וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: "ההתקפות נגד צוותי לא ראויות", אוחנה: יש להשיב לטענות

4.11.2019 / 18:11

מנדלבליט השיב למתקפת השר אוחנה ואמר שהפרסומים הקשורים לעבודות האכיפה חוטאים לאמת, ו"כשהדברים נאמרים מפי גורמים בכירים, הדבר מטריד אף יותר". השר אוחנה: "במקום להתמודד עם הטענות - טוענים להסתה". ניצן על חופשת בן ארי בשימוע לנתניהו: היה ראוי לנהוג אחרת

צילום: יותם רונן, עריכה: אסף דרורי

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט השיב היום (שני) לביקורת החריפה על מערכת המשפט, ואמר כי "ההתקפות שנשמעות בתקופה האחרונה כנגד חברי צוותי אינן ראויות. אני שומע דברים שפשוט אינם אמת וחלק מזעזעים". במקביל, פרקליט המדינה שי ניצן הודה כי "עדיף היה לפעול אחרת" בעניינה של ליאת בן ארי, הפרקליטה המלווה את תיקיו ראש הממשלה בנימין נתניהו, לאור הביקורת שנמתחה על היעדרותה משני ימי שימוע בשל חופשה. שר המשפטים אמיר אוחנה שאליו כוונה הביקורת בשל הביקורת החריפה שמתח נגד הפרקליטות ענה ליועמ"ש כי יש להתייחס באופן ענייני לטענותיו.

מנדלבליט, שדיבר באירוע ההתמחויות של משרד המשפטים בתל אביב, התייחס למתקפתו של שר המשפטים נגד הפרקליטות, ואמר כי "למרבה הצער, בתקופה האחרונה אני נתקל בהרבה פרסומים שקשורים לעבודת רשויות האכיפה, שפשוט חוטאים לאמת. כשהדברים נאמרים מפי גורמים בכירים, הדבר מטריד אף יותר".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט בישיבת הממשלה, 8 בספטמבר 2019. AP
"הפרסומים הקשורים לעבודת רשויות האכיפה - פשוט חוטאים לאמת". מנדלבליט/AP

הוא ביקש להבהיר כי "חקירות פליליות בישראל אינן נפתחות או מתנהלות משיקולים פוליטיים, אלא מתוך שיקולים מקצועיים ועניינים בלבד. לוחות הזמנים בתיק, בכל תיק, נקבעים משיקולים מקצועיים וענייניים בלבד. הליכי שימוע נערכים בלב פתוח ובנפש חפצה - תמיד".

כמו כן, מנדלבליט אמר כי הוא "דוחה בכל תוקף את ההתקפות על שי ניצן וליאת בן ארי. ככל שההתקפות נועדו לרפות את ידינו - זה לא יצלח. אף אחד לא יסית אותנו מדרכנו. חשוב לי להבהיר, מערכת אכיפת החוק אינה חפה מטעויות, ואפשר לבקר אותה. ביקורת עניינית - כן. הכפשות והתקפות אישיות - לא ולא".

הוא הוסיף כי "אם מישהו ממערכת אכיפת החוק ביצע חס וחלילה מעשה משמעתי או פלילי - דרוש טיפול בכך. אסור לטייח ואסור להסתיר. כאשר מועלות טענות סרק שלאחר בדיקה נמצא כי אין בהן דבר, צריך לדחות את הדברים בתוקף, ואסור לעשות בהם שימוש ציני בידי גורמים בעלי אינטרסים".

עוד בוואלה!

נמלט ונתפס עם אקדח: ד"ר גיורא פראף פרי הוא החשוד ברצח אשתו באשכול

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
"השימוע בעניינו היה ענייני וממצה". נתניהו/ראובן קסטרו

לטענתו, "הליך השימוע בעניינו של ראש הממשלה היה ענייני וממצה. שמענו בעל פה את טענותיהם, קיבלנו השלמות טיעון בכתב. ואקבל החלטה רק לאחר שאסיים לדון בראיות שעלו בשימוע. היא תתקבל אך ורק על פי הראיות והדין ואף רעש רקע לא יסית אותי מכך".

על הטענות הנוגעות לחקירתם של יועצי נתניהו, החשודים בהטרדת עד המדינה שלמה פילבר, אמר מנדלבליט: "הטענות האלה נמצאות בבירור, וכאשר הוא יושלם נבחן את הממצאים בצורה מקצועית, ואם יש צורך נפיק לקחים. המהלך שמנסה להציג את מי שחשוד בהטרדת עד כקורבן, ואת רשויות האכיפה ככעברייניות - הוא מהלך לא ראוי".

ניצן: "העיתוי אינו מקרי, עוצמת הרפש בבן ארי בלתי נתפסת"

באותו האירוע נשא דברים גם פרקליט המדינה, שאמר גם הוא כי "בימי האחרונים מתגברות ההתקפות וההשמצות על הפרקליטות. העיתוי עינו מקרי". בנאומו, ניצן דחה את הטענות כי הפרקליטות איננה נתונה לביקורת ושוקלת שיקולים פוליטיים בהחלטותיה. "זהו שקר גמור", אמר ניצן. "לפני שנים לא רבות הועמד לדין על ידינו ראש הממשלה אולמרט, שהיה ראש מפלגת קדימה, כמו גם נשיא, ראשי ערים ואנשים מכל הקשת הפוליטית".

לדבריו, גם הטענות הממוקדות בבן ארי, פרקליטות מחוז תל אביב (מיסוי וכלכלה), מגיעות בעיתוי שאינו מקרי. הוא התייחס לביקורת על החופשה שלקחה בשניים מימי השימוע של נתניהו, והודה שראוי היה לפעול אחרת, אף שלדבריו "ההחלטה כבר התקבלה".

פרקליט המדינה שי ניצן בטקס קבלת פנים לשר המשפטים הנכנס, ח"כ אמיר אוחנה, משרד המשפטים, ירושלים, 23 ביוני 2019. ראובן קסטרו
"איננו חפים מטעויות, אך עוצמת הרפש בלתי נתפסת". ניצן/ראובן קסטרו

לדבריו, "לא כי השימוע נפגע, אלא בשל מראית עין. איננו חפים מטעויות, אך עוצמת הרפש שהוטחה בבן ארי - פרקליטה מסורה - בלתי נתפסת". הוא ציין כי "כל מילה בשימוע הוקלדה והחומר נשלח לפרקליטות מיסוי וכלכלה, ובנוסף הוגש גם בכתב".

בנוגע לטענות שההדלפות לא נחקרות, אמר ניצן כי "המדיניות לפיה יש לנקוט זהירות רבה בחקירת הדלפות היא מדיניות רבת שנים שאושרה על ידי בית המשפט העליון. הסיבה היא שחקירות פליליות בגין הדלפות, שבמסגרתן יהיה צורך לחקור עיתונאים, יפגעו פגיעה קשה בחופש העיתונות".

עו"ד ליאת בן ארי. ראובן קסטרו, מערכת וואלה!
"היה ראוי לפעול אחרת" בעניין חופשתה. בן ארי/מערכת וואלה!, ראובן קסטרו

"ההדלפות גורמות נזק, בראש ובראשונה לנו, אך מכאן ועד ניהול חקירות בגין כל הדלפה - ארוכה מאוד הדרך", הוסיף ניצן. "ההנחה כי דווקא אנחנו מדליפים משוללת יסוד. כזכור, ראש הממשלה ביקש לדחות לפני הבחירות את העברת החומר לסנגוריו, כדי למנוע הדלפות. הסכמנו למרות שהמשמעות הייתה דחיית השימוע. כיצד זה שחומר רב החל לדלוף, כולל חקירות גולמיות, רק מרגע שהחומר יצא מידינו?".

השר אוחנה: "יש להשיב עניינית לטענות, לא כך מחזירים את אמון הציבור"

שר המשפטים אוחנה שהשתתף גם כן בכנס אמר כי יש להשיב עניינית על טענותיו ולא לטעון להסתה. "מצער אותי שבמקום להתמודד עם הביקורת ותכניה, שמעתי עד עכשיו שלל ביטויים כ'לא ירתיעונו', 'נעמוד כחומה בצורה' ואיך לא, השימוש במילה שנשחקה, "הסתה".", אמר שר המשפטים בין השאר ביחס למכתבם של היועמ"ש ופרקליט המדינה שיצא לאחר הביקורת שהטיח בפרקליטות.

לדברי אוחנה "כשמתייגים דבר כהסתה, ועוד מציבים מאבטחים למושא הביקורת, הדבר דוחה כל סיכוי לשינוי ומקבע את הקלקולים ומעמיק אותם. נעזוב את העובדה שלדברים יש אח ורע, ושרבים מהם נאמרו על ידי רמים ונישאים. חשוב מכך - רבים מהם משקפים דעה מאד רווחת בציבור היום".

טקס קבלת פנים לשר המשפטים הנכנס, ח"כ אמיר אוחנה, משרד המשפטים, ירושלים, 23 ביוני 2019. ראובן קסטרו
מתח ביקורת חריפה על הפרקליטות. אוחנה/ראובן קסטרו

לטענת אוחנה על היועמ"ש ופרקליט המדינה להשיב בצורה ראויה לטענות. "הציבור ראוי למענה אמיתי וענייני לטענות ולא לאמירות ריקות של 'לא ירתיעונו'. ההרתעה היחידה המתבקשת היא מביצוע עבירות, והייתי מצפה מראשי המערכת להצטרף אליי בכך. שמעתי היום תשובות לחלק מהטענות, אך אלו אינן מספקות, ואתייחס אליהן לאחר שאעיין בהן לעומק".

הוא הוסיף כי "בדרכי לכאן קראתי את המכתב שיצא מלשכת היועמש שבו הוא דוחה את הבקשה לפתוח בחקירה, לעשות בדיקות פוליגרף ולאתר את המדליפים. המכתב אמנם לא מוען אליי, אך מכיוון שיצא היון בתשובה לפניות של סנגורי נתניהו ממאי ומינואר, אניח שהוא בכל זאת ממוען קצת אליי. לא כך מחזירים את אמון הציבור, ולא כך בולמים את ההידרדרות שחלה בשנים האחרונות במעמד הפרקליטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully