וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון חירום בעקבות המשבר במערכת הבריאות: "חייבת להיות מהפכה"

5.11.2019 / 14:54

נציגי קופות החולים והאיגודים הרפואיים הגיעו לכנסת וסיפרו על הבעיות עמן הם מתמודדים לאור התנהלות המשרד והמחסור בתקציב. אחות מחתה: "קולגות סיפרו לי שגילו מטופל מת אחרי שעה וחצי כי לא היה להן זמן". סגן שר הבריאות נעדר מהכנס: "פועלים גם בשעה זו למען החולים"

צילום: מתוך הטוויטר של ח"כ פרומן, עריכה: עמית שמחה

דיון חירום על מצב מערכת הבריאות התקיים היום (שלישי) בכנסת. בין הנוכחים היו חברי כנסת, נציגי קופות החולים והאיגודים הרפואיים. הם שטחו את הבעיות עמן הם מתמודדים לאור התנהלות הנהלת המשרד והמחסור בתקציב.

מנהלת קמפוס בילינסון של קופת החולים כללית, ד"ר אפרת ברון, סיפרה על האתגרים עמם היא מתמודדת. "אתמול בבית החולים הושתלו שתי ריאות ולב. דרמה ושמחה גדולה. אבל האם מישהו כאן בחדר באמת מבין את המשמעות של הגאווה הזו? בדיוק באותו זמן, בשעות הערב, המחלקה הנוירוכירורגית קיבלה ארבעה חולים מבתי חולים שונים. מצאתי את עצמי כמנהלת בשעה תשע בערב בהתלבטות בלתי נסבלת - איך נכיל את כל אלו כשאין לאן לנייד חולים, כשכל יחידות הטיפול הנמרץ בתפוסה מלאה וכל האחיות הכונניות הופעלו. איך מאפשרים ל-45 איש להתאשפז במחלקה ל-38 איש? איך מתמחה בתורנות מקבל 10-15 מקרים קשים... הדברים האלה קורים כל יום ולילה, חורף וקיץ".

שולה כץ הבת של עליזה כהן בת ה-84 מכרכור:"זה מצב זוועתי, במקום שהמדינה תבזבז מיליונים על הבחירות שישקיעו במערכת הבריאות שקורסת", בית חולים הלל יפה חדרה, 5 בפברואר 2019. שלומי גבאי
"צריך באופן מידי להכפיל את מספר הרופאים בחדרי המיון"./שלומי גבאי

מנכ"ל מכבי ויו"ר בית החולים אסותא באשדוד, רן סער, אמר כי המאבק במשבר אינו פוליטי. "כולנו מכירים חולים מימין ומשמאל, וגם מערכת הבריאות אינה פוליטית", הבהיר. "לצערי לחולים אין כוח להשפיע, ולקבל את הזכות הבסיסית לבריאות. הציבור הבריא לא יוצא לרחובות על משבר הבריאות, והציבור החולה עסוק במחלתו. הבעיות מוכרות לכולנו ויש הסכמה רחבה - יש חוסר במשאבים וחוסר בכוח אדם מומחה לטיפול. הבעיה הגדולה ביותר היא מנהיגות, איזון במערכת. משרד האוצר חזק מדי - על החולים ועלינו. הם מצדיקים את המצב הכלכלי בכך שלא כדאי לטפל באנשים חולים. נדרשת מנהיגות חזקה. זו מנהיגות פוליטית, של ראשי מערכת הבריאות ושל ראשי ארגוני הבריאות".

סער פנה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן. "אני זוקף לזכותו הרבה הישגים, אבל אני אומר לו שהמשבר עוד רחוק מסיום. יש בעיות בתקצוב המערכת. בישראל יש חוק בהקשר הזה, ועל כולנו, הממשלה, האוצר והבריאות, לכבדו".

ליצמן עצמו לא נכח בכנס החירום. לבקשת וואלה! NEWS נמסרה תגובה על היעדרו: "סגן השר ליצמן, יחד עם מנכ"ל משרד הבריאות ובכירי המשרד הופיעו אתמול בכנסת בוועדת הכספים לדיון חירום מיוחד לאור המחסור הקיים במערכת הבריאות. ליצמן הודיע שם על הקצאת 40 מיליון שקל באופן מידי להיערכות לחורף. סגן השר ובכירי משרד הבריאות פועלים גם בשעה זו למען החולים בהתמודדות המערכת עם הבעיות הקיימות".

עוד בוואלה!

ציוד מיושן ומחדלי בטיחות: הממצאים החמורים מבסיסי האימונים של צה"ל

לכתבה המלאה
נציגי סיעת יהדות התורה ליצמן וגפני נכנסים לבית הנשיא להמליץ על המועמד שלהם להרכבת הממשלה, 23 בספטמבר 2019. הדס פרוש/פלאש9, אתר רשמי
נעדר מהדיון. ליצמן/אתר רשמי, הדס פרוש/פלאש9

יו"ר איגוד רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, אמר כי התמונה המצטיירת היא קשה. "אנחנו מתריעים שנים על הקריסה של מערכת הבריאות ולצערי התהליך רק הולך ומתקדם. בנהריה הזקנה כבר עברה מהמסדרון לחדר אוכל. אם פעם היינו נתקלים באשפוז במסדרון בתקופה החורף, עכשיו זה קורה כל השנה. אולי אם נשנה את השם של המשרד למשרד לביטחון בריאותי - אולי נקבל תקציב".

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, ייצג את המשבר במחלקות הפנימיות. לדבריו, "החולים המורכבים ביותר שוכבים במחלקות האלו. הן הבסיס והשלד של בתי החולים. העומסים הם כבדים, הרבה מעל 100%, ומגיעים לעתים ל-200%. שמענו על זמני המתנה ממושכים לבדיקות. ישנם מעט מדי רופאים מומחים ומתמחים שפוגשים את המטופלים, וכך גם מספר האחיות. כולנו לא מסוגלים להעניק את תשומת הלב הנדרשת לבדיקה ולטיפול".

עוד הוסיף כי "במדינת ישראל לא צריכים להיות זקנים וצעירים שמאושפזים במסדרונות. במדינת ישראל של 2020 אף אזרח לא צריך להמתין במסדרון. לאזרחי ישראל מגיע טיפול רפואי טוב יותר. לפני כשנתיים החלטנו באיגוד להפסיק להתלונן ולקחת אחריות על המחלקות הפנימיות מתוך הכרה שהן הלב והמרכז של בתי החולים. ועדת טור-כספא הוקמה לפתרון המשבר במחלקות הפנימיות. הנחנו בפני הוועדה את הפתרונות למצב. הפתרון שהתקבל מתאר הליך הדרגתי של שיפור. ההצעה אומצה, התוכנית קיימת, ויש להחיל את מסקנות הוועדה".

מחלקות פנימית בית חולם ברזילי אשקלון. ראובן קסטרו
"המדינה לא מכינה את עצמה לגידול בתוחלת החיים"/ראובן קסטרו

נציג החולים מידד גיסי אמר כי "מצבה של מערכת הבריאות ידוע. 22 שנה אני יושב בכל ישיבות הכנסת שמטפלות בנושא הבריאות. ראיתי כמה מפגשי חירום כאלה, אבל הפעם המצב הוא כזה שחייבת להיות מהפכה".

"אני רוצה לדבר על אבסורד אחד", הדגיש גיסי. "אם היינו מקבלים במערכת הבריאות את התקציב שעבר בשנה הראשונה של חוק הבריאות, לא הייתה לנו שום דרישה. אנחנו רואים את השחיקה העצומה... אנחנו מקבלים פחות ממה שקיבלנו ב-1995. האוכלוסייה הוכפלה, המדינה לא מכינה את עצמה לגידול בתוחלת החיים. נושא הסיעוד - מיליון ו-200 אלף גמלאים נזרקו לפני ארבע שנים כשבוטל הביטוח הסיעודי הקבוצתי, והיום מבטלים את הפרטי".

מיכל, אחות שנכחה בדיון, תקפה את משרד הבריאות: "אנשים מתים. אני מדברת מדם לבי. בשנות ה-70 באו מכל העולם לראות את הנס הרפואי של מדינת ישראל. היום אחות עובדת בשביל שתי אחיות. אני מבקשת בשם האחיות ובשם החולים: בואו ותראו מה קורה. 5,000 חולים מתים מזיהומים כל שנה. איפה כולנו? למה אין תגובה? אחיות קולגות מספרות לי בכאב: 'גילינו את המת אחרי שעה וחצי', כי לא היה להן זמן לגשת אליו".

"מתנהלים כמו מדינת עולם שלישי"

יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, סיפרה על האתגרים עמם מתמודדים חבריה. "בארבע בבוקר, כשאני כבר נרדמת על המקלדת במיון ורמת הריכוז שלי שקולה לרמת הריכוז של נהג שיכור, אני צריכה לזהות מקרי חירום. בחורף הזה ימותו יותר אנשים בבתי החולים מאשר בתאונות דרכים ואנחנו, המתמחות והמתמחים, מסרבים לקחת על זה אחריות במצב הקיים היום. יש לנו את הרופאים הכי מדהימים והכי מסורים, אבל במדינת ישראל של שנת 2019 אנחנו מתנהלים כמו מדינת עולם שלישי. חדרי המיון עולים על גדותיהם וצרים מלהכיל. צריך באופן מידי להכפיל את מספר הרופאים בחדרי המיון וצריך לחזק את הרפואה בקהילה - להוסיף תקנים לרופאי משפחה, אחיות קהילה והמוקדים לרפואה דחופה. כשמבינים את זה מבינים שההחלטה שהתקבלה אתמול על העברת 40 מיליון שקלים זה לעג לרש".

בית החולים בלינסון. יוני 2013. שלומי גבאי
"איך מאפשרים ל-45 איש להתאשפז במחלקה ל-38 איש?". בילינסון/שלומי גבאי

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר), ממארגני הכינוס, אמר כי חרף איכות כוח האדם במערכת הבריאות, ישנה בעיית תקצוב בסיסית. "מערכת הבריאות שלנו חולה. אנחנו רואים את ההזנחה והעומסים הבלתי אפשריים במיון ובמחלקות, התורים האינסופיים לשירותים חיוניים. יש איזושהי הבנה שהגענו לנקודת הקצה. המזל הגדול שלנו הוא שבמערכת יש כוח אדם מסור. אבל בסוף זה עניין של מספרים".

לדברי שמולי, "התמונות מתוך בתי החולים הן מדאיגות. בראש ובראשונה זה מונע מישראל לדאוג לאזרחים שלה. אנחנו רואים חולים שמאושפזים... הפיג'מות המוכתמות והאשפוז במסדרונות - זה נורמה. זה מתחיל להגיע לחדרי המדרגות ואוטוטו לגג. אתה שואל את עצמך מה צריך לעשות כדי שיבינו את עוצמת השבר והמשבר. הדבר המדאיג ביותר זה חוסר השוויוניות במערכת. אנשים צורכים שירותים לפי יכולת התשלום שלהם ולא לפי הצורך הרפואי. הבריאות הציבורית צריכה להיות לפי הצורך".

"המערכת פועלת על ניסים"

שרת הבריאות לשעבר, ח"כ יעל גרמן (כחול לבן) אמרה בתום הדיון כי "אני יוצאת היום מזועזעת. המערכת היום פועלת על ניסים עם כוח אדם מעולה, אבל היא במצוקה שלא מודעים לה. אני לא יודעת מה נעשה כדי להביא את מה שאמרתם לציבור. כשאומרים שהמערכת היא קטסטרופה, זה לא בשביל לעשות כותרת אלא כדי לצלצל בפעמון לפני שיהיה מאוחר מדי".

ח"כ קארין אלהרר (כחול לבן) אמרה כי "בכל שנה יש את המדד שמדברים עליו - הזקנה במסדרון וכמה זמן היא מחכה. לאט לאט היא מחכה יותר ויותר זמן, ולא כי מתעלמים ממנה. כי אין את המענים. הצוותים לא מסוגלים לעשות את מה שהוטל עליהם, והם מצליחים למרות הכול. צריך פה שינוי חשיבה ובעיקר תכנית חדשה. צריך לעשות ריסטארט מתוך הבנה שיש כאן בסיס מדהים. מדינות העולם מקנאות בנו".

ח"כ אילן גילאון (המחנה הדמוקרטי) אמר כי הדאגה למערכת הבריאות קודמת לכל. "אם שואלים אותי כתושב הדרום האם אני מעדיף עוד כיפת ברזל, או עוד מיטות אשפוז, אני מעדיף מיטות אשפוז. אנחנו חייבים להקים באופן מידי את ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, על מנת להעביר תקציב לסל הבריאות ולקבוע לו מנגנון טייס אוטומטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully