וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיסול להידרדרות רחבה: השעות הקריטיות שיקבעו את ממדי ההסלמה

12.11.2019 / 9:48

אבו בהאא אל-עטא שיגר רקטות לעבר הנגב המערבי בניגוד למאמצי הרגיעה של מצרים, ו"צפצף" על מסרי צה"ל שהזהיר שלא יהסס להגיב. לאור החוב של חמאס לאיראנים וקשריו עם הג'יהאד האסלאמי, הפעולה הכירורגית לחיסולו עשויה להוביל להידרדרות נרחבת

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

בכיר הג'יהאד האסלאמי אבו בהאא אל-עטא היה הרבה זמן על הכוונת של השב"כ. שיגורי הרקטות שלו לעבר הנגב המערבי בוצעו ללא כל סיבה, ובמנותק מהלך הרוח שהוביל חמאס לרגיעה יחסית שהמצרים ניסו לכפות באזור, והפכו אותו לבעיה עבורם. בשונה ממה שניתן היה לחשוב, לאבו אל-עטא לא הייתה השפעה רק על צפון רצועת עזה, אלא גם על שאר הרצועה, ולכן היה חשש גדול יותר מהידרדרות נרחבת.

בתגובה לשיגורי הרקטות, צה"ל תקף בצורה מדודה והיה חשוף לביקורת. עם זאת, עדיין היה רצון לשמר את המצב היחסי כדי להיות ערוכים להתפתחויות בזירה הצפונית. במקביל, הועברו מסרים תקיפים מאוד בנושא למצרים, לחמאס ולגורמים מרסנים אחרים, שלפיהם צה"ל לא יהסס להגיב אם הירי יימשך.

מפקד גזרת צפון הרצועה של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, בהאא אבו אל-עטא. דובר צה"ל
שיגר רקטה בניגוד להלך הרוח של חמאס ומצרים. בהאא אבו אל-עטא/דובר צה"ל

כשאבו אל-עטא "צפצף" על המסרים הללו - הרמטכ"ל אביב כוכבי המליץ לחסל אותו. לא מדובר בעניין פוליטי בכלל. ברגע שהקבינט המדיני-ביטחוני אישר, נפתח חמ"ל מיוחד של השב"כ כדי לאתר חלון הזדמנויות שבו יתבצע הסיכול הממוקד, עם כמה שפחות נזק אגבי וכמה שפחות נפגעים מקרב האזרחים הבלתי המעורבים בטרור.

היו כמה הזדמנויות לבצע את הסיכול בשבועות האחרונים, אך במערכת הביטחונית לא מיהרו ללחוץ על ההדק. היום (שלישי) הגיע מידע ממוקד על החדר שבו הוא שוהה ובוצעה תקיפה על ידי מטוס קרב. מדובר היה בתקיפה כירורגית וממוקדת, שרק מידע מודיעיני מדויק מאוד של השב"כ היה יכול לאפשר אותה.

עוד בוואלה!

האיש שגם חמאס לא התעסק איתו: זה בכיר הג'יהאד האסלאמי שחוסל

לכתבה המלאה
תקיפה בעזה , 12 בנובמבר 2019. רויטרס
תוצאות התקיפה בעזה/רויטרס

בשבועות האחרונים צה"ל היה זהיר מאוד ונערך לסיכול הממוקד באמצעות תגבור כוחות נקודתי מאוד, זאת כדי לא לעורר חשד. במקביל, גברה הדריכות גם בקרב יחידות מערך ההגנה האווירית.

הבעיה של חמאס ומצרים נפתרה

במידה מסוימת, הסיכול הממוקד הזה פתר בעיה גם עבור חמאס והמצרים. אבו אל-עטא נהג להמרות את פיהם ולהתנהל ברצועת עזה ללא ריסון. עם זאת, החמאס לא יכול להבליג על הסיכול, בראש ובראשונה כי הוא מנהל יחסים הדוקים מאוד עם הג'יהאד האסלאמי. סיבה נוספת היא החוב לאיראנים, שמעבירים מיליוני דולרים לרצועת עזה כדי לאפשר לחמאס לשרוד עם הראש מעל המים, ורואים בג'יהאד האסלאמי שלוחה שלהם.

הבעיה של מנהיג חמאס יחיא סינוואר היא השאלה כיצד להגיב. אם הוא יפעל בחוסר פרופורציה, צה"ל יכול לראות את עצמו חופשי לבצע תקיפות שישללו מחמאס יכולות מיוחדות שעלו לו כסף רב. האפשרויות כוללות הידרדרות להסלמה רחבה מאוד בעזה - מעבר לכמה ימי קרב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נפילת רקטה במועצה האזורית שדות נגב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם סינוואר יחליט על תגובות נקודתיות, גם אם הן יימשכו ימים, הסבב הנוכחי עשוי להסתיים בהישג משמעותי. לעומת זאת, אם בצד הישראלי יהיו הרוגים או פצועים, או אם ייגרם נזק משמעותי בעורף, האירוע שהגדיר דובר צה"ל הדי זילברמן יכול להפוך מ"פעולה כירורגית" - לפעולה רחבה מאוד.

אפשר להעריך כבר עכשיו שלחמאס אין אינטרס להסלים את המצב בעת הזו, כשהוא עסוק בייצוב מצבו האזורי והכלכלי. במקביל, חשיבותה של מצרים מודגשת כשחקן מייצב.

נשיאת ארונו של בבהא אבו אל-עטא במהלך הלווייתו בעזה , 12 בנובמבר 2019. רויטרס
נשיאת ארונו של אל-עטא במהלך הלוויתו, היום/רויטרס

השעות האחרונות אינן מעידות על העתיד לבוא והיממה הקרובה תהיה רגישה ביותר. התגובות עד כה היו מינוריות אל מול יכולת הביצוע של ארגוני הטרור. אם תחול הידרדרות, היא תהיה מונחת על כתפיו של שר הביטחון הנכנס נפתלי בנט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully