וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול חומת צה"ל: חמאס מנצל את השקט להיערכות למלחמה בעזה

4.11.2019 / 6:25

למרות שבארגוני הטרור ובממשלת ישראל מעדיפים את הרגיעה השברירית, שני הצדדים מבינים שמערכה ברצועה היא רק עניין של זמן. בעוד בשטח נראה כי בניית החומה התת-קרקעית והקמת הגדר החדשה לאורך הגבול צוברות תאוצה, חמאס בונה את כוחו באוויר, בים וביבשה

צילום: אמיר בוחבוט

אתמול (ראשון) בצהריים יצא אופנוען מעמדת חמאס בגבול רצועת עזה, מרחק מאות מטרים מגדר המערכת, והמשיך דרומה לעבר העמדה הבאה. גורמים בשטח העריכו כי רוכב האופנוע עבר בין התצפיתנים תוך שהוא מחלק להם את ארוחת הצהריים.

פחות מ-48 שעות אחרי שני מטחי הרקטות של הג'יהאד האסלאמי לעבר שדרות - ספק בלחץ איראני שדורש פיגועים בעבור מיליוני הדולרים שהוא מזרים לארגוני הטרור בעזה, ספק החלטה מפתיעה של גורמי טרור סוררים - והמתקפה של חיל האוויר נגד יעדי חמאס, חזר האזור לשגרה מלאה.

באחת מסוללות כיפת ברזל בנגב המערבי נצפו חיילים וחיילות יושבים על אחת המכולות ונדמה היה שמחליפים חוויות מסוף השבוע האחרון. מהסוללה הזאת שוגר רק מיירט אחד במהלך מטחי הרקטות, אבל מהמקום בו הם נמצאים ניתן היה לראות בליל שישי את המלחמה האווירית.

גבול עזה 3 בנובמבר 2019. אמיר בוחבוט
השקט שב לאזור. גבול רצועת עזה/אמיר בוחבוט

מעבר לגדר עבדו כמה צוותים של משרד הביטחון וצה"ל יחד עם קבלנים אזרחים בבניית החומה התת-קרקעית נגד המנהרות ובהקמת הגדר העלית החדשה שתחליף את גדר המערכת הישנה. סביבם נעו סיורים של חטיבת גולני ומעליהם חגו כלי טיס בלתי מאוישים, שעקבו אחר הנעשה על הקרקע כדי לאתר אירועים חריגים בעת שחקלאים עבדו סמוך לגבול.

קצב הבנייה בהחלט מרשים. לאורך 45 ק"מ בגבול נבנתה חומה תת-קרקעית משולבת בטכנולוגיה מתקדמת. מכה קשה לחמאס ולג'יהאד האסלאמי שהשקיעו סכומים עצומים בבניית איום אסטרטגי על עורף מדינת ישראל. האיום מתקרב לסופו, אך בשלב זה ארגוני הטרור עוד לא הרימו ידיים. רק ביום שבת תקף חיל האוויר מנהרה של חמאס שנחפרה לכיוון שטח ישראל.

החשש שמא חמאס או הג'יהאד האסלאמי ינסו לממש את אחת המנהרות לצורכי פיגוע ילוו את הפרויקט עד לשלביו האחרונים. תרחיש מסוג זה מחייב דריכות של כלל הכוחות העוסקים בנושא.

עוד בוואלה!

בדרום חוששים מהרחבת טווח הירי מעזה: "אי אפשר להמשיך לחיות בחרדות"

לכתבה המלאה
כלי הנדסי בגבול עזה 3 בנובמבר 2019. אמיר בוחבוט
קצב בנייה מרשים. כלי חקלאי בגבול רצועת עזה/אמיר בוחבוט

גם פרויקט בניית הגדר החדשה מתקדם במהירות. עד כה נבנתה גדר שמתנשאת לגובה של שלושה מטרים לאורך 18 ק"מ, וקצינים בשטח כבר הגדירו אותה כיעילה מאוד נגד הפרות סדר וניסיונות חדירה. במרחב קרני נבנתה גדר כפולה באורך שלושה ק"מ, שמייצרת בשטח מובלעת מוגנת להתמודדות עם מוקד הפרות הסדר הגדול ביותר ברצועת עזה. לדברי גורמי מקצוע, שיטת בניית הגדר החדשה מסייעת להאיץ את קצב הבנייה לפי החלטת ראש מנהלת גבולות ותפר במשרד הביטחון, תת-אלוף ערן אופיר.

שני הפרויקטים יצמצמו דרמטית את האיומים מעל ומתחת לפני הקרקע. אך לפי היקף התקיפות של צה"ל ניתן להבין שחמאס, כמו שאר ארגוני הטרור, לא נח לרגע ומפתח רקטות לטווחים גדולים עם ראשי קרב כבדים. את הניסויים שנעריכם לעבר הים מדי שבוע אין אפשרות להסתיר, כך שקצה ההתפתחות הטכנולוגית שלהם גלויה לעיני כל.

ההפתעות של חמאס באוויר ובים

סוגיית הרחפנים גם היא מדאיגה. צה"ל פיתח מענה נקודתי לעניין זה והציג יכולות מוכחות בשטח, אבל כדי לתת מענה רחב לריבוי רחפנים במוקד אחד או לכמה רחפנים במספר רב של מוקדים יש לפזר את היכולות הטכנולוגיות בהגנה על כל הגזרות. גם בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים נרשמה פריצת דרך. בשבוע שעבר מל"ט של ארגוני הטרור בעזה המריא לגובה 12 אלף רגל באופן שאיים על פעילות חיל האוויר, והופל באופן חריג מעל שמי הרצועה.

כוחות העלית של חמאס מתאמצים להכין לצה"ל הפתעות גם בים. היקף המטרות שתקף לאחרונה חיל האוויר בסמוך לים, כולל בליל שבת, מעיד על ההשקעה הפלסטינית בזירה הימית. בתקופת השקט היחסי שוקד חמאס על תחומים נוספים שיכולים לאתגר את צה"ל. הארגון נהנה מצבירת כוח, אימונים ופיתוח מערכות נשק, ומתאמץ להשלים את מאגר הנשק שהושמד במבצע צוק איתן באמצעות ייצור מקומי או הברחות ממצרים.

תצלום אווירי של מתחם צבאי של חמאס שהותקף על ידי צה"ל. 02 בנובמבר 2019.. דובר צה"ל
השקעה פלסטינית גם בזירה הימית. מתחם חמאס שהושמד בתקיפת חיל האוויר/דובר צה"ל

בפיקוד הדרום מבינים שיש לנצל כל יום שעובר עד למערכה ברצועת עזה, שלבסוף תגיע בלית ברירה. לא לאורך זמן תדורג עזה כבעיה הרבה פחות בוערת מהזירה הצפונית או מעגלים רחוקים. עוד יגיע הרגע שבו פעולת טרור אחת תעמיד את ממשלת ישראל בפני דילמה מורכבת שבה תצטרך להכריע האם היא יוצאת לפעולה שכולה טיפול שורש בטרור או לתגובה נקודתית שנועדה לשלול יכולות מחמאס, להרגיע את הציבור הישראלי ובעיקר לשמר את הסטטוס קוו כשהעיניים נשואות לגבול הצפוני.

המציאות בגבול רצועת עזה היא ההוכחה המובהקת ביותר לכך שממשלת ישראל וחמאס מעדיפים בעת הזאת את השקט והיציבות השברירית על פני הסלמה שתגבה מחיר כבד משני הצדדים. בשני הצדדים אין אנרגיה שיכולה להוביל למלחמה, אלא אם יתבצעו צעדים פזיזים או אי הבנה.

עם סיום הפרויקטים ההנדסיים בגבול רצועת עזה תעלה השאלה הגדולה הטומנת בחובה נושאים אסטרטגיים כבדי משקל: האם מדינת ישראל תמשיך להשקיע מיליארדי שקלים במיגון, או שמא הגיע הזמן להתחיל להשקיע כל שקל כדי לחזק את ההרתעה הישראלית? ואולי חשוב מכך - האם להשקיע בתחומים אחרים במשרדי הממשלה השונים הצמאים למשאבים בתקופה זאת?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully