וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווחים בארה"ב: מנהיג דאעש אל-בגדאדי חוסל במבצע בסוריה

27.10.2019 / 11:58

לפי חלק מכלי התקשורת האמריקניים, מנהיג הארגון הקיצוני נהרג בעת פשיטה באידליב. לפי אחד הדיווחים, הוא הפעיל חגורת נפץ. טראמפ ימסור הצהרה בהמשך ורמז: "משהו גדול קרה". אל-בגדאדי הוביל את הארגון מאז 2010, והיה הטרוריסט המבוקש בעולם

צילום: ארכיון רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: טל רזניק

מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), אבו בכר אל-בגדאדי, חוסל הלילה (ראשון) במחוז אידליב שבסוריה בפעולה של צבא ארצות הברית - כך דיווחו כלי תקשורת אמריקניים. הבית הלבן אמר כי בשעות הצהריים ימסור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הצהרה מיוחדת, ולא פירט מעבר לכך. הפנטגון טרם הגיב לדיווחים וגם בדאעש לא הגיבו. במהלך הלילה צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו ורמז למבצע: "משהו גדול קרה!".

במגזין ניוזוויק, שהיה ראשון לפרסם את דבר החיסול, דווח כי אל-בגדאדי הפעיל חגורת נפץ שנשא על גופו, ברגע שהבחין כי הכוחות האמריקניים סוגרים עליו, ושתיים מנשותיו נהרגו. גורמים בפנטגון אמרו לניוזוויק כי לוחמים ביחידה המיוחדת "כוח דלתא" פשטו על המתחם בעיירה ברישה, שהיה תחת מעקב במשך תקופה. האישור עוד דווח כי האישור למבצע ניתן על ידי טראמפ, שספג ביקורת על החלטתו לסגת מצפון-מזרח סוריה, כבר לפני כשבוע. לפי הכוחות הכורדיים בסוריה, הם סייעו במבצע.

לפי דיווחים אחרים, אל-בגדאדי נהרג בתקיפה אווירית. לפי רשת NBC, בפשיטה השתתפו מטוסי קרב, מסוקים ומל"טים. הכוחות האמריקניים המיוחדים תקפו את האזור מהאוויר, ואז פשטו על המקום כדי לאסוף מודיעין ודגימות DNA. כמה בני אדם נוספים נהרגו בתקיפת שיירה. ברשת CNN דווח כי המבצע יצא לדרך בעקבות מידע של ה-CIA. בכלי תקשורת אחרים היו מסויגים יותר. גורם אמריקני אמר לרויטרס כי עדיין אין אימות לכך שאל-בגדאדי נהרג.

אבו בכר אל-בגדאדי, מנהיג דאעש, 29 אפריל 2019. עיבוד תמונה
הסתתר במשך שנים. מנהיג דאעש אל-בגדאדי/עיבוד תמונה

איראן ועיראק, ששיתפו פעולה במאבק בדאעש, אמרו כי הן עודכנו על מותו של אל-בגדאדי. "איראן עודכנה על מותו של אל-בגדאדי דרך גורמים סוריים בשטח", אמר גורם איראני לרויטרס.

לפי גורמי ביטחון עיראקיים, אל-בגדאדי ניסה להבריח את משפחתו לעבור גבול טורקי וכך נחשף. "המקורות שלנו בסוריה אישרו בפני צוות המשימה המודיעיני העיראקי שאמון על רדיפת אל-בגדאדי כי הוא נהרג יחד עם שומר ראשו האישי באידליב", אמר אחד מהם. בטלוויזיה הממלכתית של עיראק דווח כי שירותי המודיעין העיראקיים עזרו באיתור מיקומו של אל-בגדאדי.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, תשעה בני אדם נהרגו בפעולה הלילה, אך לא ברור אל אל-בגדאדי היה ביניהם. הארגון, שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי לפחות ילד אחד נהרג במבצע. לפי הדיווח שלו, מבנה מרכזי הותקף מהאוויר וניזוק קשה, בטרם ירדו הכוחות האמריקניים ממסוקים ונקלעו לחילופי אש בקרקע.

בסרטונים שפורסמו מהזירה נשמעו חילופי אש כבדים בשעות הלילה. בסרטון אחר מהאזור, שצולם בשעות הבוקר, נראה ההרס הרב שנותר אחרי התקיפה.

הפשיטה של צבא ארה"ב על מקום מסתורו של מנהיג דאעש אל-בגדאדי במחוז אידליב, סוריה, אוקטובר 2019. אתר רשמי
הפשיטה של הכוחות האמריקניים, הלילה/אתר רשמי

אם אכן חוסל מנהיג הארגון הרצחני, ששלט בעבר על כשליש משטחן של עיראק ושל סוריה, יהיה זה הישג גדול עבור טראמפ בתקופה שבה הוא נתון להליך הדחה של הדמוקרטים בבית הנבחרים ולביקורת חריפה על מהלכיו האחרונים בסוריה.

רבים מאלו שהביעו התנגדות להוצאות הכוחות האמריקניים מצפון-מזרח סוריה, מהלך שאפשר לטורקיה לפתוח במבצע נגד הכוחות הכורדיים, הביעו דאגה שדאעש יוכל להתבסס מחדש ולפגוע באינטרסים האמריקניים.

"מבצע היסטורי ומוצלח כתוצאה מעבודת מודיעין משותפת עם ארצות הברית", כתב מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, גנרל מזלום עבדי, בחשבון הטוויטר שלו. הכוחות היו בעלי הברית של ארצות הברית במאבק בדאעש בסוריה, אולם הם חשו נבגדים אחרי ההחלטה של טראמפ לסגת ולאפשר לטורקיה לתקוף אותם. גם טורקיה הודיעה שתרמה את חלקה למבצע בתיאום עם ארצות הברית, אך גורם בפנטגון אמר לניזוויק שאנקרה לא הייתה מעורבת.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי גורמים אמריקניים חששו בימים האחרונים כי דאעש ינצל את התהפוכות האחרונות בסוריה, אולם הם גם ראו הזדמנות פוטנציאלית, שבמהלכה מנהיגי הארגון עשויים להשתמש בערוצי תקשורת פחות מאובטחים, וכך לפתוח פתח לאיתורם בידי ארצות הברית ובעלות בריתם.

המיקום שבו הסתתר לכאורה אל-בגדאדי לא היה צפוי - אידליב הוא מעוזם האחרון של המורדים בסוריה, בהם גם הארגון המתחרה של דאעש, תחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה שהיה מסונף לאל-קאעדה. ההערכות סברו שאל-בגדאדי מסתתר באזור המדברי שבין עיראק לסוריה.

לפי ההערכות, אחד המועמדים האפשריים לרשת את אל-בגדאדי הוא פעיל עיראקי שכינויו הוא אחמד אל-עפרי, מתל עפר הסמוכה למוסול.

הציוץ של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ

בחודש שעבר, פרסם דאעש קלטת אודיו חדשה, שבה אל-בגדאדי קרא ללוחמיו להמשיך במאבק ולהגביר את מאמציהם. "מדי יום יוצאים לפועל מבצעים בחזיתות שונות", אמר המנהיג. הוא ציין כמה מחוזות בהם מאלי והלבנט, אך לא פירט מועדים ספציפיים.

אל-בגאדדי נראה בסרטון שפורסם בחודש אפריל האחרון. הסרטון הופץ בטלגרם על זרוע המדיה של הארגון - "אל-פורקאן". בסרטון, שנמשך כ-18 דקות, נראה אל-בגדאדי בזקן צבוע, יושב עם פעילים רעולי פנים ומעדכן אותם בנוגע למצב הארגון בזירות הלחימה בסוריה. הוא אף קשר בין תבוסתו במדינה לפיגועים בסרי לנקה באותו החודש.

זו הייתה הפעם השנייה בלבד שבה נראה אל-בגדאדי מאז הנאום שבו הכריז על הקמת החליפות לפני כחמש שנים.

מנהיג הטרור המבוקש בעולם

אל-בגדאדי נולד, על פי ההערכות, ב-1971 ליד העיר סמארה, מצפון לבגדאד, תחת השם איברהים עוואד איברהים עלי אל-בדרי א-סמארי. לפי דיווחים שונים, היה מטיף במסגד בעיר במקביל לפלישה האמריקנית לעיראק ב-2003. לפי אתרים המזוהים עם דאעש, הוא נעצר בפברואר 2004 בשל פעילותו נגד צבא ארצות הברית והוחזק בבסיס אמריקני בדרום המדינה, יחד עם בכירים רבים באל-קאעדה.

הוא מנהיג את הארגון מאז 2010, כשהיה עוד הזרוע של אל-קאעדה בעיראק. בהמשך הוא התפצל מהארגון ואנשיו ניצלו את התהפוכות באזור כדי לכבוש שטחים נרחבים מעיראק ומסוריה ולפעול במדינות אחרות במזרח התיכון, באפריקה ובדרום-מזרח אסיה. באוקטובר 2011 הוא כבר הוגדר כפעיל טרור על ידי ארצות הברית, שהציעה פרס של עשרה מיליון דולר על מידע שיוביל ללכידתו או למותו. בהמשך גדל הפרס ל-25 מיליון דולר, אולם דובר הקואליציה האמריקנית אמר כבר ב-2017 שאל-בגדאדי "אינו רלוונטי" עוד.

מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, במסר מאיים לישראל: "לא תהיה לכם שלווה בפלסטין". צילום מסך
אל-בגדאדי מכריז על הקמת החליפות במסגד במוסול, 2014/צילום מסך

בשיאה של "החליפות", משך אליו הארגון אלפי לוחמים זרים מכל רחבי העולם, והוא הצליח להוציא לפועל מתקפות טרור קטלניות במדינות מערביות, בין אם בתכנון או ישיר או על ידי תומכים שהושפעו מהאידיאולוגיה הקיצונית שלו.

אחרי שכמה בני ערובה אמריקניים הוצאו להורג בעריפת ראש בסרטונים מזוויעים שפורסמו ברשתות, החליט נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה לפתוח בלחימה בארגון בקיץ 2014, בזמן שבו דאעש טבח במיעוט היזידי הכורדי בעיראק. במהירות התרחבה הלחימה גם אל סוריה השכנה, ובשיתוף פעולה של עשרות מדינות נוספות שחברו לקואליציה בינלאומית, יחד עם כוחות עיראקיים וכוחות כורדיים בשטח, איבד דאעש בהדרגה את כל שטחיו.

המיקום שבו אותר אל-בגדדי. אתר רשמי
המיקום שבו אותר אל-בגדדי/אתר רשמי

מאז שהפך לטרוריסט המבוקש ביותר בעולם, פורסמו דיווחים רבים על חיסולו או על פציעתו בתקיפות. בפברואר אשתקד אמרו כמה גורמים אמריקניים כי אל-בגדאדי נפצע בתקיפה אווירית במאי 2017, מה שהצריך אותו לוותר על השליטה למשך חמישה חודשים שבהם החלים מפצעיו. רוסיה, שלחמה בנפרד מארצות הברית בדאעש בסוריה, טענה גם כי היא בכמה הזדמנויות בשנים האחרונות כי אל-בגדאדי חוסל, אולם הסרטון שפורסם באפריל, אחרי הפיגועים בסרי לנקה, הפריך את הדיווחים.

לא ברור עד כמה חיסולו של אל-בגדאדי ישפיע על פעילות הארגון, שממילא שב לנקוט פעולות טרור וגרילה ואינו מתפקד עוד כסוג של ישות ריכוזית. מרבית סגניו של מנהיג דאעש נהרגו בשנים האחרונות בתקיפות אמריקניות, ואחרים נלכדו בידי כוחות עיראקיים.

אל-קאעדה, שממנו צמח דאעש, טרם התאושש מחיסול מנהיגו ומייסדו אוסמה בן לאדן בפעולה אמריקנית בפקיסטן ב-2011. בנו, חמזה, שנחשב ליורש ולמנהיג העתידי של הארגון, חוסל לאחרונה גם הוא במבצע אמריקני.

(עדכון ראשון: 05:43)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully