וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: מערכות ההגנה שלנו הפילו מל"ט זר בדרום-מערב המדינה

מערכות תצפית לטווח בינוני של איראן הפילו את כלי הטיס מעל נמל מנשאר שלחופי המפרץ הפרסי, שבו נמצאים מפעלים פטרוכימיים מרכזיים. גורם רשמי טען כי המל"ט "ממדינה זרה". התקרית מגיעה על רקע צמצום התחייבויות טהראן להסכם הגרעין ופריסת הכוחות האמריקניים באזור

.

מערכות ההגנה האוויריות האיראניות יירטו מל"ט בדרום-מערב המדינה - כך הודיע היום (שישי) גורם רשמי באיראן, שהוסיף שכלי הטיס הבלתי מאויש שייך ל"מדינה זרה". לפי סוכנות הידיעות "חוזסטן", מערכת תצפית לטווח בינוני הפילה את כלי הטיס בשמי נמל מנשאר, שנושק למי המפרץ הפרסי. מועדון העיתונאים הצעירים, המקושר לטלוויזיה הממלכתית באיראן, דיווח ש"חפץ מעופף בלתי מזוהה" יורט על ידי הצבא האיראני.

נמל מנשאר כולל את האזור הכלכלי הפטרוכימי המיוחד של איראן, שבו נמצאים כמה מהמפעלים הפטרוכימיים העיקריים במדינה. מהדיווחים לא היה ברור האם מדובר במל"ט צבאי או אזרחי או לאיזו מדינה הוא שייך. בסוכנות הידיעות "חורנה", תושבים מהאזור שמעו את קולות היירוט בשעות הבוקר.

הפנטגון הכחיש את כי המל"ט שיורט היה אמריקני. בפוסט בעמוד הטוויטר הרשמי של משרד ההגנה האמריקני נכתב כי "הדיווחים על הפלת מל"ט של ארצות הברית אינם נכונים, כל הציוד של ארצות הברית נוכח".

תקרית בשמי איראן - מערכות ההגנה האוויריות האיראניות יירטו כלי טיס בלתי מאויש בדרום-מערב המדינה. אתר רשמי
"חפץ מעופף בלתי מזוהה" יורט על ידי הצבא האיראני/אתר רשמי

התקרית מגיעה על רקע המתיחות באזור, לאור צמצום מחויבותה של איראן להסכם הגרעין שנחתם עם המעצמות בשנת 2015, בתגובה לסנקציות האמריקניות. עם סיום 60 יום שניתנו על ידי הנשיא חסן רוחאני כאולטימטום, החלה טהראן להזרים מחדש גז לצנטריפוגות במתקן התת-קרקעי הגרעיני בפורדו.

אתמול, שר החוץ האמריקני מייק פומפאו אמר כי הצעדים האיראניים מעוררים דאגה. "הרחבת הפעילויות של איראן מעלות חשש שהיא נערכת לפריצת דרך גרעינית מהירה", אמר פומפאו בהצהרה רשמית שמסר. בנוסף לכך, קרא פומפאו למנהיגי העולם שלא להכנע ל"סחיטה הגרעינית" של איראן.

איראן נסוגה בהדרגה מההסכם מאז שארצות הברית החליטה לפרוש ממנה בשנה שעברה ולהטיל מחדש את הסנקציות שהוסרו עליה. יתר המדינות החתומות על ההסכם - בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה - הפצירו בה בטהראן לחזור בה מהחלטתה לחדש את הפעילות בפורדו, שחצוב בתוך הר בסמוך לעיר הקדושה קום, ולמלא את חלקה בהסכם. ממשל טראמפ סבור כי הלחץ הכלכלי ייאלץ את איראן לפתוח במשא ומתן על הסכם חדש, שיכלול גם את תכנית הטילים והמעורבות שלה בסכסוכים במזרח התיכון, אולם המנהיג העליון עלי חמינאי אוסר על קיום שיחות עם וושינגטון.

עוד בוואלה!

רעידת אדמה הכתה באיראן: לפחות חמישה נהרגו וכ-300 נפצעו

לכתבה המלאה
בוואר 373, מערכת הגנה אווירית חדשה שחשפה איראן, 22 באוגוסט 2019. אתר רשמי
מערכת ההגנה האווירית האיראנית "בוואר 373"/אתר רשמי

המתיחות עם ארצות הברית גברה לאור שורת תקריות שאירעו במפרץ הפרסי בחודשים האחרונים, שגררו חילופי האשמות בין המדינות. איראן חשפה אתמול שתי תקיפות נגד כלי שיט שלה לחופי ערב הסעודית, אחרי שעד עכשיו הייתה מוכרת רק אחת. לדבריה, כל התקיפות התרחשו בחצי השנה האחרונה, אולם היא לא הטילה אחריות על שום גורם.

לתקריות אלה הצטרפו המתקפה על מתקני הנפט של ערב הסעודית, שאיראן מכחישה את אחריותה אליה למרות ההאשמות מריאד ומוושינגטון. מפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, הזהיר בחודש ספטמבר כי ארצו תמשיך להפיל כל מל"ט זר שיפר את ריבונותה וייכנס אל שטחה האווירי. "תקיפה מוגבלת לא תישאר מוגבלת. אנחנו נעניש כל תוקף עד שיושמד לחלוטין", אמר סלאמי בתגובה להחלטתה של ארצות הברית לפרוס את כוחותיה באזור אחרי המתקפה. בחודש יוני, איראן הפילה כלי טיס בלתי מאויש של ארצות הברית, שלדברי משמרות המהפכה טס מעל דרום המדינה.

(עדכון ראשון: 11:24)

מצעד צבא איראן בטהראן 22 בספטמבר 2019. AP
מצעד צבאי בטהראן, ספטמבר/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully