וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן חידשה את הפעילות במתקן הגרעיני בפורדו

6.11.2019 / 10:40

בנוכחות של פקחי סבא"א, הוזרם גז לצנטריפוגות במתחם התת-קרקעי שפעילותו הוגבלה לצרכים אזרחיים במסגרת הסכם הגרעין. "זאת תגובה להגברת הלחץ האמריקני וחוסר המעש של מדינות אירופה להציל את הסכם הגרעין"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

איראן החלה להזרים גז לצנטריפוגות במתקן התת-קרקעי הגרעיני בפורדו - כך דיווחה היום (רביעי) הטלוויזיה הרשמית במדינה. אתמול הכריז על כך הנשיא חסן רוחאני, בהמשך לצמצום המחויבויות של טהראן להסכם הגרעין בתגובה לסנקציות האמריקניות, והציב אולטימטום חדש של 60 יום ליתר המדינות החתומות על הסכם הגרעין. בעת חידוש הפעילות במתקן, נכחו במקום פקחים של הסוכנות הבינלאומיות לאנרגיה אטומית (סבא"א) האמונים על פיקוח ההסכם.

"איראן לקחה את הצעד הרביעי לצמצום מחויבויותיה הגרעיניות להסכם בתגובה ללחץ האמריקני הגובר ולחוסר המעש מצד הצדדים האירופים החתומים על ההסכם", נאמר בערוץ הממלכתי. במסגרת ההסכם, הסכימה איראן להפוך את המתקן בפורדו ל"מרכז לחקר גרעיני, פיזיקלי וטכנולוגי" ש-1,044 הצנטריפוגות שלו משמשות למטרות אחרות מאשר העשרת אורניום, כמו יצור איזוטופים יציבים שלהם יש מגוון שימושים בתעשיית הגרעין האזרחית.

הסכם הגרעין אפשר לאיראן רק לסובב את הסרכזות בפורדו, מבלי להחדיר להן אורניום. עתה תוכל טהראן להעשיר אורניום בפורדו, בניגוד להסכם, והמקום ישוב לשמש מתקן גרעיני פעיל ולא מרכז מחקר.

עוד בנושא:
ארה"ב: "הודעת איראן על העשרת אורניום - צעד בכיוון הלא נכון"
איראן: אנחנו מייצרים 5 ק"ג של אורניום מועשר מדי יום

נשיא איראן חסן רוחאני, 5 בנובמבר 2019. AP
ממשיכים לסגת מההסכם. רוחאני, אתמול/AP

איראן נסוגה בהדרגה מההסכם מאז שארצות הברית החליטה לפרוש ממנה בשנה שעברה ולהטיל מחדש את הסנקציות שהוסרו עליה. יתר המדינות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - הפצירו אתמול בטהראן לחזור בה מהחלטתה לחדש את הפעילות בפורדו, שחצוב בתוך הר בסמוך לעיר הקדושה קום, ולמלא את חלקה בהסכם. בטהראן אומרים כי כל המהלכים הפיכים, שיבוטלו אם יתר המדינות יצליחו לפצות אותה על הנזקים הכלכליים שגרמו הסנקציות האמריקניות.

נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר כי ארצות הברית ואיראן חייבות לבנות ביניהן אמון כדי לחזור לנורמליות. עוד אמר מקרון כי החלטת איראן היא "רצינית ביותר". שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב אמר כי טהראן חייבת לעמוד בהתחייבויות שלה בהסכם, אך הדגיש כי הוא מבין מדוע הם נסוגים מההתחייבויות.

ארצות הברית תקפה הלילה את כוונותיה של איראן להגביר את רמת העשרת האורניום כחלק מצעדי הנסיגה מהסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות. בהודעה מטעם מחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי מדובר ב"צעד גדול בכיוון הלא נכון". בהודעה הכתב כי "אנו תומכים לחלוטין במאמצי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לעקוב אחר המתרחש באיראן".

עוד בוואלה!

הלוויין חשף: פעילות חריגה באתר העשרת האורניום באיראן

לכתבה המלאה

איראן נסוגה בהדרגה מההסכם

איראן הציגה עד עתה ארבעה סבבים של צעדי נגד לסנקציות האמריקניות, כולל זה היום. ב-1 ביולי היא הודיעה כי מאגר האורניום המועשר שלה גדל מעבר לרף 300 הק"ג שקבע ההסכם, ושבוע לאחר מכן היא הכריזה כי חצתה את רמת העשרת האורניום של 3.67% כפי שהתחייבה בהסכם. ב-7 בספטמבר היא החלה להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות כדי להגביר את קצב העשרת האורניום.

רמת ההעשרה הנוכחית של איראן היא 4.5%, הרבה מתחת ל-90% הנדרשים לפיתוח נשק גרעיני. לפני הסכם הגרעין, רמת ההעשרה הייתה 20%. יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי, אמר כי רמת העשרת האורניום בפורדו תהיה 5%, והזהיר כי אם יהיה צורך בכך, הרמה תעלה ל-20%.

ביום שני היא הודיעה כי היא הכפילה את מספר הצנטריפוגות המתקדמות מדגם IR-6 וכי היא מפתחת דגם מתקדם יותר, IR-9, שלדבריה יהיה מהיר פי 50 מהדור הראשון של הצנטריפוגות.

ממשל טראמפ סבור כי הלחץ הכלכלי ייאלץ את איראן לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות שלה בסכסוכים במזרח התיכון, אולם המנהיג העליון עלי חמינאי אוסר על קיום שיחות עם וושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully