וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשיטה מהירה על המתחם: הפנטגון פרסם תיעוד מחיסול אל-בגדאדי

בסרטון שפורסם בתדרוך צבא ארה"ב, נראים לוחמים מחוץ למתחם בו הסתתר מנהיג דאעש יורים לעבר כלי טיס אמריקניים ולאחר מכן המקום מושמד. מפקד הפיקוד המרכזי של ארה"ב תיאר: "כשהצלחנו להשיג מודיעין על מחבואו פיתחנו תכנית שנועדה לתפוס או להרוג אותו"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הפנטגון פרסם הערב (רביעי) בתדרוך צבא ארצות הברית תיעוד מתוך מבצע חיסולו של מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אבו בכר אל-בגדאדי. בסרטונים נראים, בין היתר, לוחמי קומנדו מגיעים למתחם בו נמצאו אל-בגדאדי ואחרים. מפקד הפיקוד המרכזי של ארצות הברית, גנרל פרנק מקנזי, אמר בתדרוך עיתונאים עם פרסום התיעוד כי "הבאתו של אל-בגדאדי לדין הייתה מאמץ משותף של כמה סוכנויות, והמאמץ הזה התקדם משמעותית לאחרונה כשגילינו את מקום הימצאותו. כשהתבהר לנו שהצלחנו להשיג מודיעין על מחבואו, פיתחנו תכנית מפורטת שנועדה לתפוס או להרוג אותו, והתחלנו להכין את צוותי המבצעים המיוחדים למשימה".

לדבריו, ארצות הצליחה לאסוף כמות "משמעותית" של תיעוד וחומרים אלקטרוניים במתחם, אך הוא לא פירט. הוא טען כי למרות שהמבצע הצליח, זאת תהיה טעות לחשוב שהארגון הקיצוני הובס לחלוטין. "אנחנו מעריכים שהם ינסו איזושהי דרך של מתקפת תגמול. ואנחנו מוכנים לכך", אמר.

גנרל מקנזי תיאר כי מחוץ למתחם בו שהה אל-בגדאדי החלו לוחמים לירות לעבר כלי טיס אמריקניים. "כשהכוחות התוקפים מקיפים את המתחם, דחקנו שוב ושוב באלה שהיו בפנים לצאת החוצה", תיאר המפקד. "אני רוצה להבהיר כי למרות הלחץ והפרופיל הגבוה של התקיפה נעשה כל מאמץ להימנע מפגיעה באזרחים חפים מפשע ולהגן על ילדים שחשדנו שיהיו בתוך המתחם".

תיעוד מבצע ארצות הברית לחיסול אל-בגדאדי. צילום מסך
לוחמים ירו על כלי טיס אמריקניים. תיעוד מתוך מבצע חיסול אל-בגדאדי/צילום מסך

המפקד אישר כי בעת שהכוחות הגיעו למנהיג דאעש, הוא הפעיל פצצה שהרגה אותו ושני ילדים קטנים, כנראה בני פחות מ-12. לדבריו של מקנזי, 11 ילדים נוספים הוצאו מהמתחם ללא פגע. ארבע נשים ושני גברים שלבשו בגדים ממולכדים וסירבו להיכנע - נהרגו, הסביר.

"לאחר הרצח-התאבדות שלו, כוחותינו פינו את ההריסות מהמנהרה ושמרו על גופתו לטובת זיהוי ואישור ה-DNA", אמר. "הניתוח המהיר הציג התאמה בין הדוגמיות שהוכיחה בוודאות כי מדובר באל-בגדאדי. שרידיו נקברו בים בתוך 24 שעות ממותו". הוא הסביר כי ארצות הברית הפציצה את המתחם בתום האירוע, על מנת שלא יהפוך לאתר עלייה לרגל לתומכיו.

"המבצע תוכנן ובוצע בהצלחה", תיאר גנרל מקנזי. "זה מוכיח את ידה הארוכה של ארצות הברית ומחויבותנו להשמיד את דאעש. האנשים שתכננו והשתתפו במבצע הם מקצוענים, הממוקדים במשימתם מעל כל רצון לתהילה או הכרה. אנשים מסורים עשו עבודה קשה ומסוכנת, אך הם עשו אותה היטב".

עוד בוואלה!

פתולוג טוען: ג'פרי אפשטיין לא התאבד בתא המעצר - אלא נרצח

לכתבה המלאה
אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש, 29 אפריל 2019. עיבוד תמונה
שרידיו נקברו בים. אל-בגדאדי/עיבוד תמונה

בשבוע שעבר, בארצות הברית ועיראק גבר החשד כי אל-בגדאדי אכן מסתתר באידליב שבצפון סוריה, ונע בין בתים באזור ברישה. בשלב מסוים, וושינגטון התערבה ובעזרת אמצעים טכנולוגים הצליחה לבסס מידע על אודות מקום הימצאו והאנשים שסובבים אותו. ביום ראשון לפנות בוקר פשטו לוחמי יחידת העלית "כוח דלתא" על המתחם, שם איתרו את מנהיג דאעש. שעות לאחר מכן אישר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי אל-בגדאדי חוסל במבצע אמריקני במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה. לדבריו, לא היו נפגעים בשורות הכוחות האמריקניים, פרט לפציעתו של אחד הכלבים שסייעו במשימה. טראמפ ציין כי מספר רב מתומכיו של אל-בגדאדי נהרגו במבצע.

לדברי טראמפ, כוחות אמריקניים שהו במתחם בצפון-מערב סוריה במשך כשעתיים, במהלכן אל-בגדאדי הרג את עצמו באמצעות פיצוץ חגורת נפץ בתוך מנהרה במקום. "מידע רגיש נלקח במהלך הפשיטה", אמר טראמפ. "הוא מת כמו כלב, כמו פחדן. הוא היה אדם חולה ומושחת ועכשיו הוא איננו". מקנזי לא אישר ולא הכחיש את תיאורו של טראמפ. לאחר שתיאר את מותו של אל-בגדאדי, אמר כי אינו יכול לאשר כל דבר אחר בנוגע לרגעיו האחרונים. עוד הוסיף הגנרל כי הכלב שנפצע במבצע הוא בעל ותק של ארבע שנים והשתתף בכ-50 משימות קרביות. הכלב, ששמו לא הותר עד כה לפרסום, נפצע לאחר שבא במגע עם כבלים חשמליים לאחר ההתאבדות של אל בגדאדי.

מקנזי ציין כי הפלישה הטורקית לסוריה והנסיגה האמריקנית מהאזור לא היוותה שיקול בהחלטה על תזמון המבצע. מנגד, הצביע על אור הירח כשיקול שכשזה. "תקפנו בגלל שזה היה הזמן הנכון לעשות זאת, בהתחשב בעוצמה של המודיעין והשיקולים האחרים היו משפיעים על הכוח", אמר.

(עדכון ראשון: 23:24)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully