וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנחיות פיקוד העורף: לימודים בוטלו, עבודה במרכז - רק במקומות ממוגנים

מחשש לתגובת הג'יהאד האסלאמי לחיסולו של בכיר הארגון, הרשויות השונות נערכות להתמודדות עם סבב ההסלמה. לאחר שהלימודים בוטלו היום באזורים נרחבים בארץ, הוכרז כי גם מחר לא יתקיימו לימודים בראשון לציון, שדרות, אשדוד, אשקלון, באר שבע ויבנה

צילום: שי מכלוף, אבי כהן, רויטרס, משטרת ישראל, נתיבי ישראל, טאי צבן, קטי אמסלם ואיתי אבני; עריכה: אסף דרורי

בעקבות החיסול בעזה, בו נהרגו בהאא אבו אל-עטא, מפקד בכיר בארגון הג'יהאד האסלאמי ואשתו, הרשויות השונות נערכות להתמודדות עם סבב ההסלמה. כוננות שיא הוכרזה בעוטף עזה ובאזור המרכז, ולאחר שהלימודים באזורים נרחבים בדרום ובגוש דן בוטלו, הוכרז כי גם מחר (רביעי) לא יתקיימו לימודים בערים שדרות, אשדוד, אשקלון, באר שבע, ראשון לציון ויבנה. כמו כן, הודיע פיקוד העורף כי במידה וקיים מרחב מוגן, ניתן לצאת לעבודה באזורים השפלה, דן וירקון.

על פי ההנחיות המעודכנות של פיקוד העורף, באזור הדרום (עוטף עזה, לכיש, מערב לכיש, מערב הנגב, מרכז הנגב, דרום השפלה והשפלה), יתקיימו התכנסויות של עד 100 איש בשטח סגור בלבד. באזור המרכז (דן-ירקון), יתקיימו התכנסויות של עד 300 איש בשטח סגור בלבד. גם בדרום וגם במרכז, לא יתקיימו פעילויות חינוכיות ואין יציאה לעבודה שאינה חיונית.

במועצה האזורית אשכול הונחו התושבים לא לצאת לפעילות חקלאית בשטחים הסמוכים לגדר. בערי הדרום והמרכז הכריזו על פתיחת מקלטים ובשדרות ובעוטף ביקשו להישאר בקרבת המרחבים המוגנים. תושבי הדרום התבקשו להישמע להוראות פיקוד העורף. בערים ראשון לציון, יבנה, בת ים, חולון, רמת גן ותל אביב - לא התקיימו לימודים במוסדות החינוך, וראשי ערים הודיעו על פתיחת מקלטים. ברחובות הוחלט על ביטול לימודים במבנים יבילים ובבנייה קלה.

הנחיות פיקוד העורף לאחר החיסול, 12 בנובמבר 2019. פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף לאחר החיסול, 12 בנובמבר 2019/פיקוד העורף

כמו כן, הלימודים בוטלו גם בקריית מלאכי, באר שבע, אשדוד, גדרה, יבנה, מועצה איזורית מרחבים, גן יבנה, אופקים, נתיבות, מועצה איזורית שדות נגב, קריית גת ומיתר.

במקביל, צה"ל הכריז על חסימת צירים סמוכים לגבול הרצועה, לרבות כביש מס' 4 מצומת זיקים ועד צומת נתיב העשרה, כביש מס' 34 מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז וכביש מס' 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה. בנוסף תיחסם הכניסה לגבעת "קובי" בשדרות, אנדרטת "החץ השחור", גבעת הפעמונים ע"ש אסף סיבוני, גבעת נזמית, וגבעת "הפרש הבודד" וכן לחוף זיקים. תנועת הרכבות בין תחנות אשקלון לשדרות הופסקה אף היא. בצה"ל קראו לנהגים באזור שלא לעצור בשולי הכביש במהלך הנסיעות.

הנחיות פיקוד העורף לאחר החיסול, 12 בנובמבר 2019. פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף לאחר החיסול, 12 בנובמבר 2019/פיקוד העורף

תנועת הרכבות הופסקה באופן זמני, בהמלצת גורמי הביטחון, בקטע שבין אשקלון לבאר שבע, ותחנות שדרות, נתיבות ואופקים סגורות לשירות. רכבות בקו הנגב המערבי (רעננה-באר שבע), מתחילות ומסיימות את נסיעתן מצפון בתחנת אשקלון. נוסעים בקו באר שבע יעשו שימוש בקו המזרחי, העובר דרך תחנות לוד, להבים רהט וקריית גת.

לוואלה! NEWS נמסר כי עד כה 200 בני אדם פנו לנט"ל לצורך סיוע נפשי, רובם הורים לילדים. לפי הארגון, נרשמו פניות רבות ממרכז הארץ - ראשון לציון, חולון ובת ים. חלק ניכר מהפונים הזדקקו לכלי הדרכה הורית.

חבלנים נושאים שרידי רקטה בקרית גת 12 בנובמבר 2019. רויטרס
חבלנים נושאים שרידי רקטה בקריית גת/רויטרס

סמנכ"לית שיווק והסברה בנט"ל, גלי דגן, סיפרה כי עוצמות החרדה של הפונים גדולות מסבבי ההסלמה הקודמים. "ממה שאנחנו מרגישים, חלק לא מבוטל מהפניות הם מאזורים חדשים. כשזה מגיע למרכז הארץ מפלס החרדה גדול יותר", הסבירה. "זה שיתוק פיזי ומחשבתי. הם מדווחים על בכי, חוסר יכולת לתפקד, קיפאון. קודם כל צריך להרגיע את ההורה לפני שהוא עושה זאת לילד".

לדבריה, צפיפות הירי הוא סיבה נוספת לעלייה בפניות. "יש שיחות של פוסט טראומטיים שפנו אלינו. זה מחזיר אותם לאירועים קודמים שהם חוו. אין סבב שאנחנו לא מקבלים שיחות כאלו".

עמותת נט"ל מסייעת לנפגעי טראומה על רקע לאומי פועלת במתכונת חירום. קו הסיוע מאויש כעת עם עשרות מתנדבים ועובדים של העמותה. לצד המוקד הטלפוני גויסו גם אנשי טיפול מקצועיים שמסייעים באמצעות המוקד הטלפוני, פתיחת תשתיות טכנולוגיות רחבות לתמיכה בפלטפורמות הסיוע בעזרת היחידה הקהילתית ועוד. לפנייה לנט"ל: 1800-363-363.

במשרדי הממשלה והרשויות המקומיות נערכים להסלמה במצב הביטחוני

ברשויות המקומיות ובמשרדי הממשלה נערכים לוגיסטית ומערכתית להסלמה במצב הביטחוני. מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, אישר את ביטול הלימודים והודיע כי תלמידים באזור המרכז שכן הגיעו למוסדות הלימוד, נקלטו אך הם משחוררים באופן מסדר לבתיהם. "כל שגרת הלימודים מתבטלת בדרום ובכל גוש דן. ישנם ילדים שהגיעו מוקדם לבתי הספר לפני ההודעה, ובגלל זה צוותי החינוך קלטו אותם ולאט לאט מחזירים אותם. כמו כן, נאלצנו לבטל את כל מערך של 161 טיולים שהתקיימו בדרום שעד הבוקר היו מותרים לטיול", אמר.

אבואב הוסיף כי "טיפלנו בכל הילדים שנמצאים בכפרי הנוער במקומות מוגנים. הוצאנו הנחיות על מוסדות החינוך שכן פועלים. פתחנו את כל חדרי המצב בדרום תל אביב וירושלים". הוא הסביר כי במשרד מתדרכים את הורי הילדים כיצד להתנהל במצב הנוכחי. "גייסנו את כל מערך היועצים החינוכיים והוצאנו בערוצים שונים הדרכה להורים איך להתנהל במצב חירום. עיבנו את מערך הפסיכולוגים בדרום במידה והשגרה הזאת תמשך מספר ימים, אנחנו נערכים להוריד כוח תגבור לדרום או להפעיל מערך לימודים ופעילויות אינטרנטים ומקוונים. מדינת ישראל ערוכה לעבור משגרה למצב חירום במהירות".

משרד הבריאות פתח את חמ"ל החירום באגף לשעת חירום של המשרד בתיאום עם כל גופי החירום בהם פיקוד העורף, צה"ל, ומגן דוד אדום. בהודעת המשרד נמסר כי "סגן שר הבריאות יעקב ליצמן והנהלת המשרד מבצעים הערכות מצב באופן שוטף ונמצאים בקשר עם כלל הגורמים הנוגעים לעניין. כל מוסדות הבריאות, בהם בתי חולים, מוסדות גריאטריים וקופות החולים ערוכים", הוסיפו. "בנוגע לטיפול רפואי שנקבע - יש לברר באופן ישיר מול המוסד הרפואי".

בקופת חולים כללית הודיעו כי מרפאות ממוגנות יפעלו במתכונת רגילה, רק באזור הדרום, תל אביב, אזור המרכז וגוש דן. בשאר האזורים, הסניפים יפעלו כרגיל. כמו כן, מרכזי השירות של לאומית שירותי בריאות פועלים כרגיל למעט מרפאת שמשון באשקלון, מרפאות ט' ותל חי באשדוד ועצמאות בת ים.

בבית החולים ברזילי שבאשקלון נערכים להסלמה. במרכז הרפואי החלו בתהליך העברת מחלקות שאינן ממוגנות למרחבים ממוגנים. פעילות אמבולטורית במרפאות החוץ והמכונים בוטלו.

במחברת החשמל מבקשים מהציבור לגלות ערנות על חוטי חשמל קרועים או נזקים אחרים לרשת החשמל. "חברת החשמל ערוכה לתיקון פגיעות והחזרת אספקה סדירה מהר ככל שניתן, יחד עם זאת חשוב לנו להסביר כי לעיתים בשל אופי הפגיעה ברשת משך הטיפול עשוי להימשך מספר שעות, במקרה של פגיעות ברשת החשמל, קריעת חוטים או כל מפגע אחר, יש לשמור על כללי בטיחות", נמסר בהודעת החברה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חמ"ל עיריית יבנה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

במערכת בתי המשפט הודיעו כי יפעלו במתכונת של שמיעת סעדים דחופים בלבד בבתי המשפט
שנכללים בהנחיית פיקוד העורף. זאת, לאור המצב הביטחוני. ההנחיה חלה על בתי המשפט במחוז דרום, מחוז תל אביב ומחוז מרכז, למעט נתניה וכפר סבא בהם ישמעו דיונים כרגיל.

באשר לבתי הדין הרבניים, הרב הראשי דוד לאו הנחה כי כלל הדיונים בבתי הדין באזורים שנקבעו - מבוטלים. זאת בהתאם להוראות פיקוד העורף. הדיינים הונחו כי בקשות לסעדים דחופים ייענו באופן פרטני לפי הצורך.

הפקולטה לחקלאות ברחובות ושלוחת אוניברסיטת חיפה במכללת בני ברק לא יקיימו את הלימודים בעקבות המצב. כמן כן, האוניברסיטה הפתוחה הודיעה כי לא תקיים לימודים ועבודה במרכזי הלימוד הבאים: מגוש דן דרומה - תל אביב, רמת-גן, אור יהודה, פתח תקוה, רחובות, נס ציונה, רמלה, ראשון לציון, אשדוד, באר שבע, שדרות, שגב שלום, ירוחם ודימונה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ברשויות המקומיות נערכים להסלמה. צוותי החירום בעריית גבעתיים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך, אמר לוואלה! NEWS כי "אנחנו נמצאים בחדר המצב בעירייה, פתחנו את כל המקלטים ואנחנו ערוכים למלחמה". ראש העיר הביע ביטחון וקרא לתושבים לשמור על קור רוח: "אני מקווה שלא יהיה כלום בסופו של דבר. העירייה עצמה עובדת, ויש אינסוף פניות של אזרחים, המוקד קורס. לאזרחים אני מוסר שהעיר ערוכה ומוכנה, אתמול עשינו תרגיל היערכות, אנחנו שומרים עליכם".

ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, אמר כי במועצה ערוכים לקליטת תושבי הדרום והמרכז. דגן עדכן האת אלוף פיקוד העורף, האלוף תמיר ידעי, כי המועצה האזורית שומרון ערוכה יחד עם הישובים, לקליטת אלפי אזרחים מאזור הדרום השפלה והמרכז "באם יהיה צורך".

הנחיות פיקוד העורף לאחר החיסול, 12 בנובמבר 2019. פיקוד העורף
הנחיות פיקוד העורף לאחר החיסול, 12 בנובמבר 2019/פיקוד העורף
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עבודה תתאפשר - רק במרחבים ממוגנים. מפקד אוגדת עזה, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

איגוד העובדים הסוציאליים הודיע כי לאור המצב, השירותים הסוציאליים ביישובי עוטף עזה, במרכזי החוסן וברחבי גוש דן יפעלו במתכונת חירום. בהודעת האיגוד נמסר כי "העובדים הסוציאליים פועלים 24/7 בחמ"לי העיריות, בבתי החולים ומסייעים לתושבים במצוקה". כמו כן, משרדי הרישוי באזור גוש דן ובדרום יהיו סגורים, בעקבות ההסלמה במצב.

ביקורת על המשך עבודה מצד פועלי הבנין נשמעה מצד הפורום למניעת תאונות עבודה. ראובן בן שמעון, מייסד הפורום, אמר כי "בעשרות אתרי בנייה העבודה והמנופים ממשיכים לעבוד כרגיל תוך סיכון חיי אדם ובניגוד להנחיות פיקוד העורף. פועלי הבניין מופקרים".

(עדכון ראשון: 6:23)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    8
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully