וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תם עידן האזהרות: מהבוקר - קנסות לנוסעים בנתיבי נסיעה שיתופית

3.11.2019 / 8:31

האכיפה תחל בנתיבים המהירים לת"א וממנה, במסגרתה יוטל קנס בגובה 500 שקלים למי שייתפס נוהג במסלולי "הקארפול" ללא מספר הנוסעים המתאים, שיופיע על גבי תמרורים. אגף התנועה במשטרה: "האכיפה היא רק אמצעי לשינוי תרבות הנהיגה"

צילום: דובר משטרה

החל מהיום (ראשון) תחל האכיפה בנתיבים המהירים ("נתיב פלוס") לתל אביב וממנה, ובמסגרתה יוטל קנס בגובה 500 שקלים למי שייתפס נוהג בנתיב נסיעה שיתופית ("קארפול") ללא מספר נוסעים מתאים. את האכיפה האינטנסיבית מבצעת משטרת ישראל באמצעות סיירת האופנוענים בכביש 2 (כביש החוף) שם פועל זה כחודש נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב זה, מותרת הנסיעה לתחבורה ציבורית ולכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג ונוסע).

כמו כן, בכביש 20 (נתיבי איילון) פועל נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים), בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד. יש לשים לב לתמרורים המציינים את מספר הנוסעים הנדרש. ב-4 באוקטובר יצא לדרך השלב הראשון, ומי שעבר על החוק בפעם הראשונה רק הוזהר. אך מהיום, האכיפה תחל וינתנו קנסות. יצויין כי אין לצד הקנס נקודות, ואפשר לבקש להישפט.

מבדיקת שטח של כלי רכב שנסעו הבוקר בנתיב פלוס ובנתיב הרגיל, עולה כי קטע הדרך מנתניה לגלילות מתקצרת בשמונה דקות.

פקקים כביש החוף – בגלל עבודות ברכבת. מגד גוזני
ייתן מענה לעומס הרב בכבישים? פקקים באיילון/מגד גוזני

מטרת המהלך היא לתת מענה לעומס הרב בכבישים באמצעות העלאת "מקדם המילוי" במכוניות הפרטיות (כלומר, מספר הנוסעים ברכב) באמצעות נסיעה שיתופית ותחבורה ציבורית. מנתוני משרד התחבורה עולה כי ממוצע הנוסעים בכלי רכב פרטיים בישראל עומד כיום על 1.2 נוסעים בלבד. העלאת תפוסת הנוסעים בכלי הרכב עשויה להביא לשיפור משמעותי של עשרות אחוזים במהירות הנסיעה הממוצעת ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישים.

במשרד התחבורה אומרים כי השם "נתיב פלוס" נבחר כדי להדגיש את מהות המהלך ויתרונותיו - האפשרות לנסוע יחד ולהגיע מהר יותר למקום העבודה ובחזרה הביתה. במשרד אומרים שהמהלך הוא חלק מיישום התכנית לרישות מטרופולין גוש דן בהעדפה לתחבורה הציבורית ולנסיעה שיתופית, ומדגישים שזהו מהלך עם מספר שלבים וכי אין מדובר בפיילוט. המהלך מיושם בהדרגה, תוך לימוד והפקת לקחים, והוא כולל מודלים שונים ובהם כאמור הסבת נתיבים קיימים ל"נתיב פלוס", השנויה במחלוקת עקרונית.

"בגדול, הרעיון הוא לגרום לשינוי בתרבות הנהיגה, להורדת עומסי תנועה בכבישים, איכות חיים ומניעת תאונות דרכים והכל בשיתוף פעולה מלא עם משרד התחבורה", אומר לוואלה! NEWS ניצב אבי אדרי, ראש אגף התנועה במשטרת ישראל. "האכיפה היא רק אמצעי לשינוי תרבות הנהיגה והנהגת נורמות חדשות שכבר הוכיחו עצמן במקומות אחרים בעולם. ההנחיה שלי הייתה לחודש של אזהרות והסברה לנהגים בטרם נתחיל אכיפה וקנסות. זה נגמר. מהבוקר אנחנו מתחילים לרשום דוחות".

עוד בוואלה!

בדרום חוששים מהרחבת טווח הירי מעזה: "אי אפשר להמשיך לחיות בחרדות"

לכתבה המלאה
עובדים במסלול נתיב פלוס החדש שבו תופעל האכיפה החל מהיום, 3 בנובמבר 2019. נתיבי ישראל, אתר רשמי
רכיבת דו גלגלי אסורה בנתיב ציבורי בין-עירוני. הנתיב/אתר רשמי, נתיבי ישראל

שר התחבורה הקודם, ישראל כ"ץ, התנגד לגרוע מנתיבים קיימים לרכב פרטי ולהפוך אותם ל"נתיב פלוס" כדי להתמודד עם הקצב הגדל של העלאת רכבים פרטיים לכבישים. בתקופתו במשרד התחבורה הוא קידם הוספה של נתיבים חדשים בהתאם לתוכנית עבודה רב-שנתית מאושרת, אולם הוספת נתיב חדש כרוכה בתהליך הנדסי מורכב לצד תכנון וביצוע של מספר שנים. שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', חבר בממשלה המכהנת על זמן שאול, בחר ביישום שניתן היה לבצעו תוך זמן קצר. בחודש שחלף מאז ההשקה הזהירו את מי שנתפס לראשונה בנתיב פלוס מבלי שבמכונית היה מספר הנוסעים הנדרש. היום, כאמור, מתחילים לאכוף בנחישות.

לתמהים מדוע בכביש החוף נדרשים נהג ונוסע אחד לפחות, ובנתיבי איילון נהג ושני נוסעים לפחות, אומרים במשרד התחבורה כי מספר הנוסעים הנדרש בכל רכב נגזר מנפח התחבורה הציבורית בציר, לצד נפח התנועה הנוספת שניתן להעמיס על הציר. בכביש החוף קיימת אפשרות לשלב יותר רכבים שיתופיים בציר באמצעות מספר נמוך יותר של נוסעים כתנאי לנסיעה ב"נתיב פלוס".

מי שנוהג בדרך כלל לבדו, יכול ליצור קשר עם נוסעים פוטנצאיליים, כדי לעמוד בדרישה. משרד התחבורה מעודד יותר ויותר נסיעות שיתופיות במגוון אפשרויות, החל משימוש באפליקציות קיימות, דרך התארגנויות יזומות בקבוצות הוואטסאפ וברשתות החברתיות ועד להקשר עם אזורי התעסוקה הראשיים. בנוסף, מסייע המשרד לארגונים ומעסיקים שונים במשק, ממפעלים ומוסדות ציבור, בייעוץ וקידום הקמת מנגנונים פנימיים לחיבורי "קארפול" בין עובדים שיכולים לחלוק את הנסיעה.

רכיבת דו גלגלי אסורה בנת"צ בין-עירוני משיקולי בטיחות, ולכן היא נאסרת גם ב"נתיב פלוס". מוניות מורשות לנסוע ב"נתיב פלוס" בנתיבי איילון כבעבר, אך ב"נתיב פלוס" בכביש החוף מותרת נסיעת מוניות רק אם נהג לוקח עמו נוסע אחד לפחות.

קארפול. עיבוד תמונה
התמרורים בכניסות וביציאות מהנתיבים/עיבוד תמונה

עד כה, המיזם זכה לתגובות מעורבות. תושבים בנתניה התלוננו על עומס כבד ביציאה מהעיר, ועומס כבד כזה נרשם בכביש החוף דרומה, בשארית הכביש שממנו נגרע נתיב. שר התחבורה, סמוטריץ', שהפרוייקט הפך ל"בייבי" שלו, עדכן אישית בפוסט שפרסם בפייסבוק בסוף השבוע שעבר כי בכביש החוף לכיוון צפון בשעות אחר הצהריים והערב, הנתיב המיוחד זורם ותורם משמעותית לנוסעים בתחבורה ציבורית ובנהיגה שיתופית. כך, לדבריו, גם בחלק השני של המיזם, בנתיבי איילון לכיוון צפון בשעות הבוקר, הנתיב המיוחד חוסך זמן רב - מעל לעשרים דקות בהשוואה לנוסעים בנתיבים הרגילים.

סמוטריץ' הודה כי בכביש החוף לכיוון דרום "אכן יש לנו נקודת תורפה שנובעת מכמה קונפליקטים בכביש", והוסיף כי "בכירי משרד התחבורה, חברת נתיבי ישראל, חברת נתיבי איילון והרשות לתחבורה ציבורית עוסקים באופן יומיומי באיסוף נתונים, במתן מענה בשטח בזמן אמת ובהבאת כלים נוספים להקלה בכביש החוף". זאת, במטרה ליצור "פער משמעותי לטובת מי שבוחרים לנסוע ביחד - בתחבורה ציבורית או בנסיעה שיתופית".

לנוסעים בכביש החוף דרומה בשעות הבוקר, מסר: "אנחנו מתגברים מאוד את התחבורה הציבורית באזור כדי להגדיל את האפשרויות שלכם להשאיר את הרכב בבית ולנסוע מהר וללא פקקים בתחבורה הציבורית. למרות המשבר התקציבי שבו שרויה המדינה, הצלחנו להשיג תקציב גדול לשם כך ואנחנו יוצאים לדרך".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בפגישה לקראת תחילת האכיפה בנתיב התחבורה החדש המיועד לשתי נוסעים ומעלה, נובמבר 2019. נתיבי ישראל, אתר רשמי
"ייקח עוד קצת זמן אבל אנחנו בהחלט בנתיב הנכון". שר התחבורה סמוטריץ'/אתר רשמי, נתיבי ישראל

"הנתיב המיוחד הוא צעד חשוב במענה לעומס בכבישים, שצפוי רק להיות קשה יותר על פי כל התחזיות", הוסיף סמוטריץ'. "כל מהלך משמעותי כזה דורש איפוק, סבלנות והבנה. ייקח עוד קצת זמן אבל אנחנו בהחלט בנתיב הנכון תרתי משמע". עוד אמר השר כי "הנתיב המיוחד הוא חלק מתכנית שלמה", וכן כי "מאיפה שהוא צריך להתחיל. התחלנו. אנחנו ממשיכים בכל הכוח. מוסיפים שירות, רוכשים קרונות לרכבת, מקימים חניונים, סוללים עוד נתיבים, עובדים במלוא המרץ על רכבות קלות, מכינים חבילת תמריצים לנסיעות שיתופיות, ועוד". סמוטריץ' הדגיש כי הוא "קורא לציבור לנצל את ההזדמנות ולעבור לנסיעה בתחבורה הציבורית או בנסיעה שיתופית, ולהגיע במהירות ובנחת למחוז חפצם".

(עדכון ראשון: 07:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully