וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף הביקורת: הרמטכ"ל הקל בצעדים נגד הפיקוד הבכיר בירי הנ"ט בצפון

27.10.2019 / 10:29

צה"ל פרסם את החלטת כוכבי בעקבות תחקיר ירי הנ"ט לישראל בחודש ספטמבר ליד אביבים על ידי חיזבאללה. למרות הביקורת הקשה על ההתנהלות באירוע שעשוי היה להוביל למלחמה, הרמטכ"ל הסתפק בנזיפה למפקד גדוד ולסגנו, ובשיחת הבהרה למפקד החטיבה. צה"ל: יחס מקל בפעילות מבצעית

עריכה: אביעד בללי

צה"ל פרסם הבוקר (ראשון) את החלטות הרמטכ"ל אביב כוכבי בעקבות תחקיר ירי הנ"ט לישראל בחודש ספטמבר ליד אביבים על ידי חיזבאללה. למרות הביקורת הקשה בצה"ל על התנהלות פיקוד הצפון בשיגורי טילי הנ"ט של חיזבאללה נגד רכב תאג"ד (זאב-בולנס) בחודש שעבר באופן שיכול היה לגרור את ישראל למלחמה, החליט הרמטכ"ל להקל בביקורת נגד מפקדים בכירים.

הרמטכ"ל הסתפק בנזיפה פיקודית למפקד גדוד התותחנים 402 (רשף) על האופן שבו פינה את מחנה אביבים. סגן מפקד הגדוד ספג גם הוא נזיפה פיקודית לאחר שאישר לצוות התאג"ד לנסוע על הציר בניגוד להנחיות מפקדיו. באופן חריג ביותר, הסתפק הרמטכ"ל בשיחות הבהרה למפקדים נוספים, בהם מפקד החטיבה המרחבית 300, שיוזמנו לשיחה על ידי מפקד אוגדה 91 ומפקד פיקוד צפון.

בסוף חודש אוגוסט השנה סיכל צה"ל פיגוע רחפני נפץ בפיקוד כוח קודס האיראני ברמת הגולן הסורית בהפעלה של פעילי חיזבאללה. מזכ"ל הארגון חסן נסראללה איים תוך 24 שעות להגיב על חיסול הפעילים ולגבות מחיר מישראל. בצה"ל נערכו בהתאם, ביצעו פעולות הגנתיות בשטח ותגברו את הכוחות. המסר הכללי של המטכ"ל לכוחות בשטח היה לצמצם חשיפה של כוחות לאורך הגבול, לתגבר את היישובים הסמוכים לגדר ולהיות ערוכים לתגובה רחבה.

אל מנאר - תיעוד התקרית באביבים 2 בספטמבר 2019. אתר רשמי
תיעוד ירי הנ"ט לעבר רכב הזאב-בולנס בגבול הצפון בחודש ספטמבר האחרון/אתר רשמי

חיזבאללה הגיב בירי טילים לעבר מוצב ריק ובכך נמנעו פגיעות בחיילי צה"ל, אך לאחר מכן חוליית טילי קורנט מהמתקדמים בעולם, זיהתה זאב-בולנס של גדוד התותחנים סמוך לקיבוץ יראון, נע על כביש הצפון החדש ושיגרה לעברו שני טילי נ"ט. הנהג הצליח לחמוק למרות שני הניסיונות שפגעו בכביש אך נעצר כשגלגלי כלי הרכב נפגעו. החיילים נמלטו ללא פגע, אך בצה"ל העדיפו לדמות פציעת חיילים כדי להונות את חיזבאללה בשעות הראשונות.

בעקבות התקרית - שיכולה הייתה להסתיים בחיילים הרוגים, ובעקבות זאת להוביל לתגובה קשה, שהייתה אולי גוררת את צה"ל וחיזבאללה לעימות נרחב - החליט כוכבי להעביר מסר לאלוף פיקוד הצפון, אמיר ברעם, כי התחקיר לא יסוכם ברמת הפיקוד, אלא ברמת הרמטכ"ל בשל חשיבותו ורגישותו.

עוד בוואלה!

נסראללה: כל העולם ראה את ישראל מפחדת, הפעולה באביבים הצליחה

לכתבה המלאה
חבלני משטרה בוחנים את הזירה בכביש הצפון החדש בכניסה העורפית לקיבוץ יראון, 2 בספטמבר 2019. שלומי גבאי
חבלי משטרה בוחנים את פגיעת הנ"ט הכביש ליד יראון, בחודש שעבר/שלומי גבאי

לפי דבריו של דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן בשיחה עם כתבים לענייני צבא, הרמטכ"ל הסתפק בביקורת ברמת הגדוד ומטה למרות האפשרות שהאירוע היה גורר את האזור כולו להידרדרות ביטחונית חמורה עד כדי מלחמה.

"מסקנות התחקיר מעלות ליקויים בתהליכי הפיקוד והשליטה בגדוד במהלך ההיערכות וכן כי אישור הנסיעה לרכב הצבאי בציר ניתן על ידי סגן מפקד הגדוד, למרות הנחיות מפקדיו בנושא", אמר זילברמן. "בנוסף, מעלה התחקיר כי החטיבה המרחבית לא ביצעה בקרה ראויה וכי היה פיקוח לקוי על התנועה בצירים. לצד זאת, עולה בתחקיר כי מאמץ ההגנה המותאם לאיום ופריסת הכוחות במרחב לאורך ההיערכות, לצד חסימות הצירים, הם שהקשו על האויב במציאת מטרות לפגיעה במשך ימים רבים".

הרמטכ"ל אביב כוכבי, טקס התייחדות לחללי חטיבת הנח"ל, פרדס חנה, 12 ביוני 2019. שלומי גבאי
הרמטכ"ל הדגיש כי בפעילות מבצעית היחס לטעויות צריך להיות מקל ביחס לשגרה. כוכבי/שלומי גבאי

דובר צה"ל נימק את החלטת הרמטכ"ל להסתפק בנזיפות ובשיחות הבהרה בטענה כי כוכבי הבחין בין שלושה מצבים שונים - שגרה, פעילות מבצעית ופעילות מבצעית תחת אש. הרמטכ"ל הדגיש כי בפעילות מבצעית היחס לטעויות צריך להיות מקל ביחס לשגרה, זאת מהטעם שבפעילות מבצעית בכלל ותחת אש בפרט, יש מקום לשקלל את הלחץ ומאפייני המצב המבצעי. דובר צה"ל לא התייחס לאירוע באוגדת עזה במהלכו שוגר טיל נ"ט לעבר אוטובוס החיילים ובנס לא נהרג אף חייל אך המסקנות בו היו חמורות הרבה יותר ובהתאם העונשים. חשוב לציין כי התחקיר מתעלם מהעובדה כי זו פעם שנייה שמפקדי חטיבות מרחביות לא מצליחים להעביר לפקודים שלהם את ההישג הנדרש למרות ההתרעות האיכותיות של המודיעין.

עוד אמר דובר צה"ל כי "קבלת ההחלטות בהיערכות להגנה טרם ירי הנ"ט ובעת פינוי מוצב אביבים, הוגדרו כפעילות מבצעית, אך לא כפעילות תחת אש. לפיכך, הרמטכ"ל מוצא לנכון להעיר פיקודית לכמה מפקדים על קבלת החלטות שגויה, ויחד עם זאת להעניק גיבוי למפקדים שפעלו בשטח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully