וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון בעקבות מתקפת שר המשפטים: מחויבים לעשות את מלאכתנו ללא מורא

לאחר שאוחנה מתח ביקורת חריפה על הפרקליטות, חיות טענה כי אלה "ימים שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו". נשיאת ביהמ"ש העליון הבהירה כי "הימים מחייבים את כולנו לעמוד איתן", והזהירה: "פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה העצמאיים"

אתר רשמי

בעקבות מתקפתו של שר המשפטים אמיר אוחנה על הפרקליטות, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות אמרה היום (רביעי) כי אלה "ימים שאין להם אח ורע בהיסטוריה השלטונית שלנו". באירוע פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין במחוז צפון תיארה חיות כי "ימים כאלה מחייבים את כולנו לעמוד איתן ולעשות את מלאכתנו ללא מורא, באחריות ובשיקול הדעת, כמי שאמונים על שלטון החוק, על שמירתו ועל ביצור מעמד".

"באומרי 'כולנו' אני מכוונת לא רק אל הרשות השופטת ואל הגורמים הנוספים המופקדים על אכיפת החוק, אלא גם אל לשכת עורכי הדין אשר בעיניי ממלאת תפקיד חשוב בהקשר זה", הבהירה נשיאת העליון. "פוליטיזציה של מערכת המשפט עלולה לערער לחלוטין את יסודותיה כמערכת עצמאית ובלתי תלויה, לפגוע באמון שהציבור רוכש לרשות השופטת ולא פחות מזה, היא עלולה לפגוע במעמדם של עורכי הדין ושל הלשכה כגוף המקצועי המאגד והמייצג אותם".

נשיאת בית המשפט העילון, אסתר חיות באירוע לשכת עורכי הדין בנצרת 30 באוקטובר 2019. אתר רשמי
"ימים כאלה מחייבים את כולנו לעמוד איתן". חיות, היום/אתר רשמי

לאחר מכן עלה לנאום ראש לשכת עורכי הדין, אבי חימי, ואמר כי "צריך לומר בקול רם וצלול - פוליטיקאים יקרים, הניחו למערכת המשפט, הניחו למערכת אכיפת החוק. פגיעה בהן היא פגיעה בדמוקרטיה ובאזרחי ישראל". לדברי חימי, "לשכת עורכי הדין לא תאפשר מתקפה על עובדי ציבור. מותר להשמיע ביקורת על הפרקליטות, ביקורת לגופו של עניין ולא לגופו של אדם".

"עבודתם של הפרקליטים היא עבודה משפטית, שתוצאותיה אינן תמיד לרוחו של הציבור", הוסיף עו"ד חימי. "אבל אל לו לציבור לנסות ולהשפיע על עבודתם המקצועית של עובדי הציבור, באמצעות כינויי גנאי, איומים ואלימות".

עוד בוואלה!

אוחנה תקף את הפרקליטות; היועמ"ש ופרקליט המדינה: "לא נירתע"

לכתבה המלאה
שר המשפטים, אמיר אוחנה במהלך נאומו במשרד המשפטים בירושלים 29 באוקטובר 2019. אתר רשמי
"תחושה שהפרקליטות עושה כל מאמץ כדי להצדיק את טענות הרדיפה". אוחנה, אמש/אתר רשמי

במסיבת עיתונאים מיוחדת מתח אוחנה ביקורת חריפה על הפרקליטות, וטען כי היא "הופכת את עצמה לשחקן במגרש הפוליטי". לטענת שר המשפטים, הפרקליטות קובעת סדר היום בהתאם ללו"ז הפוליטי ומדליפה חומרי חקירה לעיתונאים בניגוד לחוק. "לרגעים יש תחושה שהפרקליטות עושה כל מאמץ כדי להצדיק את טענות הרדיפה", אמר.

בנאומו, שר המשפטים תקף את מה שהגדיר כ"פרקליטות שבתוך הפרקליטות" ואמר כי היא נמצאת בחופשה. "איך אמר אחד מעמיתיכם - 'בנפש חפצה'? בנופש חפצה". על רקע חקירת הטרדת עד המדינה בתיק 4000, שלמה פילבר, אמר: "לפי הנורמות החדשות שהפרקליטות יוצרת, גם המפגינים מול ביתו של מנדלבליט יואשמו בשיבושי חקירה".

בתגובה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן פרסמו אמש הודעה משותפת שבה הודיעו כי הם דוחים את ניסיונו להטיל דופי בגורמי אכיפת החוק. "מערכת אכיפת החוק לא תיגרר לשדה הפוליטי, כפי שלא נגררה בעבר", מסרו השניים. "עצמאות התביעה הכללית היא עקרון יסוד של משטר דמוקרטי תקין. מערכת אכיפת החוק פעלה, פועלת ותמשיך לפעול בלא מורא באופן ענייני, מקצועי ולמען שלטון החוק והאינטרס הציבורי בלבד. איש לא ירתיע אותנו מלעשות את מלאכתנו נאמנה. איש לא יסיט אותנו מדרך הישר".

"מיגור האלימות בחברה הערבית לא יושג רק באמצעות אכיפה"

חיות התייחסה למאבק החברה הערבית למיגור האלימות והשימוש בנשק. "מערכת בתי המשפט משקיעה מאמצים רבים בתחום זה, ובית המשפט העליון התווה וממשיך להתוות הלכות לאורך השנים באשר לרמת הענישה ההולמת את החומרה היתרה הגלומה בביצוע עבירות בנשק ובאשר לביטוי העונשי ההולם המתחייב מכך", הדגישה.

"מיגור האלימות לא יושג רק באמצעות פעולות אכיפה או ענישה, מחמירה ככל שתהיה", הוסיפה נשיאת בית המשפט העליון. "על מנת למגר את האלימות יש להשקיע בחינוך ולגלות מעורבות חברתית, וכל אדם שרכש ידע משפטי והוכשר כעורך דין יכול לתרום את חלקו בעניין זה, ולו במעט. אני רוצה להאמין כי לכולנו מטרה משותפת והיא - לעשות למען חברה ערכית, צודקת וטובה יותר שבה נוכל כולנו לחיות בביטחון ולהרגיש כי זכויותינו מוגנות".

(עדכון ראשון: 18:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully