וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם על ארה"ב אחרי הפרישה מהסכם האקלים: "מכה עצומה למאמצי העולם"

מומחי סביבה ומנהיגים בעולם גינו את החלטת טראמפ לפרוש מהסכם פריז הנאבק בהתחממות הגלובלית. יו"ר בית הנבחרים: "החלטה הרסנית שמוכרת את עתיד ילדינו". בעולם תולים תקווה בבחירות הבאות לנשיאות ב-2020. "מקווים שארה"ב תצטרף מחדש יום אחד", אמרו באיחוד האירופי

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

החלטתה של ארצות הברית לפרוש מהסכם פריז, שעליה היא הודיעה לאו"ם אמש (שני) באופן רשמי, עוררה גינוי בינלאומי נרחב מצד מומחי סביבה ומנהיגים בעולם. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי מהמפלגה הדמוקרטית, גינתה את ההחלטה ה"הרסנית" שלדבריה "מוכרת את עתיד ילדינו". סגן הנשיא לשעבר אל גור, הפעיל בנושא האקלים, תקף את מי ש"מקריבים את הפלנטה למען חמדנותם".

"זהו הרגע האפל ביותר בדיפלומטיה האמריקנית בתקופה ארוכה מאוד", אמר ביל מקבידן, מנהיג הארגון הסביבתי הנלחם בשינויי האקלים 350.org. "זאת מכה עצומה למאמצי העולם".

ההסכם שהושג בשנת 2015 חייב את ארצות הברית ו-187 מדינות נוספות להגביל את פליטת גז החממה כדי להאט את קצת ההתחממות הגלובלית. עם זאת, ארצות הברית טענה כי ההסכם מטיל "מעמסה כלכלית לא הוגנת" על האמריקנים.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ במהלך עצרת תמיכה בקנטקי 5 בנובמבר 2019. רויטרס
"החלטה הרסנית, מכה עצומה למאמצי העולם". טראמפ/רויטרס

ההחלטה לפרוש, שהתקבלה על ידי הנשיא דונלד טראמפ עם כניסתו לתפקיד ב-2017, הפכה את ארצות הברית למדינה היחידה בעולם מחוץ להסכם. בשנה האחרונה, האיחוד האירופי עשה מאמצים כדי למנוע את יציאת ארצות הברית. טראמפ הבטיח לסגת מההסכם עוד בקמפיין הבחירות שלו, אך חוקי האו"ם מנעו ממנו להתחיל בהליך הפרישה באופן רשמי עד לאתמול.

למרות זאת, מאות ממשלות מקומיות, בתי עסק וארגונים אמריקניים הצטרפו לתנועת "אנחנו עדיין בפנים", כשהם מתחייבים לצמצם את פליטות החמצן ולעבור לאנרגיה מתחדשת. הפרישה עדיין תלויה בתוצאות הבחירות לנשיאות שיתקיימו בשנה הבאה - אם טראמפ יפסיד בניסיונו להיבחר לכהונה חוזרת, מחליפו בבית הלבן עשוי להחליט להפוך את החלטתו.

"ההסכם כאן כדי להישאר"

על אף הבחירות המתקרבות, מדענים ומומחי סביבה חוששים מההשלכות שיהיו לממשל טראמפ על האקלים בינתיים. דוח שפורסם בדצמבר 2018 על ידי המכון לעניינים אירופיים ובינלאומיים טען שהחלטתו של הנשיא האמריקני גרמה "נזק ממשי מאוד" להסכם פריז ויצרה "כיסוי מוסרי ופוליטי לאחרים ללכת בעקבותיו".

בינתיים, דוברת הנציבות האירופית, שהביעה צער על הצעד, אמרה שההסכם "כאן כדי להישאר". לדבריה, "הדלת שלהם נשארת פתוחה ואנחנו מקווים שארצות הברית תצטרף מחדש יום אחד".

הפגנה כנגד הכחדה אנושית והתמוטטות אקולוגית בלונודן 14 באוקטובר 2019. רויטרס
"רצח עם אקולוגי". הפגנה נגד שינויי האקלים בלונדון, בחודש שעבר/רויטרס

אחרי שרוסיה אישררה את ההסכם בחודש שעבר, אחרי עיכוב ממושך, דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שקשה מאוד לדבר על הסכם בנושא אקלים עם ארצות הברית. בנוסף לכך, נשיא צרפת עמנואל מקרון ועמיתו הסיני שי ג'ינפינג צפויים להיפגש מחר בבייג'ינג, ולשאת יחד הצהרה שלפיה "הסכם פריז בלתי הפיך".

גורם רשמי בלשכתו של מקרון "הביע צער" על ההחלטה, שלדבריו "הופכת את השותפות הצרפתית-סינית בנושאי אקלים וקיימות לנחוצה יותר". משרד החוץ הסיני אמר שהוא מקווה שארצות הברית תקבל אחריות רבה יותר בתהליך רב המשתתפים בעולם, במקום להוסיף "אנרגיה שלילית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully