וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: העלנו את רמת העשרת האורניום שלנו ל-5%

הרפובליקה האסלאמית הודיעה על הגברת העשרת האורניום, בהמשך להחלטתה לחדש את פעילות הצנטריפוגות במתקן התת-קרקעי בפורדו. אף שעדיין מדובר ברמה נמוכה בהרבה מזו הדרושה לנשק גרעיני, בטהראן הזהירו כי "יש לנו יכולת לייצר כל אחוז אחר של אורניום מועשר"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

איראן הודיעה היום (שבת) כי היא העלתה את רמת העשרת האורניום שלה ל-5%, בהמשך לשורת צעדים שבהם נקטה לצמצום התחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות ב-2015. ההסכם מגביל את יכולתה של איראן להעשיר אורניום עד לרף של 3.67%, אך היא הודיעה שלא תכבד אותו עוד אחרי שארצות הברית פרשה ממנו באופן חד-צדדי וחידשה את הסנקציות הכלכליות נגדה.

דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמלבנדי, אמר כי הגברת העשרת האורניום מתבצעת "בהתבסס על הצרכים שלנו ועל ההוראות שניתנו". כמו כן, הוא חזר על טענתה של טהראן, שלפיה "יש לנו יכולת לייצר 5%, 20%, 60% או כל אחוז אחר של אורניום מועשר".

הגברת העשרת האורניום מגיעה אחרי שביום שלישי הכריז נשיא איראן חסן רוחאני כי הרפובליקה האסלאמית החלה להזרים גז לצנטריפוגות במתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו, לאחר שהציב אולטימטום חדש של 60 יום ליתר המדינות החתומות על הסכם הגרעין. בעת חידוש הפעילות במתקן, נכחו במקום פקחים של הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית (סבא"א) האמונים על פיקוח ההסכם.

נשיא איראן חסן רוחאני במסיבת עיתונים בטהרן , 14 באוקטובר 2019. AP
הציב אולטימטום למעצמות. נשיא איראן, חסן רוחאני/AP

"איראן לקחה את הצעד הרביעי לצמצום מחויבויותיה הגרעיניות להסכם בתגובה ללחץ האמריקני הגובר ולחוסר המעש מצד הצדדים האירופים החתומים על ההסכם", נאמר בערוץ הממלכתי, יממה לאחר הכרזת רוחאני. במסגרת ההסכם, הסכימה איראן להפוך את המתקן בפורדו ל"מרכז לחקר גרעיני, פיזיקלי וטכנולוגי" ש-1,044 הצנטריפוגות שלו משמשות למטרות אחרות מאשר העשרת אורניום, כמו ייצור איזוטופים יציבים שלהם יש מגוון שימושים בתעשיית הגרעין האזרחית.

חידוש הפעילות במתקן מאפשר לטהראן להעשיר אורניום בפורדו - בניגוד להסכם, והמקום שב לשמש כמתקן גרעיני פעיל ולא רק כמרכז מחקר. אף שרמת העשרת האורניום שבידי איראן חורגת מההסכם, היא נמוכה בהרבה מהרמה שבה הייתה בעבר - 20%, והרבה פחות מהרמה הדרושה לראש נפץ גרעיני - 90%. איראן מדגישה כי הצעדים שבהם היא נוקטת הפיכים, אם הצדדים הנותרים בהסכם - בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה - ימצאו דרך לעקוף את הסנקציות האמריקניות.

בהצהרה רשמית שמסר שר החוץ של ארצות הברית, מייק פומפאו, לאחר הכזרת הנשיא רוחאני, אמר כי הצעדים האחרונים של איראן מעוררים דאגה. "הרחבת הפעילויות של איראן מעלות חשש שהיא נערכת לפריצת דרך גרעינית מהירה", אמר. בנוסף לכך, קרא פומפאו למנהיגי העולם שלא להכנע ל"סחיטה הגרעינית" של איראן.

עוד בוואלה!

פומפאו: חשש שאיראן נערכת לפריצת דרך גרעינית

לכתבה המלאה

פקחית עוכבה, מל"ט יורט

בתקרית נוספת שעלולה להגביר את המתיחות, עיכבה איראן פקחית של האו"ם. בטהראן טענו כי על בגדיה של הפקחית נמצאו שאריות חומר נפץ ולכן נמנעה ממנה כניסה למתקן גרעיני בשבוע שעבר. לדבריו של נציג איראן לסוכנות האנרגיה הגרעינית הבינלאומית, קאזם גריבאבדי, בבדיקה ראשונית נמצאו שאריות של החומר הנפיץ ניטרט על בגדיה של הפקחית שהגיע למתקן הגרעיני בנטנז וניסתה להוריד את החומר כשהמתינה לבדיקה השניה.

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית "לא הסכימה" עם טענותיה של איראן. פומפאו גינה את מעצר הפקחית, ואמר כי מדובר ב"ניסיון הפחדה מקומם ולא מוצדק". הוא הוסיף כי חוסר שיתוף הפעולה מצד איראן מדאיג.

שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו – קום, אוקטובר 2014. סוכנות הידיעות איסנא, אתר רשמי
שר החוץ של איראן זריף בביקור במתקן הגרעיני בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הידיעות איסנא

בתוך כך, אמש יירטו מערכות ההגנה האוויריות האיראניות מל"ט בדרום-מערב המדינה, כך על פי גורם רשמי באיראן, שהוסיף שכלי הטיס הבלתי מאויש שייך ל"מדינה זרה". לפי סוכנות הידיעות "חוזסטן", מערכת תצפית לטווח בינוני הפילה את כלי הטיס בשמי נמל מנשאר, שנושק למי המפרץ הפרסי. הנמל כולל את האזור הכלכלי הפטרוכימי המיוחד של איראן, שבו נמצאים כמה מהמפעלים הפטרוכימיים העיקריים במדינה.

מהדיווחים לא היה ברור האם מדובר במל"ט צבאי או אזרחי או לאיזו מדינה הוא שייך. הפנטגון הכחיש את כי המל"ט שיורט היה אמריקני, והדיפלומט האיראני לשעבר אמיר מוסאווי האשים כי כלי הטיס היה ישראלי. "המידע הראשוני מצביע על כך שמדובר בכלי טיס ישראלי שהמריא מבחריין", אמר מוסאווי בראיון לערוץ הטלוויזיה "אל-מיאדין" הלבנוני המזוהה עם חיזבאללה.

(עדכון ראשון: 14:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully