וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי המשבר עם ירדן: ישראל תשחרר את שני העצירים עד לסוף השבוע

טל שלו, יפעת רוזנברג יואב איתיאל

4.11.2019 / 16:57

לשכת ראש הממשלה הודיעה כי "הושגה הסכמה" על העברתם של היבא א-לבדי ועבד א-רחמן מרעי, המוחזקים במעצר מנהלי בישראל, לאחריות שלטונות הביטחון בירדן. שר החוץ הירדני אמר כי ממשלתו "פעלה מהיום הראשון לשחרורם". עמאן תחזיר את שגרירה לישראל

צילום: מתוך ה-FB של SABI YAFFA, עריכה: עמית שמחה

המשבר עם ירדן - עדכונים אחרונים

  • שר החוץ הירדני: שני אזרחנו העצורים בישראל ישוחררו עד לסוף השבוע
  • לשכת ראש הממשלה: הושגה הסכמה, ירדן תחזיר את שגרירה לישראל
  • סגן שגריר ירדן יבקש מא-לבדי להפסיק את שביתת הרעב לאור ההסכמה
  • אביה של א-לבדי: "השבח לאל, המאמצים הצליחו לבסוף"

ישראל הודיעה היום (שני) כי היא תשחרר עד סוף השבוע את שני האזרחים הירדנים המוחזקים במעצר בישראל, היבא א-לבדי ועבד א-רחמן מרעי. בעקבות ההחלטה, ירדן תחזיר בימים הקרובים את שגרירה בישראל, לאחר המשבר הדיפלומטי שפרץ בין המדינות סביב מעצרם של השניים.

שר החוץ של ירדן, איימן א-ספדי, הודיע מוקדם יותר כי א-לבדי וא-רחמן מרעי ישוחררו, והוסיף כי "ממשלת ירדן פעלה מהיום הראשון לשחרורם של השניים, בהתאם להנחיותיו של המלך עבדאללה השני". ההודעה הירדנית הגיעה לאחר ביקור של ראש המל"ל מאיר בן שבת הבוקר בירדן. בן שבת ניהל את המגעים המדיניים בעוד שראש השב"כ נדב ארגמן ניהל את המגעים הביטחוניים.

אחרי הודעתו של א-ספדי, לשכת ראש הממשלה מסרה כי "ירדן תחזיר בימים הקרובים את שגרירה לישראל, לאחר הסכמה שהושגה בין המדינות על העברתם לאחריות שלטונות הביטחון בירדן של שני הירדנים העצורים בישראל. ראש השב"כ סיכם עם מקבילו הירדני על סידורי הביטחון סביב שחרורם". עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה כי "מדינת ישראל רואה ביחסים עם ירדן אבן יסוד ביציבות במזרח התיכון ותמשיך לפעול לשימור ביטחון האזור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תשוחרר ממעצר. א-לבדי/מערכת וואלה!, צילום מסך

סגן שגריר ירדן בישראל, מוחמד חמיד, נסע אל א-לבדי כדי להודיע לה על הסכם בעניינה ולבקש ממנה שתפסיק את שביתת הרעב המסכנת את חייה. אחמד א-לבדי, אביה של היבה, אמר לסוכנות עמון כי השר א-ספדי התקשר אל המשפחה והודיע לו על "מה שהושג עם הכיבוש הישראלי". הוא אמר: "השבח לאל, המאמצים הצליחו לבסוף".

ודיע מרעי, דודו של עבד א-רחמן, סיפר כי א-ספדי הודיע שעבד א-רחמן יחזור ביום חמישי. לדבריו, ספדי אמר לו כי "אתמול הורה המלך עבדאללה לפעול לשחרור מרעי וא-לבדי במהירות האפשרית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נעצר במעבר אלנבי. מרעי/מערכת וואלה!, צילום מסך

אל-לבדי וא-רחמן מרעי נעצרו בחודש אוגוסט האחרון במעבר אלנבי, הנמצא מזרחית ליריחו, בחשד לעבירות ביטחוניות. השניים הועברו לחקירת שב"כ. מעצרם של השניים הוביל למשבר ביחסים בין ישראל וירדן, שהודיעה בשבוע שעבר כי היא מחזירה את השגריר בישראל להתייעצות בעמאן "לאור אי היענותה של ישראל לדרישותינו המתמשכות זה חודשים" לשחרורם של השניים. א-ספדי טען כי המשך מעצרם הוא "לא חוקי ולא אנושי".

א-לבדי, שהכחישה את החשדות נגדה, פתחה בשביתת רעב בעקבות הצו. בשב"כ ציינו כי נעצרה "לנוכח חשד למעורבותה בעבירות ביטחוניות חמורות". לאחר שקיבלה טיפול רפואי, היא הושבה למתקן המעצר קישון.

ככל שהמשבר הלך והידרדר, משרד החוץ הירדני הודיע כי הרשויות תפסו אזרח ישראלי שהסתנן בדרך לא חוקית לשטחי הממלכה דרך הגבול באזור הצפוני. עוד נמסר כי הרשויות הממונות חוקרות אותו לקראת העברתו לידי גורמי אכיפת החוק כדי לנקוט צעדים משפטיים נגדו. גורם רשמי אמר לעמון כי אין קשר בין שחרורם הקרב של א-לבדי ומרעי לבין שחרורו של העצור הישראלי בעמאן. לדבריו, הגורמים הממונים ממשיכים לחקור את הישראלי העצור לאחר שהסתנן לירדן.

שר החוץ הירדני איימן אל-ספאדי בפגישה עם עמיתיו העיראקיים והמצריים בבגדאד ב-4 באוגוסט 2019. AP
הכריז על שחרור האסירים. שר החוץ של ירדן א-ספדי/AP

המשבר האחרון מול ירדן בא על רקע יחסים צוננים מאוד בין ירושלים ועמאן בחודשים האחרונים, וביתר שאת מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע לפני הבחירות כי הוא מתכוון לספח את בקעת הירדן - צעד שעורר זעם רב בממלכה ההאשמית. לפני כשבוע ישראל וירדן ציינו 25 שנים להסכם השלום בין המדינות, ואולם אף אחד מהצדדים - לא ישראל ולא ירדן - ערכו אירוע רשמי כלשהו לציון המועד כמקובל.

בשנתיים האחרונות דעת הקהל הירדנית והאווירה הציבורית הפוליטית כלפי היחסים עם ישראל הלכו והידרדרו. זאת, בין היתר בעקבות האירועים החוזרים והנשנים של מתיחות בהר הבית, הקיפאון עם הפלסטינים והעיכובים הישראליים בקידום פרויקט תעלת הימים. בשנה שעברה המלך עבדאללה הודיע כי לא יחדש את הנספח להסכם השלום הנוגע לחכירת השטחים החקלאיים בצופר ונהריים שבבקעת הירדן, ובמהלך השנה החולפת ישראל עשתה מאמצים גדולים בניסיון לשכנע אותו שלא לבטל את הנספח.

עם זאת, המגעים לא עלו יפה ובימים הקרובים השטחים צפויים לעבור חזרה לריבונות ירדנית. המל"ל ומשרד החוץ מנהלים מגעים בניסיון להבטיח לחקלאים הישראלים גישה לחלקות והאדמות, למרות העברת השטחים בחזרה לירדן.

(עדכון ראשון: 15:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully