וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2 דייגים מצפון קוריאה ברחו לדרום. בדרך, הם רצחו 16 מחבריהם

7.11.2019 / 21:15

סיאול גירשה באופן חריג אזרחים מהצפון שרצו לערוק אליה, אחרי שהתגלה שהם אחראים לרצח מלחים אחרים על הסירה. הם הוגדרו סכנה לביטחון הלאומי והוחזרו לפיונגיאנג

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

המשרד לאיחוד הקוריאות בסיאול הודיע היום (חמישי) על גירוש שני דייגים מהצפון החשודים ברצח 16 מחבריהם לפני שחצו את הגבול לדרום. השניים, בשנות ה-20 לחייהם, חצו הגבול הימי הבין-קוריאני מול החוף המזרחי על סיפונה של סירה לדיג דיונונים ביום שבת, והרשויות בדרום עיכבו אותם לחקירה.

דובר המשרד לאיחוד לי סאנג-מין אמר שהרשויות הגיעו למסקנה לאחר חקירתם כי הגברים ברחו לדרום אחרי שהרגו 16 גברים נוספים בכלי השיט. "הממשלה החליטה לגרש אותם מאחר שביצעו פשעים חמורים ולא פוליטיים כמו רצח, והם לא היו זכאים להגנתנו על פי החוק", אמר לי בתדרוך.

"הערכנו גם שאם הם יתקבלו לחברה שלנו הם היו מהווים סכנה לחיי אזרחינו ולביטחונם בתור פושעים אכזריים שלא ניתן להכיר בהם כפליטים על פי החוק הבינלאומי". לדבריו, הם הוסגרו בכפר הגבול פאנמנג'ום באזור המפורז (DMZ) המחלק את שתי הקוריאות. לי לא פירט מדוע או כיצד הרגו השניים את חבריהם.

ואולם, שר ההגנה של קוריאה הדרומית ג'ונג קיונג-דו אמר בדיון בפרלמנט כי היה "אירוע מצער" בין המלחים שקשור לרב-חובל שהתעלל בהם, מבלי לפרט. שר האיחוד קים יון-צ'ול אמר בישיבה נפרדת כי שני הצפון קוריאנים הביעו פעם את רצונם לערוק, אך לא הייתה עקביות בהצהרותיהם.

סירות דיג של דייגים צפון קוריאנים, 2016. AP
"מהווים סכנה לחיי אזרחינו ולביטחונם". דייגים בקוריאה הצפונית/AP

באופוזיציה האשימו את הממשלה בהסתרת האירוע, שנחשף רק על ידי תמונה שצולמה על ידי כלי תקשורתי מקומי של פקיד נשיאותי שקרא מסרון מקצין צבא ולפיו השניים יוחזרו. הצילום הוביל את המשרד לכנס מסיבת עיתונאים ולהסביר את גירוש שני הדיגים.

זאת הייתה הפעם הראשונה שבה מסגירה סיאול חשודים דרך הכפר, ששימש מקום מפגש לפסגה ההיסטורית בין מנהיגי הדרום והצפון בשנה שעברה. בין שתי המדינות, שעדיין נמצאות מבחינה טכנית במצב מלחמה, אין הסכם הסגרה.

עוד בוואלה!

מתים בשביל לחיות טוב יותר: בדרום קוריאה מציגים - הלוויות לאנשים חיים

לכתבה המלאה
גבול קוריאה הצפונית והדרומית. AP
הפעם הראשונה שבה מסגירה סיאול חשודים דרך הכפר. גבול קוריאה הצפונית והדרומית/AP

שני גורמים מסרו לסוכנות הידיעות "יונהאפ" כי שני הדייגים התוודו כי בחודש שעבר רצחו יחד עם אדם נוסף את רב החובל בגלל היחס הנוקשה שהפגין כלפיהם. לאחר מכן הם הרגו את שאר אנשי הצוות, אחד אחרי השני, והשליכו את גופותיהם מהסיפון. שלושת החשודים שבו לצפון, אך כשאחד מהם נתפס על ידי משטרת מקומית בנמל - השניים האחרים החליפו להימלט עם סירתם לדרום.

עריקים בחצי האי קוריאה הם לרוב אזרחי הצפון שמנסים לברוח מהדיקטטורה הסגורה אל הדמוקרטיה העשירה בדרום. עריקות מסוג זה נחשבות למסוכנות, כשבכמה מקרים חיילים חצו את הגבול תחת אש. לפי נתונים שהציגה סיאול, 1,127 בני אדם עקרו מקוריאה הצפונית לדרומית ב-2017.

ברוב המקרים רשויות המודיעין בקוריאה הדרומית חוקרות את העריקים ובהמשך הם נשלחים למתקן שמפעילה הממשלה לטובת חינוך מחדש, בטרם נשלחים להשתלב בחברה. על אף שקל יותר לחצות את הגבול דרך האזור המפורז בין שתי הקוריאות, מרבית האזרחים מהצפון שמנסים להימלט עושים זאת דרך סין. עם זאת, הרשויות בבייג'ינג מתייחסים לעריקים כמהגרים לא חוקיים ולא כפליטים ולכן לא פעם מחזירה אותם למולדתם.

(עדכון ראשון: 14:29)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully