וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ההסכם: טורקיה ורוסיה החלו בסיורים משותפים בצפון סוריה

1.11.2019 / 18:19

כוחות קרקעיים ואוויריים משתי המדינות השתתפו בסיור משותף בצפון-מזרח סוריה, במסגרת ההסכמות שהושגו בין ארדואן לפוטין. גורם ביטחוני טורקי הודיע כי הסיורים יתרחבו וייעשה שימוש ברחפנים כדי לוודא שהלוחמים הכורדים השלימו את הנסיגה מאזור הגבול

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

חיילי הצבאות של טורקיה ורוסיה החלו היום (שישי) לבצע סיורים משותפים בצפון-מזרח סוריה, במסגרת ההסכם בין המדינות שאילץ את הכוחות הכורדים לסגת מאזור הגבול. משרד ההגנה הטורקי הודיע כי כוחות קרקעיים ואוויריים היו מעורבים בסיור שבוצע באזור העיירה הסורית דרבאסיה.

אנקרה פתחה במתקפה צבאית נגד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שכוחם העיקרי הוא המיליציה הכורדית YPG, לצד בעלי בריתה מקרב המורדים בסוריה, והשיגה שליטה בשטח של 120 ק"מ לאורך הגבול. בשבוע שעבר, היא הגיעה עם מוסקבה להסכם שלפיו הלוחמים הכורדים ייסוגו לעומק של לפחות 30 ק"מ מדרום לגבול.

כלי רכב צבאיים של רוסיה וטורקיה בסיור משותף בצפון-מזרח סוריה ב-1 בנובמבר 2019. רויטרס
כלי רכב משוריינים של רוסיה וטורקיה שבים מסיור משותף בשטח סוריה, היום/רויטרס

בעקבות ההסכם, שהושג בפגישה בין נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוצ'י, כלי רכב משוריינים טורקיים תועדו היום כשהם נוסעים לאורך הגבול כדי להצטרף לעמיתיהם ברוסיה. מהתיעוד עולה כי אחרי כארבע שעות, הם שבו לתוך טורקיה, לאחר שביצעו סיורים משותפים. בציוץ של משרד ההגנה הטורקי בטוויטר נראים חיילים מתבוננים במפה בסמוך לרכבים המשוריינים.

גורם ביטחוני טורקי אמר כי ארבעה כלי רכב רוסיים ורחפן לקחו חלק בסיור שהתקיים ביום שישי, שבוצע בשטח שבין ראס אל-עין וקאמישלי. לדבריו, הסיורים לאורך הגבול עוד יתרחבו, וייעשה שימוש ברחפנים כדי לוודא שהלוחמים הכורדים עזבו את רצועת השטח שעליה סוכם.

ארדואן אמר ביום רביעי כי מדינתו קיבלה מידע שלפיו הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, שאותם טורקיה מחשיבה כטרוריסטים בגלל קשריהם למורדים הכורדים בשטחיה, לא השלימו את הנסיגה. למרות זאת, רוסיה טענה שהכורדים עזבו את השטח המדובר.

עוד בוואלה!

אחרי ההכרה ברצח העם הארמני: טורקיה זימנה את שגריר ארה"ב לשיחה

לכתבה המלאה
כלי רכב צבאיים של טורקיה בגבול עם סוריה לפני תחילת הסיורים המשותפים עם רוסיה ב-1 בנומבר 2019. רויטרס
רכבים משוריינים של טורקיה בדרכם לחבירה לכוחות הרוסיים, היום/רויטרס

רוסיה, בעלת הברית העוצמתית ביותר של ממשלת סוריה, סייעה לשנות את מאזן הכוחות במלחמה האזרחים באמצעות השתלטות מחדש על רבים משטחי המורדים מאז שנת 2015. ההסכם שהשיגה עם טורקיה בשבוע שעבר אפשר לממשלתו של הנשיא הסורי בשאר אסד לחזור לאזורים הסמוכים לגבול, שמהם כוחותיו נעדרו במשך שנים.

המתקפה הטורקית, "מבצע מעיין השלום", החלה בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בתחילת חודש אוקטובר על נסיגת אלף החיילים האמריקנים שהוצבו בצפון סוריה. זאת, לאחר שצבא ארצות הברית תמך בכוחות הכורדים במלחמתם נגד ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). בשבוע שעבר, שר ההגנה האמריקני מייק אספר הכריז שארצות הברית תעבה את כוחותיה הצבאיים כדי למנוע מלוחמי דאעש להשתלט על שדות הנפט שלה בסוריה.

ארדואן יקים "עיירות פליטים"

במהלך הלילה, משרד ההגנה הטורקי הודיע שאנקרה מסרה לידי הרוסים 18 חיילים סוריה שנעצרו סמוך לגבול השבוע. הם נעצרו במהלך פעילות בעיירה ראס אל-עין שבדרום-מזרח סוריה, שנמצאת באחד האזורים שבהם התרחשה הפלישה הטורקית, במרחק של כ-120 ק"מ מהעיירה תל אבייד.

ארדואן הודיע שבכוונתו להקים "עיירה או עיירות של פליטים" במסגרת ה"אזור הבטוח" בין תל אבייד לראס אל-עין, במסגרת פרויקט שלפי התקשורת במדינה צפוי לעלות 26 מיליון דולרים. הוא נפגש בנושא עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, ואמר שישאל אותו לגבי פגישה עם תורמים כדי לסייע פיננסית בתכניתה של טורקיה ליישובם מחדש של הפליטים הסוריים באזור.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי ארדואן במהלך הצהרות לתקשורת לאחר פגישתם בסוצ'י 22 באוקטובר 2019. רויטרס
סיכמו על סיורים משותפים ונסיגת הכוחות הכורדיים. ארדואן ופוטין בסוצ'י/רויטרס

משרד ההגנה הטורקי מציג חיילים שמשתתפים בסיורים:

טורקיה הצהירה שהיא מתכננת ליישב מחדש בין שני מיליון ל-3.6 מיליון פליטי מלחמה סורים שנמצאים בשטחיה. ארדואן הציג בפני עצרת האו"ם בחודש ספטמבר תכנית ליישום 405 אלף מתוכם. לטענתו, משתתפי העצרת הסתכלו בחיוב על התכנית, אך סירבו להציע תמיכה כספית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully