וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי הטיס תקפו, לוחמי כוח דלתא פשטו: כך נראה מבצע החיסול של אל-בגדאדי

27.10.2019 / 8:59

בכלי התקשורת בארה"ב דווח כי המבצע לחיסול מנהיג דאעש החל עם תקיפות אוויריות, שלאחריהן הגיעו הכוחות לשטח וניהלו חילופי אש עם אנשיו. מאבטחו ושתיים מנשותיו נהרגו. לפי אל-מיאדין, כלי הטיס יצאו מטורקיה, שלפי גורמים עיראקיים, לשם ניסה להבריח אל-בגדאדי את משפחתו

צילום: ארכיון רויטרס וסרטוני גולשים, עריכה: טל רזניק

פרטי המבצע הצבאי האמריקני לחיסול מנהיג ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) אבו בכר אל-בגדאדי בסוריה טרם פורסמו במלואם, אך כלי תקשורת בארצות הברית שדיווחו על המבצע סיפרו כי בפשיטה שהייתה בסמוך לברישה שבמחוז אידליב השתתפו מטוסי קרב, מסוקים ומל"טים, ובסיומה הפעיל אל-בגאדי חגורת נפץ.

פרטים רבים עדיין חסרים, אך שעות אחרי הדיווחים הראשוניים, התמונה מתחילה להתבהר אם כי דאעש טרם התייחס לכך.

במגזין ניוזוויק, שהיה ראשון לפרסם את דבר החיסול, דווח כי אל-בגדאדי הפעיל חגורת נפץ שנשא על גופו, ברגע שהבחין כי הכוחות האמריקניים סוגרים עליו, ושתיים מנשותיו נהרגו. גורמים בפנטגון אמרו לניוזוויק כי לוחמים ביחידה המיוחדת "כוח דלתא" פשטו על המקום, שהיה תחת מעקב במשך תקופה. האישור עוד דווח כי האישור למבצע ניתן על ידי טראמפ כבר לפני כשבוע. לא ידוע על נפגעים אמריקניים.

לפי רשת NBC, הכוחות האמריקניים המיוחדים תקפו את האזור מהאוויר, ואז פשטו על המקום כדי לאסוף מודיעין ודגימות DNA. כמה בני אדם נוספים נהרגו בתקיפת שיירה. ברשת CNN דווח כי המבצע יצא לדרך בעקבות מידע של ה-CIA. בכלי תקשורת אחרים היו מסוגים יותר. גורם אמריקני אמר לרויטרס כי עדיין אין אימות לכך שאל-בגדאדי נהרג.

מנהיג דאעש, אבו בכר אל-בגדאדי, במסר מאיים לישראל: "לא תהיה לכם שלווה בפלסטין". ספק 500
אין עדיין אימות לכך שמנהיג דאעש נהרג. אל-בגדאדי/ספק 500

איראן ועיראק, ששיתפו פעולה במאבק בדאעש, אמרו כי הן עודכנו על מותו של אל-בגדאדי. "איראן עודכנה על מותו של אל-בגדאדי דרך גורמים סוריים בשטח", אמר גורם איראני לרויטרס.

לפי גורמי ביטחון עיראקיים, אל-בגדאדי ניסה להבריח את משפחתו לעבור גבול טורקי וכך נחשף. "המקורות שלנו בסוריה אישרו בפני צוות המשימה המודיעיני העיראקי שאמון על רדיפת אל-בגדאדי כי הוא נהרג יחד עם שומר ראשו האישי באידליב", אמר אחד מהם.

ברשת אל-מיאדין דווח כי שני מבנים הותקפו מהאוויר, וכי אנשיו של אל-בגדאדי ניהלו חילופי אש מאסיביים עם הכוחות האמריקניים. עוד דווח כי שמונה כלי טיס השתתפו בתקיפה, אחרי שנכנסו למרחב האווירי הסורי דרך טורקיה מבסיס האווירי אינצ'רליק. עוד דווח על ידי הרשת הפרו-איראנית כי המבצע נמשך שלוש שעות.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, תשעה בני אדם נהרגו בפעולה הלילה, אך לא ברור אל אל-בגדאדי היה ביניהם. הארגון, שמקום מושבו בבריטניה, דיווח כי לפחות ילד אחד נהרג במבצע. לפי הדיווח שלו, מבנה מרכזי הותקף מהאוויר וניזוק קשה, בטרם ירדו הכוחות האמריקניים ממסוקים ונקלעו לחילופי אש בקרקע.

עוד בוואלה!

דיווחים בארה"ב: מנהיג דאעש אל-בגדאדי חוסל במבצע בסוריה

לכתבה המלאה
מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי 
ככל הנראה נהרג בפשיטה 
אמריקנית על מחבואו. אתר רשמי
תיעוד מהמבצע לחיסול אל-בגדאדי, הלילה/אתר רשמי

המיקום שבו הסתתר לכאורה אל-בגדאדי לא היה צפוי - אידליב היא מעוזם האחרון של המורדים בסוריה, בהם גם הארגון המתחרה של דאעש, תחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה שהיה מסונף לאל-קאעדה. ההערכות סברו שאל-בגדאדי מסתתר באזור שבין עיראק לסוריה.

בחודש שעבר, פרסם דאעש קלטת אודיו חדשה, שבה אל-בגדאדי קרא ללוחמיו להמשיך במאבק ולהגביר את מאמציהם. "מדי יום יוצאים לפועל מבצעים בחזיתות שונות", אמר המנהיג. הוא ציין כמה מחוזות בהם מאלי והלבנט, אך לא פירט מועדים ספציפיים.

המיקום שבו אותר אל-בגדדי. אתר רשמי
המיקום שבו אותר אל-בגדדי/אתר רשמי

רבים מאלו שהביעו התנגדות להוצאות הכוחות האמריקניים מצפון-מזרח סוריה, מהלך שאפשר לטורקיה לפתוח במבצע נגד הכוחות הכורדיים, הביעו דאגה שדאעש יוכל להתבסס מחדש ולפגוע באינטרסים האמריקניים.

"מבצע היסטורי ומוצלח כתוצאה מעבודת מודיעין משותפת עם ארצות הברית", כתב מפקד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, גנרל מזלום עבדי, בחשבון הטוויטר שלו. הכוחות היו בעלי הברית של ארצות הברית במאבק בדאעש בסוריה, אולם הם חשו נבגדים אחרי ההחלטה של טראמפ לסגת ולאפשר לטורקיה לתקוף אותם. גם טורקיה הודיעה שתרמה את חלקה למבצע בתיאום עם ארצות הברית, אך גורם בפנטגון אמר לניזוויק שאנקרה לא הייתה מעורבת.

בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי גורמים אמריקניים חששו בימים האחרונים כי דאעש ינצל את התהפוכות האחרונות בסוריה, אולם הם גם ראו הזדמנות פוטנציאלית, שבמהלכה מנהיגי הארגון עשויים להשתמש בערוצי תקשורת פחות מאובטחים, וכך לפתוח פתח לאיתורם בידי ארצות הברית ובעלות בריתם.

המיקום שבו הסתתר לכאורה אל-בגדאדי לא היה צפוי - אידליב הוא מעוזם האחרון של המורדים בסוריה, בהם גם הארגון המתחרה של דאעש, תחריר א-שאם, לשעבר ג'בהת א-נוסרה שהיה מסונף לאל-קאעדה. ההערכות סברו שאל-בגדאדי מסתתר באזור המדברי שבין עיראק לסוריה.

לפי ההערכות, אחד המועמדים האפשריים לרשת את אל-בגדאדי הוא פעיל עיראקי שכינויו הוא אחמד אל-עפרי, מתל עפר הסמוכה למוסול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully