וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנטישמיות באיטליה כה חמורה, עד שניצולת שואה וסנאטורית זוכה לאבטחה

ליליאנה סגרה, שנשלחה לאושוויץ בגיל 13 ומשמשת כסנאטורית לכל החיים, גילתה כי היא נתונה למאות התקפות ברשת מדי יום. הפרלמנט אישר את בקשתה להקים ועדה נגד גזענות - ללא תמיכת מפלגות הימין, שטענו ל"צנזורה פוליטית". הנתונים מראים כי האנטישמיות באיטליה נמצאת בעלייה

צילום: רויטרס, עריכה: אביעד בללי

ניצולת שואה מאושוויץ בת 89, המשמשת סנאטורית לכל החיים באיטליה, עוררה ללא כוונה את אחד הדיונים האינטנסיביים ביותר במדינה בנוגע לאנטישמיות מאז קץ הדיקטטורה הפשיסטית במדינה לאחר מלחמת העולם השנייה.

אחרי שגילתה כי היא נתונה לכ-200 התקפות ברשת חברתית מדי יום, ליליאנה סגרה קראה להקים ועדה פרלמנטרית למאבק בשנאה, בגזענות ובאנטישמיות. הפרלמנט אישר את בקשתה, אך ללא תמיכת מפלגות הימין, בהן "הליגה" של סגן ראש הממשלה לשעבר מתאו סלביני, מפלגתו של ראש הממשלה לשעבר סילביו ברלוסקוני "פורצה איטליה" ומפלגת הימין הקיצונית "האחים של איטליה". כולן נמנעו מתמיכה בהקמת הוועדה, בצעד שמהווה ניגוד לקונצנזוס החברתי ששרר בפוליטיקה האיטלקית שלאחר המלחמה.

ההצבעה בשבוע שעבר, יחד עם סדרת קריאות גזעניות במגרשי הכדורגל, הסבה את תשומת הלב להתחזקות האנטישמיות והגזענות באיטליה, ואת תפקידם של הפוליטיקאים בעידודן.

ביום חמישי דווח בתחנת הרדיו הממלכתית כי מחוז מילאנו במשטרה, הכפוף לשר הפנים, הציב אבטחה סביב סגרה בגלל האיומים נגדה.

ניצולת השואה האיטלקיה והסנאטורית ליליאנה סגרה במילאנו ב-24 בינואר 2019. AP
סיפרה על חוויותיה בשואה לצעירים בעשורים האחרונים. סגרה/AP

שגריר ישראל באיטליה הביע את מורת רוחו מהאיומים. "ניצולת בת 89 שזקוקה לליווי מסמלת את הסכנה שעמה מתמודדות כיום הקהילות היהודיות באירופה", כתב השגריר דרור איידר.

מנהיגת "האחים של איטליה" מלוני אמרה שהיא נמנעה מכיוון שהוועדה לא התייחסה לחלקו של האסלאם הקיצוני באנטישמיות. סלביני אמר שהוא חושש שההצעה תגביל את חופש הביטוי וכי "השמאל יגדיר גזענות מה שעבורנו זו האמונה או הזכות לומר 'איטלקים קודם'". במפלגתו של ברלוסקוני כינו זאת ניסיון ל"צנזורה פוליטית".

ריקרדו פצ'יפיצ'י, מנהיגה לשעבר של הקהילה היהודית ברומא וחבר בקרן השואה של הבירה, אמר כי יש לקחת את הסיבות שהם נתנו בערבון מוגבל. "אבל אם נגלה שהסיבה האמתית שבגללה הם לא הצביעו היא שהם חששו לאבד את תמיכת הימין הקיצוני, אני מאמין שליהודים תהיה בעיה גם באיטליה", אמר.

עם 30 אלף יהודים בלבד, האנטישמיות עולה

במרכז הנאבק בדעות קדומות נגד יהודים הנמצא במילאנו וחשף את מסרי השנא שהופנו נגד סגרה ברשת החברתית, טוענים כי התקפות אנטישמיות נמצאות במגמת עלייה באיטליה, במיוחד ברשת. עד סוף ספטמבר דווח למרכז על 190 תקריות אנטישמיות, 120 מהן ברשתות. זאת לעומת 153 אירועים אנטישמיים בכל 2018 ו-91 לכל 2017. המתקפות כוללות השמצות, עלבונות אישיים או המעטה בחומרת מעשי הנאצים, יחד מקרים נדירים של איומים או תקיפות פיזיות, בהן אישה יהודייה שהוכתה השנה במחוז קונאו שבצפון המדינה ופרופסור יהודי שספק יריקות ברומא.

החוקר סטפנו גאטי אמר כי לעתים קרובות כי היעדים הם יהודים בולטים. "זה לא מגיע רק מקיצונים", אמר גאטי על המתקפות נגד סגרה. "זה מדאיג מאוד". עם זאת, הוא אמר כי "האנטישמיות באיטליה אינה מצב חירום חברתי. לדבריו, התקריות האנטישמיות אינן אלימות, בהשוואה לגרמניה ולצרפת, שבהן יש קהילות יהודיות גדולות בהרבה. הקהילה היהודית באיטליה מונה כ-30 אלף איש בלבד, לעומת חצי מיליון בצרפת, האוכלוסייה היהודית הגדולה ביותר באירופה, וכ-200 אלף בגרמניה.

העלייה באנטישמיות מגיעה לצד אווירה של חוסר סובלנות ביחס למהגרים המגיעים מלוב, שלובתה בתקופת כהונתו של סלביני כשר הפנים שזכורה בעיקר בשל סירובו לאפשר לספינות הצלה הומניטריות לעגון באיטליה.

עצרת "הגאווה האיטלקית" המאחדת את מפלגות הימין האיטלקיות ברומא ב-19 באוקטובר 2019. AP
לא תמכו בהצעה. עצרת "הגאווה האיטלקית" ברומא המאחדת את מפלגות הימין באיטליה/AP

מקרים של גזענות עולים גם הם לכותרות, כמו הקריאות "קוף" שכוונו לחלוץ מריו באלוטלי במהלך משחק כדורגל ביום ראשון האחרון. באלוטלי, שצבע עורו שחור, היה נסער ואיים לעזוב את המגרש, אך סלביני, חובב כדורגל מושבע, אמר כי "המהומה מוגזמת".

ראש הקהילה היהודית ברומא, הגדולה ביותר באיטליה, אמרה כי הצבעת הוועדה לצד "ביטויי אנטישמיות, גזענות, אפליה ושנאה" הם סימנים לכך שהאווירה השתנתה."הימין (הפוליטיקאים) עשה בעיניי בחירה שגויה ומסוכנת ברגע מכריע. יותר מהכול, לאור ההיסטוריה של מי שהציעה את הקמת הוועדה, היה עליהם לשקול זאת טוב יותר", אמרה רות דורג'לו בשיחת טלפון מפולין, שם ביקרה באושוויץ עם סטודנטים.

סגרה הייתה בת 13 כשנשלחה לאושוויץ, שם נרצחו אביה וסבה וסבתה מצד אביה. את העשורים האחרונים האחרונים היא בילתה בסיפורים על חוויותיה במהלך השואה לצעירים.

היא הייתה במהלך ביקור כזה ביום שלישי במילאנו, כשנשאלה אם היא תגיב להצהרה של סלביני, שבעקבות הסערה אמר שהוא רוצה לפגוש אותה. "אני אפגוש אותו, כמובן, למה לא?" היא שאלה. "אם אני לא שונאת, מדוע שלא אפתח את הדלת?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully