וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדויות לפשעי מלחמה של טורקיה בסוריה: "להעמיד לדין את ארדואן"

27.10.2019 / 14:31

סרטונים שתיעדו התעללות בגופות של לוחמים כורדים ואיומים על פצועים מצד הכוחות הסוריים הנתמכים בידי אנקרה הגבירו את הקריאות לחקירה בינלאומית נגדה. "אסור לתת לארדואן לחמוק מזה ללא עונש"

עריכה: טל רזניק

עדויות רבות שנאספו עד כה מחזקות את החשד שהמיליציות הפרו-טורקיות בסוריה ביצעו פשעי מלחמה מאז תחילת המבצע נגד הכוחות הכורדיים. הקריאות לפתוח בחקירה בינלאומית גברו לאחר פרסום סרטונים שבהם נראים מורדים סורים, המגובים על ידי אנקרה, מענים שבויים ומשחיתים גופות.

באחד הסרטונים נראית לוחמת כורדים משורות ה-YPJ, היחידה הנשית של ה-YPG, כשהיא מוקפת במורדים שלקחו אותה בשבי אחרי שנפצעה בלחימה. הם מכנים אותה "חזירה" ומאיימים "לשחוט" אותה. לא ברור מה עלה בגורלה של הלוחמת, שזוהתה בתור סיסק כובאני.

ה-YPJ קראה לקהילה הבינלאומית "להתערב בדחיפות" כדי להציל את הלוחמת. "אנחנו קוראים לכל הנשים בעולם ולארגוני זכויות אדם בינלאומיים לצאת נגד הברוטליות של הכנופיות הנתמכות בידי טורקיה", נמסר בהצהרת המיליציה, שבה רואה טורקיה ארגון טרור בשל קשריה למחתרת ה-PKK הפועלת בשטחה. כלי תקשורת בטורקיה המזוהים עם הממשלה פרסמו תמונה שלה, שבה היא נראית מאושפזת במיטת בית חולים.

לוחמי מילציות הקשורות לטורקיה תועדו מענים 
ומוציאים להורג לוחמות כורדיות בסוריה. אתר רשמי
מורדים סורים ושבויות כורדיות/אתר רשמי

טורקיה עצרה בשבוע שעבר את מבצע "מעיין השלום", שהחל בעקבות החלטתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסגת מצפון-מזרח סוריה, אחרי לחץ של וושינגטון לנצור את האש. לאחר מכן, גיבש ארדואן הסכם עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שבמסגרתו כוחות של צבא אסד וכוחות שיטור צבאיים רוסיים יחליפו את הכוחות הכורדיים ברצועה בעומק של 30 ק"מ לאורך הגבול.

החל מיום שלישי, אמורים כוחות רוסיים וטורקיים לסייר יחד ברצועה צרה יותר, בעומק עשרה ק"מ, שבה הייתה נוכחות ארוכת טווח של כוחות אמריקניים לצד בעלי בריתם הכורדים, עד ההחלטה להוציאם מהאזור.

עוד בוואלה!

איש הדת שהפך למנהיג ארגון הטרור הרצחני ביותר בעולם

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין ועמיתו הטורקי ארדואן במהלך הצהרות לתקשורת לאחר פגישתם בסוצ'י 22 באוקטובר 2019. רויטרס
סיכמו על סיורים משותפים. פוטין וארדואן, בשבוע שעבר/רויטרס

בסרטונים אחרים שפורסמו בשבוע שעבר נראו לוחמים מאחד הארגונים הנתמכים על ידי טורקיה אוחזים בצווארו של אחד הלוחמים הכורדים, ומאיימים לערוף את ראשו. בסרטון אחר נראות גופות של לוחמים כורדים נחתכות בסכין לקול תשואותיהם של הלוחמים הערבים.

גורמים כורדיים, יחד עם השליח האמריקני המיוחד לסוריה, ג'ימס ג'פרי, גינו את הסרטונים. ג'פרי אמר כי ייתכן שהם "פשעי מלחמה", בעוד שהכורדים טוענים כי זהו חלק מקמפיין לטיהור אתני. לפחות 170 אלף כורדים נמלטו מאזור הקרבות לאורך הגבול מאז תחילת המבצע הטורקי. באנקרה מכחישים כי הם מאפשרים ביצוע מעשי זוועות בסוריה, אחרי דיווחים ולפיהם היא השתמשה בפצצות זרחן במהלך המתקפה.

טורקיה אמרה כי היא תחקור את הדיווחים על הוצאות להורג שביצעו הכוחות, הכוללים מורדים סורים שלחמו במשטר אסד ובכמה פלגים שבהם היא משתמשת כשכירי חרב. חלקם כוללים לוחמים ג'יהאדיסטים, שהיו אחראים להוצאה להורג של הפוליטיקאית הכורדית הברין חאלף בתחילת המבצע. היא נשלפה ממכוניתה לפני כשבועים ונורתה למוות לאורך הכביש יחד עם מאבטחיה.

"אסור לתת לו לחמוק מזה ללא עונש"

קרלה דל פונטה, תובעת וחוקרת לשעבר מטעם האו"ם, אמרה אתמול כי יש לחקור את ארדואן ולהעמידו לדין על פשעי מלחמה. דל פונטה, שהייתה חברה בוועדה שהקים האו"ם כדי לחקור את המלחמה בסוריה, אמרה כי הפלישה הטורקית היא הפרה של החוק הבינלאומי שהציתה מחדש את הסכסוך.

"העובדה שארדואן יכול לפלוש לטריטוריה סורית כדי להרוס את הכורדים היא בלתי-תיאמן", אמרה דל פונטה, לשעבר התובעת הכללית של שוויץ, שחקרה גם פשעי מלחמה שבוצעו ברצח העם ברואנדה וביוגוסלביה לשעבר. "אסור לתת לו לחמוק מזה ללא עונש", הזהירה בריאיון לעיתון השוויצרי "שוויץ אם ווכנדה".

דל פונטה תקפה את מדינות אירופה, שאמנם ביקרו את טורקיה, החברה בנאט"ו, אך נרתעו מלפעול נגדה לאור איומיו של ארדואן "לפתוח את השערים" ולהציף את היבשת בפליטים סורים. "ארדואן מחזיק בפליטים כקלף מיקוח", אמרה התובעת השוויצרית, שהצטרפה לוועדת החקירה בת שלושת החברים ב-2012. זו אספה מידע על תקריות שונות כמו מתקפות כימיות, רצח העם נגד היזידים בעיראק, נקיטת שיטות של מצור והפצצות שיירות סיוע.

היא פרשה מתפקידה ב-2017 אחרי שאמרה כי חוסר הגיבוי הפוליטי של מועצת הביטחון של האו"ם הופך את עבודתה לבלתי-אפשרית. רוסיה, בעלת בריתו של משטר אסד, מחזיקה בזכות וטו והיא השתמשה בה פעמים רבות כדי למנוע הטלת סנקציות וצעדי ענישה אחרים על דמשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully