וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות לא נערך, ומחסור במזרקי אפיפן מסכן 20 אלף ילדים אלרגים

31.10.2019 / 12:11

המחסור במזרקים צפוי להסתיים בעוד כשבועיים, ובהיעדר אלטרנטיבה - הורים נאלצים "לסחור" בינתיים במזרקים ולהשתמש במוצרים פגי תוקף. חרף הפצרות מומחים, משרד הבריאות מסרב לייבא סוגים נוספים של המוצר. עמותת יה"ל: "מזלזלים בחייהם של אלפי ילדים אלרגיים"

צילום: ערן גילווארג עריכת וידאו:ניר חן

פרסום ראשון: מחסור מתמשך במזרקי אפיפן מעמיד בסכנה כ-20 אלף ילדים אלרגיים ובמשרד הבריאות צפויים להשלים את המחסור רק בעוד כשבועיים - כך נודע לוואלה! NEWS. במסמך שנכתב על ידי המחלקה לניהול סיכונים ומידע תרופתי במשרד נכתב כי הסיבה למחסור היא תפעולית, והובהר כי לא קיימת חלופה למוצר.

הורים לילדים אלרגיים ששוחחו עם וואלה! NEWS אמרו כי מדובר בתופעה החוזרת על עצמה מדי כמה חודשים, כשמקורה לטענתם בתקלה של חברת התרופות. בשל כך, עליהם "לסחור" במזרקים, ולעתים לסמוך על מוצרים שפג תוקפם.

יו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה בישראל ומנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה בבית החולים בני ציון בחיפה, פרופ' אהרון קסל, תקף את משרד הבריאות על התנהלותו בנושא. "היות וכמות הילדים האלרגיים ידועה, והמשרד יודע שיש מחסור גדול, אין פה שום תכנון לצפי של אספקה של התרופה. זה חמור מאוד", אמר. "ייתכן שיש תקלות במפעל שמייצר את התרופה ושנוצר מחסור, אבל התפקיד של משרד הבריאות וקופות החולים הוא להיערך בצורה מתאימה ולהביא מלאים אחרים". לטענתו אפיפן מייצג חברה אחת, אבל יש עוד סוגים של מזרקי אדרנלין בעולם והוסיף כי "אין סיבה שמשרד הבריאות לא יספק מוצרים אחרים".

אפיפן. אתר רשמי
"הזרקה מאוחרת עלולה להביא לנזקים קשים ביותר". אפיפן/אתר רשמי

אלרגיה למזון היא תגובת יתר של מערכת החיסון, והיא מוגדרת כתסמונת כשל של מערכת החיסון של הגוף. אלרגיה למזון קיימת בשניים עד 3% מהאוכלוסייה והיא שכיחה בחשיפה למספר מזונות - חלב, ביצים, סויה, בוטנים, משפחת החיטה, משפחת האגוזים, שומשום, דגים, סלרי חרדל ותורמוס.

התגובה האלרגית החמורה ביותר, המכונה תגובה אנפילקטית, עלולה לגרום לקשיי נשימה חמורים, לאיבוד הכרה ואף למוות. תגובה קשה זו ניתנת לטיפול באמצעות מזרק אפיפן המכיל אדרנלין. הזרקת החומר לירך גורמת להרפיית שרירי הנשימה וכיווץ כלי הדם ומאפשרת מרווח זמן עד לקבלת טיפול בבית החולים. מדובר בפעולה מצילת חיים שיש לבצעה בשטח ובאופן מידי, שכן הידרדרות תופעות האלרגיה למצב של חנק ומוות עשויות להמשך דקות מעטות.

"בכל בתי המרקחת - אין אפיפן"

פרופ' קסל הדגיש כי הטיפול במזרק מציל חיים. לדבריו, על ההורים לשמור בחזקתם מזרקים אף אם פג תוקפם, שכן הם עדיין יעילים במידת מה ועשויים להיות טובים לשימוש גם כחודשיים-שלושה לאחר סיום התוקף. הבעיה נוצרת בעיקר בקרב ילדים חדשים שאובחנו - שלהם אין מזרק כלל.

"המזרק הזה, אפיפן ג'וניור, ניתן לילדים מעל גיל שנתיים שיש להם אלרגיה שיכולה לגרום לאלרגיה מסכנת חיים", אמר קסל. "במידה ואין את המזרק הם נמצאים בסכנת חיים וגם הזרקה מאוחרת עלולה להביא לנזקים קשים ביותר, עד לנכות". קסל סיפר שבמשבר הקודם דיברו על כך שיביאו עוד סוגים של מזרקים, על מנת שלא יהיה מחסור ושאל "מדוע אין עוד שתי אלטרנטיבות זמינות לציבור? למה להיות תלויים בספק אחד?".

ח"כ קטי שטרית הגיבה למחסור במזרקי האפיפן ואמרה כי "מזרקי אפיפן הוכיחו שהם מצילי חיים בזמן תגובה אלרגית. זה מצב אבסורדי, שהורים נאלצים להחזיק מזרקי אפיפן פגי תוקף בגלל חוסר היערכות של משרד הבריאות". היא הוסיפה כי :הגענו למצב שפקידים במשרד הבריאות מהמרים על חיי ילדינו. אני קוראת לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, לייבא באופן מיידי מזרקי אפיפן, המיועדים לילדים, לשירותי הבריאות ולבנות תכנית מקיפה ומבוססת כדי שמצב זה לא יחזור שנית. רק לאחרונה, נלחמתי להחזיר את הסייעות לילדים האלרגיים במערכת החינוך. אסור לקחת סיכונים מיותרים וחיי הילדים שלנו מעל הכל".

רעות ובנה פלג. אתר רשמי
"הזרקנו לו אפיפן וזה מה שהציל את חייו". האם רעות ובנה פלג/אתר רשמי

ח"כ קארין אלהרר מסרה בתגובה למחסור באפיפן כי "התנהלות משרד הבריאות גובלת ברשלנות פושעת". היא הוסיפה כי "העובדה שהורים נאלצים לסחור במזרקים כאילו מדובר בשוק האפור, הזויה ומקוממת ומהווה אות קלון לכל גורם מקצוע שאמון על בריאותם של הילדים האלו. אני קוראת לסגן שר הבריאות להתעורר ומיד. האסון שעלול לקרות לילדים האלרגניים נמצא ממש מעבר לפינה- וזו אחריותו למנוע ממנו להתרחש"

ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה גשר ויו"ר השדולה לבריאות הציבור מסר כי "המצב המחפיר בו הורים נאלצים 'לסחור' במזרקים, ולעיתים להסתמך בלית ברירה על מוצרים פגי תוקף, הוא סימפטום נוסף לקריסה הכוללת של מערכת הבריאות". הוא הוסיף כי "חיי הילדים ובריאותם הם דבר שאסור לקחת עליו הימורים מיותרים; על משרד הבריאות להתעשת ולפעול במיידי למען ייבוא מוצרים חלופיים, ובטווח הרחוק לבנות תכנית רב שנתית למלאי ואספקה על מנת שמצב זה לא יחזור".

רעות ביילין מרמת גן, אימא של פלג בן החמש, האלרגי לאגוזים ושומשום ברמה מסכנת חיים, הסבירה את חומרת האיום על חייו של בנה. "פלג חייב להיות עם אפיפן כל הזמן. גם בגן, גם בבית, וגם סתם בגינה". ביילין סיפרה כי בפעם האחרונה שבנה נחשף לשומשום - הייתה לו תגובה מסכנת חיים, אחרי שבסך הכל נישק את אחותו בת השנה וחצי כשחזרה מהגן. "הוא התחיל להרגיש לא טוב - פריחה, נפיחות בפנים, אמר שכואב לו הגרון והתחיל גם קושי בנשימה. הוא ישר הבין שצריך להזריק לו. הזרקנו לו אפיפן וזה מה שהציל את החיים שלו".

פלג. אתר רשמי
"לא יעלה על הדעת שהפתרון היחיד הקיים הוא להעביר מזרקים מאחד לשני". מנדי בן השלוש/אתר רשמי

לדבריה, "בשבועות האחרונים בכל בתי המרקחת ברמת גן, גבעתיים ותל אביב אין אפיפן. היום במקרה מצאתי סניף אחד בתל אביב שיש בו כמה מזרקים בודדים. אומרים שפשוט לא מספקים, ושגם אי אפשר להזמין". ביילין סיפרה שהבעיה נפתרה לאחר שביקשה עזרה באחת הקבוצות של עמותת יה"ל (המאגדת הורים לילדים אלרגיים - ב"א) וקיבלה מזרק מאחד ההורים. "הבנתי שזה מה שעושים הורים רבים, שפשוט מעבירים מזרקים מאחד לשני ואף משתמשים בכאלו פגי תוקף בתקווה שיספיקו חלילה בעת הצורך", הוסיפה. "גם ככה אנחנו חיים בלחץ ובחרדה, אז לפחות שיהיה לנו את המזרק שמציל את החיים של הילד שלנו, זה נראה לי מינימלי".

"האחריות רובצת לפתחו של משרד הבריאות"

חני גוריאצ'ניק מביתר עילית, אימא של מנדי, בן שלוש האלרגי לחלב, דגים ואגוזים, סיפרה כי אף נגיעה של בנה במוצר חלב עלולה לסכן את חייו. "הוא מיד מתכסה בפריחה, מתגרד ועלול לפתח תוך שניות סימפטומים שעלולים לסכן את חייו וזאת הסיבה שהוא חייב להיות עם מזרק אפיפן צמוד", הבהירה. "בשבועות האחרונים פג תוקף המזרק שברשותנו. פנינו לבתי המרקחת באזורנו שוב ושוב, אך פעם אחר פעם נענינו כי אין מזרקים ויש מחסור בכל הארץ", סיפרה. "בשבילו זאת לא עוד תרופה, בשבילו זה עלול להיות ממש מציל חיים".

"אנחנו חיים בתוך המציאות הבלתי נסבלת הזאת כבר כמעט שנתיים - כל כמה חודשים יש מחסור חמור של המזרק שמציל חיים, והאחריות רובצת לפתחו של משרד הבריאות", תקפה יו"ר עמותת יה"ל, נעמה קציר שמואלי את משרד הבריאות. "לא יעלה על הדעת שישראל בשלהי שנת 2019 היא המדינה המערבית היחידה בה אין שום אופציה אחרת". לטענתה בכל מדינה מתוקנת בעולם יהיו סוגים נוספים של המזרקים מצילי החיים, ואילו בישראל מזלזלים בחייהם של אלפי ילדים אלרגיים.

"עמותת יה"ל היא לא עמותה לסחר במזרקים, ולא יעלה על הדעת שהפתרון היחיד הקיים הוא להעביר מזרקים מאחד לשני", אמרה יו"ר העמותה. "אנחנו מצפים ממשרד הבריאות לקחת אחריות ולדאוג באופן מידי לאספקה של מזרקים מצילי חיים עבור הילדים האלרגיים".

מזרק אפיפן. 30 בדצמבר 2016. ספק 500
"בבדיקה נמצא כי קיים מלאי זמין מהתכשיר בקופות החולים". מזרק אפיפן/ספק 500

תגובת משרד הבריאות למחסור באפיפן: "בעל הרישום הודיע על הפסקת שיווק זמנית של התכשיר אפיפן לילדים (ג'וניור) החל מה-22/10/2019 עד ל-10/11/2019. לאור זאת משרד הבריאות בדק את מלאי התכשיר בקופות החולים. בבדיקה נמצא כי קיים מלאי זמין מהתכשיר בקופות החולים ובנוסף לכך אושר ייבוא מיוחד לתכשיר במסגרת תקנה 29 לכל תקופת המחסור. יש לציין כי ישנה דרישה גוברת למזרקי אפיפן כעת בישראל לאור חוק 'החזקת תכשיר אפינפרין במוסדות חינוך ובמקומות ציבוריים, התשע"ח 2018' הדורש כי בכל מוסד חינוך המנוי בחוק זה יוחזק תכשיר אפינפרין".

עוד נמסר כי "כידוע, קיים מחסור עולמי בתכשיר, כמו גם הדרישה הגוברת בשוק המקומי. משרד הבריאות פעל וימשיך לפעול במספר מישורים מול כל הגורמים הרלוונטיים לזמינות התכשיר בשוק, ביניהם ניטור מתמיד של המלאים ואישור יבוא חלופה תחת תקנה 29. יש להדגיש כי משרד הבריאות לא הפסיק לספק מזרקי אפיפן ופועל ככל הניתן לאפשר שיווק רציף".

(עדכון ראשון 08:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully