וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מו"מ כחול לבן הליכוד: לפיד וגנץ הצטרפו, לוין האשים: "תרגיל יחצ"ני"

31.10.2019 / 12:55

צוותי המו"מ נפגשו פעם נוספת ללא תוצאות, ובשתי המפלגות מעריכים שסיכויי הקמת ממשלת אחדות כמעט אפסיים. ראשי כחול לבן הצטרפו לפגישה ובליכוד תקפו: "הם פעולים להקמת ממשלת מיעוט". בתגובה השיב לפיד: "מספיק עם הספינים". בהמשך ייפגש גנץ עם יו"ר הרשימה המשותפת

עריכה: שאול אדם ועמית שמחה

מאמצי הרכבת הממשלה - עדכונים אחרונים:

  • צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד נפגשו פעם נוספת ללא תוצאות
  • גנץ ולפיד הצטרפו לפגישה; השר לוין: "תרגיל יח"צני"
  • ההערכה היא שהסיכויים לממשלת אחדות נמוכים: "פייק משא ומתן"
  • גנץ ייפגש בהמשך היום עם עודה, גובר הדיון באפשרות של ממשלת מיעוט

שבוע לקבלת המנדט מהנשיא, צוותי המשא ומתן של כחול לבן והליכוד קיימו היום (חמישי) פגישה נוספת בנושא המאמצים להקמת ממשלת אחדות, שהסתיימה גם היא ללא תוצאות. בתום הפגישה, שאליה הצטרפו גם יו"ר כחול לבן בני גנץ וח"כ יאיר לפיד, הצדדים סיכמו להיפגש פעם נוספת ביום ראשון. בהמשך היום, גנץ ישלים את סבב ראשי הסיעות בפגישה עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה ויו"ר סיעתו אחמד טיבי.

בפגישה, שהתקיימה בפעם השנייה השבוע בכפר המכבייה, בפגישה השתתפו ראש צוות המו"מ מטעם הליכוד השר יריב לוין, השר זאב אלקין ועו"ד מיכאל ראבילו. מטעם כחול לבן, השתתפו ד"ר יורם טורבוביץ ושלום שלמה. בפתח הישיבה, השר לוין אמר כי הוא אינו אופטימי לגבי תוצאותיה. "אנחנו מגיעים היום מתוך תחושה קשה שכנראה מדובר בפייק משא ומתן, כאשר המשא ומתן האמיתי מתקיים עם עודה במטרה להקים ממשלת מיעוט סהרורית עם הערבים", אמר לוין.

הוא הוסיף כי "גם היום, נשוב ונבקש לדעת אם רעיון האיוולת הזה נזנח והאם כחול לבן החליטה שהיא באמת רוצה אחדות, וכמובן האם היא מקבלת את מתווה הנשיא שהוא הדרך היחידה להקמת ממשלה. לצערי נראה לי שגם הפעם לא נשמע תשובה לכל השאלות האלה".

בני גנץ ויאיר לפיד בפגישת צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד. אתר רשמי
צוותי המפלגות יחד עם גנץ ולפיד, היום/אתר רשמי

במהלך הפגישה, הצטרפו אליה גם גנץ ולפיד. לוין אמר על הצטרפותם כי "מדובר בתרגיל יח"צני שנועד להסתיר את העובדה שכחול לבן מתמידה בסירובה לקבל את מתווה הנשיא ופועלת להקמת ממשלת מיעוט עם הרשימה המשותפת. הצעתי לגנץ ולפיד את שירותי התרגום שלי מערבית לקראת פגישתם עם איימן עודה היום, שכן שם מנהלת כחול לבן מו"מ אמיתי, ואילו איתנו מתנהל פייק מו"מ שהוא הצגה לתקשורת בלבד".

גם בליכוד הגיבו להצטרפותם של ראשי כחול לבן לפגישה ואמרו כי "לפיד הגיע לפגישה כדי להשגיח על גנץ שלא יסכים לממשלת אחדות". בתגובה, אמר לפיד: "נכנסנו היום, בני גנץ ואני, לפגישה קצרה עם צוות המו"מ שישב באותה עת עם נציגי הליכוד. בעודנו יושבים בפנים נתניהו כבר תדרך נגדנו. אולי מספיק עם הספינים? ככה מתנהג מי שמנסה בכל הכוח להוביל לבחירות. המטרה שלנו היא להקים ממשלת אחדות שתתחיל לטפל בבריאות, בחינוך ובבטחון".

פגישת צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן, כפר המכביה, ר"ג 31 באוקטובר 2019. אתר רשמי
פגישת צוותי הליכוד וכחול-לבן בכפר המכבייה, היום/אתר רשמי

עם סיום הפגישה שהסתיימה ללא תוצאות, אמרו בליכוד כי "גם בתום הפגישה היום אנו יוצאים בהרגשה שמדובר בפייק משא ומתן, בהצגה של כחול לבן לתקשורת ובשיחה נעימה שכל מטרתה להעביר את הזמן. הפגישה האמיתית תחל יותר מאוחר היום בין גנץ לעודה במטרה להקים ממשלת מיעוט קיצונית ומסוכנת עם הערבים. כל עוד לא נזנח רעיון האיוולת הזה, הדיונים יהיו בגדר הצגה ופייק מו"מ".

לקראת הפגישה הבאה בין הצדדים, שתתקיים ביום ראשון, אמרו בליכוד כי "השרים הביעו תקווה כי בישיבות הבאות תשתנה הגישה של כחול לבן, תיזנח האופציה הסהרורית של הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, יתקבל מתווה הנשיא והדיונים יהיו מעשיים ומהירים".

מכחול לבן נמסר כי "עיקר הפגישה עסק בדרישות המהות וקווי היסוד החשובים לליכוד. פגישת המשך צפויה להתקיים כבר ביום ראשון הקרוב".

ציפיות נמוכות

לגנץ יש עוד 21 יום תחת המנדט להרכבת ממשלה, אך הפגישה עם הליכוד התקיימה ברקע ציפיות נמוכות: גם בליכוד וגם בכחול לבן מעריכים שהסיכויים להקמת ממשלת אחדות נמוכים עד אפסיים, ויותר ויותר גורמים בכחול לבן מתחילים לדון באפשרות של ממשלת מיעוט כתרחיש אחרון שיכול למנוע בחירות. "נתניהו לא ייפרד מהגוש ולא יסכים להיות שני ברוטציה, כך שהבחירה עשויה להיות בין ממשלת מיעוט - או בחירות", אמר גורם במפלגה.

גנץ עצמו ניסה לשדר אמש אופטימיות, והצהיר שהוא ממשיך לפעול להקמת ממשלת אחדות רחבה וליברלית. "איני יכול לפרט לעומק על הדברים שעלו בשיחותיי עם ראשי הסיעות, כולל אלו ששייכים לבלוק ה-55. אוכל רק לומר שהתמונה התקשורתית שמצטיירת אינה בהכרח מדויקת. מתקיימים מגוון ערוצי הידברות במטרה להביא להתקדמות", כתב בפוסט בפייסבוק.

פגישת צוותי המו"מ של הליכוד וכחול לבן, כפר המכביה, ר"ג 31 באוקטובר 2019. אתר רשמי
פגישת צוותי הליכוד וכחול-לבן בכפר המכבייה, היום/אתר רשמי

במהלך השבוע הוא קיים פגישות עם נתניהו, יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, ראשי העבודה-גשר עמיר פרץ ואורלי לוי-אבקסיס, ויו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורביץ - והיום הוא ישלים את הסבב עם עודה. ראשי סיעות הימין-חרדים סירבו להגיע לפגישה עם גנץ כחלק מההבנות עם נתניהו אך מהפוסט של גנץ עולה כי גם עמם הוא נמצא בקשר.

"החרדים - חלק משיתוף הפעולה העתידי"

במקביל לפגישות האישיות של גנץ, צוות המו"מ בראשות יורם טורבוביץ קיים פגישות עם הליכוד, ישראל ביתנו, העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי - ועם שלושת האחרונים החל דיון ממשי על קווי היסוד ונקבעו פגישות המשך. ראש צוות המו"מ של ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, אף נפגש אתמול עם אנשי אגף התקציבים במשרד האוצר כדי לדון בתקצוב מסמך הדרישות הקואליציוניות של המפלגה.

ככלל, הרעיון של הקמת ממשלת מיעוט נחשב ללא ריאלי במיוחד מבחינה פוליטית: הנוסחה של ממשלת מרכז-שמאל בתמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת והימנעות של ישראל ביתנו מחייבת שיתוף פעולה בין ליברמן לעודה, וגם מעוררת התנגדות פנימית חזקה בקרב הפלגים הימניים בכחול לבן. אך לאור המלכוד הפוליטי, בכירים בכחול לבן החלו בימים האחרונים לדבר על התרחיש של ממשלת מיעוט ולא רק כקלף מיקוח מול הליכוד בשולחן המו"מ. בכחול לבן מקווים שככל שאיום הבחירות יהפוך ממשי, תיפתח גם אפשרות להקמת ממשלת מיעוט עם החרדים, למרות שבשלב זה, הסיעות החרדיות מבוצרות עמוק בבלוק הימין של נתניהו. ח"כ לוי-אבקסיס אמרה אתמול ש"ככל שהשעה תתקרב - יכול להיות שייפתחו אפשרויות נוספות. צריך להבין שהחרדים הם חלק משיתוף הפעולה העתידי".

(עדכון ראשון 8:19)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully