וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו: חשש שאיראן נערכת לפריצת דרך גרעינית

סוכנויות הידיעות וטל שלו

7.11.2019 / 18:08

שר החוץ של ארה"ב אמר כי הצעדים האחרונים של איראן, שכוללים את חידוש הפעילות במתקן בפורדו, מעוררים דאגה. "לא להיכנע לסחיטה הגרעינית של איראן"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו אמר היום (חמישי) כי הצעדים האחרונים של איראן מעוררים דאגה. "הרחבת הפעילויות של איראן מעלות חשש שהיא נערכת לפריצת דרך גרעינית מהירה", אמר פומפאו בהצהרה רשמית שמסר. בנוסף לכך, קרא פומפאו למנהיגי העולם שלא להכנע ל"סחיטה הגרעינית" של איראן.

דבריו נאמרו אחרי שאיראן החלה להזרים מחדש גז לצנטריפוגות במתקן התת-קרקעי הגרעיני בפורדו. זאת בהמשך לצמצום המחויבויות של טהראן להסכם הגרעין בתגובה לסנקציות האמריקניות, כשהנשיא חסן רוחאני הציב אולטימטום חדש של 60 יום ליתר המדינות החתומות על הסכם הגרעין. בעת חידוש הפעילות במתקן, נכחו במקום פקחים של הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית (סבא"א) האמונים על פיקוח ההסכם.

במסגרת ההסכם, הסכימה איראן להפוך את המתקן בפורדו ל"מרכז לחקר גרעיני, פיזיקלי וטכנולוגי" ש-1,044 הצנטריפוגות שלו משמשות למטרות אחרות מאשר העשרת אורניום, כמו יצור איזוטופים יציבים, שלהם יש מגוון שימושים בתעשיית הגרעין האזרחית. הסכם הגרעין אפשר לאיראן רק לסובב את הסרכזות בפורדו, מבלי להחדיר להן אורניום. עתה תוכל טהראן להעשיר אורניום בפורדו, בניגוד להסכם, והמקום ישוב לשמש מתקן גרעיני פעיל ולא מרכז מחקר.

בתקרית נוספת שעלולה להגביר את המתיחות, עיכבה איראן פקחית של האו"ם. בטהראן טענו היום כי על בגדיה של הפקחית נמצאו שאריות חומר נפץ ולכן נמנעה ממנה כניסה למתקן גרעיני בשבוע שעבר. לדבריו של נציג איראן לסוכנות האנרגיה הגרעינית הבינלאומית, קאזם גריבאבדי, בבדיקה ראשונית נמצאו שאריות של החומר הנפיץ ניטרט על בגדיה של הפקחית שהגיע למתקן הגרעיני בנטנז וניסתה להוריד את החומר כשהמתינה לבדיקה השניה. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית "לא הסכימה" עם טענותיה של איראן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, ירושלים - ה-18 באוקטובר 2019. דוד אזגורי/ שגרירות ארה"ב בירושלים, אתר רשמי
"חשש שאיראן נערכת לפריצת דרך גרעינית מהירה". נתניהו ופומפאו/אתר רשמי, דוד אזגורי/ שגרירות ארה"ב בירושלים

איראן נסוגה בהדרגה מההסכם מאז שארצות הברית החליטה לפרוש ממנה בשנה שעברה ולהטיל מחדש את הסנקציות שהוסרו עליה. יתר המדינות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - הפצירו בה בטהראן לחזור בה מהחלטתה לחדש את הפעילות בפורדו, שחצוב בתוך הר בסמוך לעיר הקדושה קום, ולמלא את חלקה בהסכם. בטהראן אומרים כי כל המהלכים הפיכים, שיבוטלו אם יתר המדינות יצליחו לפצות אותה על הנזקים הכלכליים שגרמו הסנקציות האמריקניות.

ממשל טראמפ סבור כי הלחץ הכלכלי ייאלץ את איראן לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות שלה בסכסוכים במזרח התיכון, אולם המנהיג העליון עלי חמינאי אוסר על קיום שיחות עם וושינגטון.

עוד בוואלה!

איראן: עוד שתי מכליות שלנו הותקפו בים האדום בחודשים האחרונים

לכתבה המלאה
שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף בביקור במתקן הגרעיני התת-קרקעי פורדו – קום, אוקטובר 2014. סוכנות הידיעות איסנא, אתר רשמי
שר החוץ של איראן זריף בביקור במתקן הגרעיני בפורדו/אתר רשמי, סוכנות הידיעות איסנא

איראן הציגה עד עתה ארבעה סבבים של צעדי נגד לסנקציות האמריקניות. ב-1 ביולי היא הודיעה כי מאגר האורניום המועשר שלה גדל מעבר לרף 300 הק"ג שקבע ההסכם, ושבוע לאחר מכן היא הכריזה כי חצתה את רמת העשרת האורניום של 3.67% כפי שהתחייבה בהסכם. ב-7 בספטמבר היא החלה להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות כדי להגביר את קצב העשרת האורניום.

רמת ההעשרה הנוכחית של איראן היא 4.5%, הרבה מתחת ל-90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני. לפני הסכם הגרעין, רמת ההעשרה הייתה 20%. יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר כי רמת העשרת האורניום בפורדו תהיה 5%, והזהיר כי אם יהיה צורך בכך, הרמה תעלה ל-20%.

ביום שני היא הודיעה כי היא הכפילה את מספר הצנטריפוגות המתקדמות מדגם IR-6 וכי היא מפתחת דגם מתקדם יותר, IR-9, שלדבריה יהיה מהיר פי 50 מהדור הראשון של הצנטריפוגות.

"סכנה לעולם כולו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את איראן וטען כי שיקרה באשר לתכנית הגרעין שלה. "אני מודיע לכם - היא ממשיכה לשקר", אמר נתניהו. "איראן ממשיכה להסתיר את תכנית הגרעין שלה. איראן גם ממשיכה וחידשה אפילו את העשרת האורניום האסורה שכל תכליתה הוא אך ורק ייצור נשק גרעיני".

נתניהו קרא לקהילה הבינלאומית להתערב בסוגיה. "אני קורא לאומות להצטרף לארצות הברית ולישראל ולהגביר עוד יותר את הלחץ על איראן", הוסיף. "איראן היא סכנה לא רק לישראל ולמזרח התיכון. היא סכנה לעולם כולו. אני מברך על כך, שלפחות היום, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הבינה זאת היטב. בכל מקרה אני חוזר ומבהיר: ישראל לא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני בשום מצב".

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ הצטרף לקריאתו של ראש הממשלה. לדבריו, "חשיפת הפעילות המתחדשת בכור בפורדו היא קריאת השכמה נוספת לעולם - חייבים להגדיל את הלחץ ולהחריף את הסנקציות. איראן מסוכנת לשלום העולם. איראן מסוכנת ליציבות המזרח התיכון. איראן מסוכנת לישראל. על האיום האיראני אין מחלוקת פוליטית - כולנו מחוייבים למנוע מאיראן להגיע לנשק גרעיני".

(עדכון ראשון: 15:11)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully