת תרגיל ה"בלו פלאג" הבינלאומי. התרגיל מתקיים מדי שנתיים בהובלת חיל האוויר הישראלי, ומדמה פעולת קואליציה במתווה של תקיפת מדינת אויב הכוללת תרחישי קיצון.

ראשונים לנחות היו האיטלקים שהגיעו בטיסה ארוכה מאיסלנד על גבי מטוסי 25-F מלווים במטוס בקרה. לאחר מכן הגיעו האמריקנים והיוונים עם מטוסי ה-16-F והגרמנים עם מטוסי היורו-פייטר (מטוס קרב דו-מנועי רב משימתי בעל יכולת תמרון גבוהה מאוד לטווח קרוב - א"ב). הצוותים הטכניים של חיל האוויר הגרמני עוררו התפעלות בקרב הקצונה הבכירה של בסיס עובדה במיוחד בגלל הסדר, הארגון והאופן שבו העמידו את הציוד לרשות הטייסים.

תרגיל ה״בלו פלאג״ 14 בנובמבר 2019. דובר צה"ל
דימו תקיפת מדינת אויב. מטוסים במהלך התרגיל/דובר צה"ל

בשנת 2013 השתתפו ארבע מדינות זרות בתרגיל, בשנת 2015 חמש מדינות, ובשנת 2017 תשע מדינות. ברקע לקחי העבר החליטו בחיל האוויר להציב רף השתתפות בתרגיל הנוכחי: טייסים שביצעו יותר מ-300 שעות טיסה. זאת במטרה לשמור על רמת מקצועיות גבוהה ותהליך למידה בין הצדדים. כך, באופן טבעי מדינות שהשתתפו בעבר ירדו מהפרק.

לדברי קצינים בכירים בחיל האוויר, התרגיל מעורר עניין רב בקרב צבאות מערביים מאוחר והוא מאפשר להם לטוס במרחבים לא מוכרים בתנאי טיסה מורכבים, ולקיים תהליך למידה ייחודי עם טייסים מנוסים. מפקד בסיס עובדה, אלוף-משנה מ', תיאר כי "ראשית זו חוויה לטוס על אותה הרשת עם טייסים זרים. לכאורה מדברים באנגלית, אבל לכל אחד יש שיטות וטכניקות. פעולות מעניינות".

עוד בוואלה!

נתניהו: "מטרות המבצע הושגו במלואן, האויבים קיבלו את המסר"

לכתבה המלאה
תרגיל ה״בלו פלאג״ 14 בנובמבר 2019. דובר צה"ל
"חוויה לטוס על אותה הרשת עם טייסים זרים". צוותים בתדריך במהלך התרגיל/דובר צה"ל

באחת מגיחות הלילה, מ', טייס מסוקים בהכשרתו, טס על היורו-פייטר עם טייס גרמני. "הוא בא לכאן כי אין לו שטחי אימון כמו שיש לנו", הסביר מפקד הבסיס. "הוא גם לא יכול לטוס נמוך בגרמניה, ובטח לא לשחרר מוץ-נורים בגובה 300 רגל. היית צריך לשמוע את ה'וואו' בקהל כשדובר על תנאי הבטיחות והקרבה אל הקרקע".

את התרגיל הבינלאומי הוביל סגן-אלוף י', "הראיס" (נשיא בערבית - א"ב), מפקד הטייסת האדומה שמאמנת את כלל הטייסות בחיל האוויר נגד חילות אויב. מהר מאוד הבינו צוותי האוויר הזרים כי הוא הטייס שקובע את הטון בתרחישי התרגיל, לוחות הזמנים, ולבסוף גם יכריע מי הופל, מה הפיל, מי חרג מתנאי הבטיחות הברורים ובתחקיר היומי ליד שמו תסומן כוכבית.

הפריסה הראשונה של טייסת האדיר

תרגיל "בלו פלאג" 2019 קיבל את ההגדרה המקצועית "תרגיל מטוסי דור 5" בעיקר בגלל השתתפות מטוסי ה-35-F, אך גם כדי להעלות את הרמה המקצועית והיכולות של שאר המטוסים מדור 4 ו-4.5. לדברי אחד הקצינים, "ראינו במהלך תרגיל את השילוב בין המטוסים. כיצד נכנס מטוס האדיר (35-F הישראלי) לאזור מוכה טילים (נשאר חמקני - א"ב), מזהה יעד ומעביר נתונים לתקיפה למטוסי ה-15-F ואומר תתקוף פה. להוריד טונאג' של פצצות שהוא לא יכול להוריד". עוד הסביר כי "המטרה היא ליצור שפה משותפת לא רק בין הצוותים הזרים לצוותים הישראלים אלא לקיים תהליך למידה, ולפתח שיתופי פעולה בין דורות המטוסים השונים".

בין הצוותים הסתובבו קציני הגנה קרקעית של חיל האוויר הישראלי. סוללת הפטריוט דימתה טיל קרקע-אוויר מזרחי של מדינות אויב יחד עם צוותי ביום אויב נוספים על הקרקע. בנוסף לכך, התמודדו הטייסים עם איומי אוויר-אוויר וביצעו קרבות זה מול זה - מסוקי קרב ומטוסים לא מאוישים. בחיל האוויר החליטו לא לשתף את סוללת שרביט קסמים בתרגיל.

תוך כדי התרגיל החלו לנחות בזה אחר זה מטוסי האדיר של חיל האוויר הישראלי. אחד הטייסים הגיע לאזור הדיר התת-קרקעי וכדי לכבות את המנוע לחץ על מסך הטאץ' המתקדם. קצין בכיר נוסף התייחס לתרגיל הייחודי, "לראשונה פורסת טייסת האדיר מחוץ לבסיס נבטים. זה אירוע מורכב מאוד מבחינתנו".

תרגיל ה״בלו פלאג״ 14 בנובמבר 2019. דובר צה"ל
"המטרה היא ליצור שפה משותפת". תרגיל הבלו פלאג/דובר צה"ל

לאחר שהסתיימו הנחיתות באור יום התקבצו צוותי האוויר לתמונה קבוצתית. הטייס הגרמני הסביר כי הוא רואה חשיבות רבה לטוס יחד עם טייסי חיל האוויר הישראלי במיוחד ברקע "ההיסטוריה בעבר" והרגיש שתוך כדי הפעילות המשותפת הוא לומד המון מהנסיון המבצעי הישראלי. עוד סיפר הטייס הגרמני כי הוא מאוד נהנה בישראל וטייל בכמה אתרים, בהם ירושלים וים המלח במהלך השהות הקצרה שלו ואף הספיק לאכול פלאפל.

אחד הטייס האמריקנים סיפר כי מרחב הטיסה וסוגי המטוסים הם אתגר עבור טייסי דור רביעי והוסיף בצחוק, "גם המבטא באנגלית של הטייסים". לדבריו, "למרות שאנחנו על אותה רשת אנחנו עדיין צריכים להבין אחד את השני...".

תרגיל ה״בלו פלאג״ 14 בנובמבר 2019. דובר צה"ל
שיתוף פעולה בין חמש מדינות. מתוך תרגיל הבלו פלאג/דובר צה"ל

בימים האחרונים התכנסו הצוותים הזרים לתדריך בו סיפרו קציני חיל האוויר על המבצע ברצועת עזה שהחל בחיסול ממוקד ונמשך בתקיפות, כולל שיגורי רקטות לעבר עורף מדינת ישראל. אף אחד מהצבאות הזרים לא החליט לצמצם את הפעילות או הנוכחות במסגרת התרגיל. בנוסף לכך הוחלט להעתיק את הפעילות האווירית לאזור הדרומי, שלא חשוף לשיגורי הרקטות ומערך ההגנה האווירי לא מגן על אזרחים.

האתגר שמרחף באוויר לתרגיל "בלו פלאג" 2021 יהיה מספר המדינות שירד השנה. כך למשל הצבא הבריטי, שלקח פסק זמן מההשפעה במזרח התיכון במשך כ-70 שנה, מתחיל לחזור בהדרגה. למרות שיש לצבא בריטניה מטוסי 35-F בבסיס אקרוטירי בקפריסין, הם בחרו שלא להשתתף השנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully