וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: מנענו מפלסטינים למסוק זיתים באדמותיהם - בטעות

תושבי הכפר קריות עתרו לבג"ץ לאחר שהורחקו פעם אחר פעם מאדמותיהם על ידי כוחות הביטחון, תוך שימוש ברימוני הלם. המדינה מסרה בתגובה כי כניסתם נמנעה בשל שגיאה במקרא של המפה

צילום: יש דין

צה"ל מנע מפלסטינים מהכפר קריות שממזרח לעלי למסוק זיתים באדמותיהם בשל טעות במפות - כך עולה מתשובת הפרקליטות לבג"ץ. מהתשובה עולה שבמערכת הביטחון סברו כי מדובר בשטח הדורש תיאום, וזאת על אף שהתושבים לא קיבלו על כך כל הודעה. "עקב תקלה שאירעה, אשר המשיב מצר עליה, כניסת העותרים למסיק הזיתים באדמותיהם במרחב הכפר קריות הוגבלה", נכתב בתגובה, "זאת בעקבות טעות שנפלה, אשר הביאה לכך שנציגי המשיב אשר נכחו בשטח סברו שחלה על העותרים חובת תיאום לצורך כניסתם לשטח הנדון". כמו כן הובהר כי לאחר שהתגלתה הטעות, הותר לתושבים להגיע לאדמותיהם.

לפני כשבועיים הגישו ראש הכפר ותושבים נוספים, יחד עם ארגון "יש דין" עתירה בה תיארו כיצד פעם אחר פעם הכוחות בשטח מרחיקים אותם מאדמותיהם. בעתירה נכתב כי כמעט מדי בוקר, "הגיע כוח של צה"ל לאדמות החקלאיות של הכפר, במספר מקרים מלווה במתנחלים מההתנחלות עלי הסמוכה, והרחיק בכפייה ובאמתלות שונות את בעלי האדמות שהגיעו כדי לקיים את המסיק", וזאת מבלי להציג להם כל מסמך. בעתירה גם הוצגה שורת אירועים בהם השתמשו החיילים ברימוני הלם וגז מדמיע על מנת להרחיקם.

באחד המקרים מתואר כי אחד העותרים שאל את החיילים שדרשו את פינויו האם יש להם צו שטח צבאי סגור, ונענה: "יש לנו חג ולכם אסור לעבוד בחג". לאחר מכן, הושלכו לדבריו לשטח 30 רימוני גז מדמיע וכמה אנשים נפגעו. במקרה אחר, לפי העתירה, החיילים ביקשו מאחד העותרים לעזוב את השטח באופן מידי. הוא הוציא את הטלפון הנייד על מנת לתעד, אך לטענתו אחד החיילים תפס את ידו ואמר "תוריד את המצלמה או שאני אשבור אותה". כשהוא סירב, החייל השליך רימון גז ואמר כי יש להם "עשר דקות לעזוב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תושבי הכפר קריות במהלך מסיק הזיתים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתגובה שהוגשה לבג"ץ, ציינה הפרקליטות כי בשל חשד לחיכוך בעת המסיק וכן חשד לניצול של גורמי טרור לכניסת ליישובים ישראליים, חתם מפקד פיקוד מרכז על 111 הכרזות שטח צבאי סגור בעונת המסיק הנוכחית. בחלקן אסורה כניסה לכל אדם בשל חשש לפגיעה בישראלים, ובעלי הקרקעות יכולים להיכנס בתיאום. כמו כן חלק מההכרזות מיועדות למנוע כניסת ישראלים בשל חשש שיפריעו לפלסטינים. בתשובתה טוענת המדינה כי מאחר ובידי נציג המינהל האזרחי בשטח לא היו צווי ההכרזה וחל שיבוש במקרא של המפה, סברו במערכת הביטחון כי השטח של העותרים דורש תיאום מראש.

אך בעקבות העתירה התגלתה הטעות. "בחלקה המכונה 'עלי כ'1' אין מגבלות כלשהן על כניסת פלסטינים וכן גם לא חלה חובת תיאום", נאמר בתגובה. בנוסף נאמר כי "יחד עם זאת, כפי שצוין לעיל, בהתאם למדיניות המפקד הצבאי, יש להדגיש בפני גורמי הקישור הפלסטיני במפגשי ההכנה למסיק, כי מומלץ לבצע תיאום וולונטרי של מועד המסיק, כדי שבמועד זה יוכל הצבא להקצות כוח אבטחה שיסייע בשמירה על הסדר והביטחון ובהגנה על התושבים הפלסטינים מפני גורמים ישראלים העשויים להתנכל להם".

עוד בוואלה!

"רדיפה מכוונת": פלסטינים עתרו לבג"ץ בדרישה לאפשר מסיק זיתים באדמותיהם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בחלקה אין מגבלות כלשהן על כניסת פלסטינים". רימון הלם שהושלך באתר המסיק/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד ציינו לגבי שורת העבירות שתוארו בעתירה כי "הם תוחקרו על ידי הגורמים הרלוונטיים אצל המשיב. בהתאם לכך, הופקו מסקנות וחודדו הנחיות בקרב בעלי התפקידים בגזרות הרלוונטיות, לשם מניעת הישנות אירועים מסוג זה הן בעונת המסיק הנוכחית, הן בעונות מסיק עתידיות, כפי שיפורט להלן". בין היתר, ציינו כי הוחלט ש"יש מקום להגביר את השקיפות והשיתוף במידע באשר להכרזות על סגירות שטח המבוצעות במסגרת עונת המסיק, ומשכך הוחלט כי גורמי המנהל האזרחי יפעלו לפרסם את כלל ההכרזות באתר מתאם פעולות הממשלה בשטחים במרשתת".

עו"ד מיכאל ספרד מארגון "יש דין" מסר: "אשרי המאמין שהכול זו טעות אנוש קטנה. החיילים שגירשו את החקלאים הפלסטינים מאדמותיהם לא אמרו להם שזה אזור הדורש תיאום, לא הבהירו שיוכלו לשוב ביום אחר, ולא הראו מפות שטח צבאי סגור. הם באו לרוב מלווים באנשי ההתנחלות עלי הסמוכה, בחלק מהמקרים אמרו שאין מסיק בזמן חגים יהודים ו'שכנעו' את החקלאים לעזוב בעזרת רימוני גז והלם. כך מתנהגים מי שלא רואים ממטר את בעלי האדמות, ולא מי שמבקשים 'לתאם' הגעה מסודרת. אנו שמחים שבזכות העתירה הפלסטינים הצליחו בסוף למסוק את זיתיהם ונמשיך להילחם על כל דונם מסיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully