וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חיכינו לשינוי": מועמד השמאל פרננדס זכה בבחירות לנשיאות ארגטינה

אלברטו פרננדס, שרץ יחד עם הנשיאה לשעבר קרישנר בתור סגנית, ניצל את המשבר הכלכלי וניצח את הבחירות בסיבוב הראשון. הוא זכה ליותר מ-47% מהקולות לעומת כ-41% מהקולות של הנשיא המכהן מקרי. הבחירות נערכו בצל מיתון ואינפלציה גואה שמהן המדינה סובלת

צילום: רויטרס

מועמד השמאל אלברטו פרננדס ניצח היום (שני) בבחירות לנשיאות ארגנטינה - כך עולה מספירת רוב הקולות בקלפיות ברחבי המדינה. פרננדס זכה ליותר מ-47% מהקולות לעומת כ-41% מהקולות שלהם זכה הנשיא המכהן, מאוריסיו מקרי.

על פי התוצאות, פרננדס זכה בנשיאות ארגנטינה כבר בסיבוב הראשון, לאחר שעבר את סף 45% התמיכה, כדי להימנע מסיבוב שני ב-24 בנובמבר. עם היוודע תוצאות הסקרים חיבק פרננדס את אשתו, הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדס קרישנר, ובירך את האוהדים שהתאספו מחוץ לשער דירתו. מאות תומכים נוספים נופפו בדגלי ארגנטינה מחוץ למטה הקמפיין שלו.

בחירתו של פרננדז מסמנת תפנית פוליטית חדה באמריקה הדרומית, שבשנים האחרונות נבחרו בה רק ממשלות שמרניות כמו בברזיל, קולומביה וצ'ילה. הנשיא השמרני המכהן מאוריסיו מקרי, שנקט מדיניות צנע קשוחה, הפסיד לפרננדס שהציג מדיניות פופוליסטית שמשכה מצביעים רבים המיואשים מהמצב הכלכלי הקשה במדינה.

נשיא ארגנטינה הנבחר, אלברטו פרננדס, יחד עם אשתו הנשיאה לשעבר, 28 באוקטובר 2019. רויטרס
נשיא ארגנטינה הנבחר אלברטו פרננדס יחד עם סגנית הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדס קרישנר/רויטרס

"אני כל כך שמח", אמר חואן חוזה דה אנטוניו, אחד התומכים בחגיגות הזכייה של פרננדז. "חיכינו לשינוי הזה הרבה זמן. נמאס לנו מכל מה שקורה. חלקנו חיים במציאות שונה מאלה הסובלים מרעב, אבל כשיש לך חבר שאיבד עבודה, שכן שלא יכול לגמור את החודש, זה מכה בך".

פרננדס רץ לצדה של הנשיאה לשעבר כריסטינה פרננדס קרישנר, שנגדה מתנהלות כמה חקירות. הוא זכה בבחירות המוקדמות שהתקיימו מוקדם יותר השנה בפער גדול של 16%. בינתיים משקיעים רבים נערכים כבר לשובה לשלטון של התנועה הפרוניסטית, אולם ניצחון גדול שלה עשוי לחדש את הטלטלה בשווקים. פרננדס, שלעבר מזכיר הממשלה, נחשב לדמות מתונה בתוך התנועה הפרוניסטית שהצליח לאחד אותה בזכות כישוריו הדיפלומטיים.

מי מבין ששת המועמדים זקוקים ל-45% מהקולות או ל-40% עם יתרון של 10% על יריבם הקרוב ביותר על מנת להימנע מסיבוב שני, שאם יתקיים יהיה ב-24 בנובמבר. בנוסף לנשיא, בוחרים האזרחים בחברי קונגרס, מושלים ומנהיגים מקומיים.

נשיא ארגנטינה היוצא, מאוריסיו מקרי, נפרד מאוהדיו, 28 באוקטובר 2019. רויטרס
נשיא ארגנטינה היוצא, מאוריסיו מקרי, נפרד מאוהדיו הלילה/רויטרס

מקרי, שניצח בניגוד לציפיות בבחירות ב-2015 בתקופה שבה המדינה נקלעה למשבר כלכלי חריף תחת ממשלה של פרננדס, היה הנשיא השמרן המובהק הראשון במדינה שמנצח בבחירות חופשיות מאז 1916. הוא הבטיח לפתוח את הכלכלה הסגורה עם הסכמי סחר ולקדם השקעות זרות במיזמי אנרגיה ותשתיות. עם זאת, תכנית הרפורמות שלו ספגה מכה קשות בשנה שעברה כשמשבר חוב ומטבע אילץ אותו לרקוח הסכם עם קרן המטבע הבינלאומית על מנת לקבל סיוע של 57 מיליארד דולר.

תומכיו של פרננדס חוגגים את ניצחונו במדגמים בארגנטינה, 28 באוקטובר 2019. רויטרס
תומכיו של פרננדס חוגגים את ניצחונו במדגמים בארגנטינה/רויטרס

המשבר הוחרף עוד יותר אחרי הפסדו בבחירות המוקדמות באוגוסט, ששינו את הדינמיקה של המרוץ והפכו אותו לאנרדוג במרוץ שרבים סברו שיהיה צמוד יותר. בחלק מהסקרים הוא מפגר ב-20% אחרי פרננדס, שהיה דמות לא ידועה יחסית מחוץ למעגלי הפוליטיקה עד לתחילת השנה. ארגנטינה סובלת עתה ממיתון חריף, תחזית הצמיחה קודרת, האינפלציה השנתית היא יותר מ-50%, מספר המשרות קטן והעוני גובר.

לתוצאות הבחירות צפויות להיות השלכות מרחיקות לכת על ארגנטינה, אחת מיצואניות החיטה הגדולות ביותר בעולם, שנמצאת במשא ומתן על הסדר חוב לחובותיה המסתכמים בכמה מיליארד דולר ועלולים להוביל אותה לפשיטת רגל.

תומכיו של פרננדס חוגגים את ניצחונו במדגמים בארגנטינה, 28 באוקטובר 2019. רויטרס
חגיגות בבואנוס איירס/רויטרס

"מה שעומד על הפרק זה פשוט שתי השקפות מנוגדות לאיך שהמדינה צריכה להיראות", אמר חוסה לואיס סלומון, ראש עיריית סלדיו, התומך במקרי.

לא רבים מסכימים עמו.

נוהילה פול, סוחרת בת 31 מהבירה, אמרה טרם הבחירות כי תצביע לפרננדס. לדבריה, יש לו מדיניות "הגונה יותר" ביחס לתושבים מכלל הקשת החברתית. "אני גם מקווה שהוא יצליח להתניע את הכלכלה מחדש ולהוציא אותנו מהחוב שנוצר תחת הנשיא הנוכחי", אמרה.

(עדכון ראשון 18:42)

נשיא ארגנטינה מאוריסיו מקרי מצביע בבחירות בקלפי בבואנוס איירס, 27 באוקטובר 2019. רויטרס
ההבטחות נגמרו בכישלון. הנשיא המכהן מקרי בקלפי, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully