וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יתקשרו - ללא ידע בעברית: היוזמה להסמכת עובדים זרים בניגוד לנהלי הבטיחות

7.11.2019 / 10:06

ההסתדרות פועלת לקדם הסמכה של עובדים זרים לתפקיד האתת, אנשי המקצוע המחלקים הוראות למנופאים - שתפקידם הרגיש דורש שליטה בשפה העברית. זאת, חרף אחריותו של האתת לשתי תאונות עבודה שאירעו השנה. "דאגה לאינטרסים של הקבלנים"

עריכה: אסף דרורי

ביולי האחרון הודיע מנהל ראש תחום בטיחות במשרד העבודה, רן כהן, כי הוא פועל לאסור את הסמכתם של אתתים, אנשי המקצוע המעבירים הוראות לעגורנאים ומנופאים, בעלי אזרחות זרה, וזאת משיקולים בטיחותיים ומקצועיים. אלא שבאופן מפתיע לוואלה! NEWS נודע כי ההסתדרות החדשה, שאמורה לייצג עובדים אזרחי מדינת ישראל, החליטה לחבור להתאחדות הקבלנים שמייצגים את המעסיקים - ולבנות תכנית שתייבא עובדים זרים מחו"ל שיוסמכו לתפקיד האתת. זאת, בניגוד לנהלים הבטיחותיים.

תפקידו של אתת מוסמך הוא מתן הוראות להרמת המטען וכיוונון אונקל העגורן, זאת תוך יכולת לתקשר באופן ברור עם מפעיל העגורן, הנסמך על הוראותיו בעת עבודתו. על פי התכנית, הפער התקשורתי שעשוי להיווצר עם ייבוא העובדים הזרים לתפקיד האתת, ייסגר עם בניית לקסיקון מילים שלטענתם יטיב את העבודה בין העגורן לאתת, ויאפשר את ייבוא העובדים על חשבון עובדים ישראלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קריסת המנוף בדרך יגאל אלון בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

במכתב ששלח יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין ויועץ למשרד העבודה, הוא מבקש לקיים תכנית שתסמיך אתתים זרים. "ההכשרה תכלול לימוד של לקסיקון מילים/הוראות בעברית על מנת לטייב את הקשר בין האתת למנופאי. הלקסיקון יבנה במשותף ובשילוב מנהל הבטיחות". עוד הוסיף כי "הגופים רואים צורך בגיבוש תכנית להסמכת אתתים זרים שתשפר את מומחיותם של האתתים הזרים וכן שיפור התקשורת הוורבאלית בין האתתים למנופאים".

גורמים המעורים בענף הבנייה אומרים כי זהו עוד צעד של ההסתדרות החדשה, שבמקום לעודד העסקה ישירה של עובדים היא מעודדת העסקת קבלני משנה תוך ייבוא עובדים זרים. הגורמים הוסיפו כי אם על פי החוק מנופאי מחויב להיות אזרח ישראלי ודובר עברית, איך ייתכן שהפועל שאמור להיות אחראי על הקשר בין המנופאי לקרקעי - יהיה עובד זר שלא מדבר את השפה.

עוד בוואלה!

חיים יותר - אך עם פחות רופאים: הרפואה בישראל, תמונת מצב

לכתבה המלאה

"קושי ממשי להבטיח את התקשורת"

מנהל התחום כהן הסביר את האיסור בכך שהכשרת מפעילי עגורנים נעשית כיום על פי כלל לבעלי אזרחות ישראלית דוברי עברית. זאת כאשר האתתים המועסקים באתרי הבנייה הינם לא פעם עובדים זרים, שהוסמכו במקביל גם לביצוע עבודתם כאתתים. לדבריו, "משמעות הדבר היא קושי ממשי להבטיח כי התקשורת בין האתת לבין מפעיל העגורן תעשה באופן שבו הצדדים מבינים באופן מספק את חלופת השיח ביניהם - מה שעלול להוביל לפגיעה בניהול הבטיחות באתר עד לכדי התממשותו של מאורע מסוכן".

כהן הסביר מהן הסיבות הבטיחותיות שהביאו את המשרד להחליט על האיסור של הסמכת אתתים זרים לתפקיד, כשלדבריו מזה שנה שההסתדרות פועלת כדי להכשיר הסמכתם. "בעקבות פניות ההסתדרות, עשינו עבודת מטה אצלנו לבחון את הפנייה של ההסתדרות ומצאנו שאם ב-2015 אחוזים בודדים מהמוסמכים כאתתים היו בעלי אזרחות זרה, הרי שב-2018 כבר ראינו עלייה של 35% בעלי אזרחות זרה. במקביל קיבלנו אינדיקציות משתי תאונות שאירעו, לפיהן לתפקיד האתת הייתה אחריות משמעותית להתרחשות התאונה", אמר. במשרד העבודה החליטו להתמקד בנושא ופנו למנהלי בטיחות של חברות בנייה גדולות אשר ראו בכך בעיה.

קריסת מנוף ביבנה, 19 במאי 2019. ניב אהרונסון
קריסת מנוף ביבנה, מאי/ניב אהרונסון

"אתה לא יכול לקחת בן אדם, להוריד אותו מהמטוס ולתת לו הכשרה מהירה ולצפות שהתקשורת בינו לבין המנופאי במכשירי קשר תהיה ברורה, על פני כל השעות הארוכות שהם עובדים יחדיו באתרי בנייה בתנאי מזג אוויר לא פשוטים", אמר כהן. "בשלב הזה החלטנו על מהלך כפול, הודענו לשוק על הכוונה לאסור על הסמכת אתתים זרים, התחלנו בעבודה מול רשות ההגירה ומשרד השיכון. בנוסף אנחנו עובדים על תיקון תקנות לעגורנאים שם מוזכר תפקיד האתת בהיבט החקיקתי. אנחנו מתכוונים בימים הקרובים לפרסם את ההחלטה ולמזער באופן משמעותי את סוגיית התקשורת בין האתת לעגורנאי כגורם שעשוי להביא לתאונה".

ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה וממובילי המאבק בתאונות עבודה, תקף את המהלך. בן שמעון אמר כי עמדת יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, יצחק מויאל, "מקוממת ולא מובנת, תוך דאגה לאינטרסים של הקבלנים ולכאורה בניגוד לעמדת משרד העבודה, הוועדים והגורמים המקצועיים בתוך ההסתדרות".

האיסור על הסמכת עובדים זרים לתפקיד אתת, משרד העבודה, מנופים. עיבוד תמונה
מכתב משרד העבודה בעניין האיסור על הסמכת עובדים זרים לתפקיד אתת/עיבוד תמונה

הוא הוסיף כי "לא ייתכן שאחד התפקידים הכי חשובים ורגישים באתר (אתת) ינוהל באמצעות העסקת עובדים זרים שאינם יודעים עברית על בוריה. רק לפני שנה ההסתדרות החדשה חתמה על הסכם בטיחות בענף הבנייה והיה מוטב שתעסוק ביישומו המלא כי בפועל רוב הסעיפים לא יושמו, ומספר ההרוגים ממשיך לזנק". הוא קרא למויאל "לפנות את מקומו ולהניח את המפתחות על השולחן. בנוסף עליו להתפטר כממלא מקום נשיא הקרן לעידוד ופיתוח של ענף הבנייה, שבה משאבים כספיים עצומים שמנוהלים במשותף עם הקבלנים וההסתדרות".

ועד המנופאים מסר בתגובה כי הם פועלים למול התאחדות בוני הארץ ומשרד העבודה בנושא האתתים בשנים האחרונות, וקיימו אין ספור דיונים בנושא, במטרה ליישם את הסעיפים להם התחייבו הצדדים. "עמדותינו המקצועיות ידועות, ולכן הופתענו לקרוא את המכתב של ההסתדרות והתאחדות הקבלנים המוזכר בכתבה. מיותר לציין כי אנו מתנגדים בתוקף לאמור בו, ועל-כן קוראים לחתומים עליו להבהיר על מה נשענות העמדות המקצועיות המפורטות בו", ציינו בוועד המנופאים.

ההסתדרות לא מסרה תגובה והפנתה ליו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, שמסר כי הוא שוהה בחוץ לארץ וכי על ההסתדרות החדשה להגיב.

התייחסות ההסתדרות להסמכת האתתים. צילום מסך
התייחסות ההסתדרות לאיסור על הסמכת עובדים זרים לתפקידי אתת/צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully