וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות משבר האפיפן: משרד הבריאות יאשר מוצר נוסף לטיפול באלרגיה

31.10.2019 / 16:38

לוואלה! NEWS נודע כי המשרד פתח בתהליך לאישור המוצר "אמרייד" של חברת ניאופארם, לדברי גורם במשרד, תהליך האישור צפוי לקחת כמה חודשים, ובסופו יעמוד בפני הורי הילדים האלרגיים היצע גדול יותר של מוצרים, ובכך יקטן הסיכוי למחסור בשוק כמו זה המתקיים כיום

צילום: ערן גילווארג עריכת וידאו:ניר חן

בעקבות משבר האפיפן, משרד הבריאות יאשר לשימוש מוצר נוסף לטיפול בהתקפי אלרגיה חמורים בקרב ילדים - כך נודע היום (חמישי) לוואלה! NEWS. לדברי גורם במשרד, תהליך האישור צפוי לקחת כמה חודשים, ובסופו יעמוד בפני ההורים היצע גדול יותר של מוצרים, ובכך יקטן הסיכוי למחסור בשוק כמו זה המתקיים כיום, ומדי תקופה בשנים האחרונות.

המוצר הנבחר הוא "אמרייד" של חברת ניאופארם, הנמכר כיום רק למבוטחי קופת החולים מכבי. בחברה אישרו כי המוצר נמצא בתהליך רישום, וכי הם מעוניינים לשווק אותו במהרה בכל קופות החולים. במקביל לזאת, נאמר על ידי הגורם במשרד הבריאות, כי ייתכן בעתיד תהליך אישור למוצר אחר של חברת טבע שהחל להמכר בארצות הברית בחודשים האחרונים. מדובר בגרסה גנרית של המוצר המקורי מבית חברת מיילן, שאף בארצות הברית חווים בו מחסור.

יו"ר עמותת יה"ל, העמותה לאלרגיות מזון, נעמה קציר שמואלי, בירכה על החלטת משרד הבריאות. "משמח לשמוע שיש בכוונת המשרד להכניס לשוק מזרק נוסף ומקווים שלהצהרה הזו יהיו תוצאות בשטח בטווח הזמן המיידי. המינימום שהמדינה צריכה לעשות זה להבטיח שהתרופה שמצילה את החיים של הילדים שלנו תהיה בהישג יד. אנחנו תקווה שמשרד הבריאות יעשה את הנדרש ובנוהל אישור מהיר כדי שהילדים האלרגיים יהיו בטוחים".

מזרקי "אמרייד", תחליף לאפיפן. עיבוד תמונה
מזרקי המוצר החלופי של חברד אמרייד. תחליף לאפיפן/עיבוד תמונה

בתוך כך, חברת הכנסת קטי שטרית (הליכוד) הגישה הצעה דחופה לסדר בנושא האפיפן. היא פנתה היום לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן על מנת שיפעל לפתרון המשבר. "משרד הבריאות וקופות החולים צריכים להיערך באופן מתאים ולדאוג לחידוש מלאים אחרים, גם אם יש ביקושים מוגברים ו/או תקלות בייצור ובייבוא", כתבה. "תגובה אלרגית עלולה לגרום לקשיי נשימה, לבצקות, לסיבוכים נוספים ואף למוות. מזרקי האפיפן הוכחו כמצילי חיים, כשמזריקים סמוך להתקף האלרגיה. אני מבקשת ממך להורות למשרד הבריאות לדאוג באופן בהול ודחוף לחידוש מלאי מזרקי אפיפן ג'וניור לשירותי הבריאות. חיי ילדינו נמצאים על הכף".

הבוקר פורסם לראשונה בוואלה! NEWS דבר המחסור המתמשך במזרקי אפיפן, המעמיד בסכנה כ-20 אלף ילדים אלרגיים. במסמך של משרד הבריאות בנושא נכתב כי המחסור צפוי להיות מושלם רק בעוד כשבועיים, כי הסיבה למחסור היא תפעולית, והובהר כי לא קיימת חלופה למוצר.

הורים לילדים אלרגיים ששוחחו עם וואלה! NEWS אמרו כי מדובר בתופעה החוזרת על עצמה מדי כמה חודשים, כשמקורה לטענתם בתקלה של חברת התרופות. בשל כך, עליהם "לסחור" במזרקים, ולעתים לסמוך על מוצרים שפג תוקפם. יו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה בישראל ומנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה בבית החולים בני ציון בחיפה, פרופ' אהרון קסל, תקף את משרד הבריאות על התנהלותו בנושא. "היות וכמות הילדים האלרגיים ידועה, והמשרד יודע שיש מחסור גדול, אין פה שום תכנון לצפי של אספקה של התרופה. זה חמור מאוד", אמר. "ייתכן שיש תקלות במפעל שמייצר את התרופה ושנוצר מחסור, אבל התפקיד של משרד הבריאות וקופות החולים הוא להיערך בצורה מתאימה ולהביא מלאים אחרים". לטענתו אפיפן מייצג חברה אחת, אבל יש עוד סוגים של מזרקי אדרנלין בעולם והוסיף כי "אין סיבה שמשרד הבריאות לא יספק מוצרים אחרים".

מזרק אפיפן. 30 בדצמבר 2016. ספק 500
"המדינה צריכה להבטיח שהתרופה תהיה בהישג יד". מזרק אפיפן/ספק 500

ח"כ קארין אלהרר מסרה בתגובה למחסור באפיפן כי "התנהלות משרד הבריאות גובלת ברשלנות פושעת". היא הוסיפה כי "העובדה שהורים נאלצים לסחור במזרקים כאילו מדובר בשוק האפור, הזויה ומקוממת ומהווה אות קלון לכל גורם מקצוע שאמון על בריאותם של הילדים האלו. אני קוראת לסגן שר הבריאות להתעורר ומיד. האסון שעלול לקרות לילדים האלרגניים נמצא ממש מעבר לפינה - וזו אחריותו למנוע ממנו להתרחש".

ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה גשר ויו"ר השדולה לבריאות הציבור מסר כי "המצב המחפיר בו הורים נאלצים 'לסחור' במזרקים, ולעיתים להסתמך בלית ברירה על מוצרים פגי תוקף, הוא סימפטום נוסף לקריסה הכוללת של מערכת הבריאות". הוא הוסיף כי "חיי הילדים ובריאותם הם דבר שאסור לקחת עליו הימורים מיותרים; על משרד הבריאות להתעשת ולפעול במיידי למען ייבוא מוצרים חלופיים, ובטווח הרחוק לבנות תכנית רב שנתית למלאי ואספקה על מנת שמצב זה לא יחזור".

"בעל הרישום הודיע על הפסקת שיווק זמנית של התכשיר לילדים"

משרד הבריאות מסר בתגובה למחסור באפיפן: "בעל הרישום הודיע על הפסקת שיווק זמנית של התכשיר אפיפן לילדים (ג'וניור) החל מה-22.10.2019 עד ל-10.11.2019. לאור זאת משרד הבריאות בדק את מלאי התכשיר בקופות החולים. בבדיקה נמצא כי קיים מלאי זמין מהתכשיר בקופות החולים ובנוסף לכך אושר ייבוא מיוחד לתכשיר במסגרת תקנה 29 לכל תקופת המחסור. יש לציין כי ישנה דרישה גוברת למזרקי אפיפן כעת בישראל לאור חוק 'החזקת תכשיר אפינפרין במוסדות חינוך ובמקומות ציבוריים, התשע"ח 2018' הדורש כי בכל מוסד חינוך המנוי בחוק זה יוחזק תכשיר אפינפרין".

עוד נמסר כי "כידוע, קיים מחסור עולמי בתכשיר, כמו גם הדרישה הגוברת בשוק המקומי. משרד הבריאות פעל וימשיך לפעול במספר מישורים מול כל הגורמים הרלוונטיים לזמינות התכשיר בשוק, ביניהם ניטור מתמיד של המלאים ואישור יבוא חלופה תחת תקנה 29. יש להדגיש כי משרד הבריאות לא הפסיק לספק מזרקי אפיפן ופועל ככל הניתן לאפשר שיווק רציף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully