וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלימות הקשה ביותר מאז משטר פינושה: מניין ההרוגים בצ'ילה עלה ל-18

ילד בן ארבע הוא הקורבן האחרון במהומות במדינה, בעוד שהנשיא הודיע על חבילת צעדים כלכליים. אלפי חיילים ושוטרים ברחובות, בצל המהומות הקטלניות ביותר מאז נפילת הדיקטטורה ב-1990. "די לעליות המחירים ולניצול", אמרו איגודו העובדים שפתחו בשביתה כללית

צילום: רויטרס, עריכה: אסף דרורי

מניין ההרוגים במהומות ברחבי צ'ילה עלה ל-18, בהם ילד בן ארבע, במקביל לשביתה כללית שמקיימים היום (רביעי) איגודי עובדים במדינה הדרום אמריקנית. השביתה הכללית בת היומיים, שעליה הכריז איגוד העובדים הגדולים ביותר במדינה, מתקיימת חרף חבילת הצעדים הכלכליים שעליה הכריז הנשיא השמרני סבסטיאן פיניירה בניסיון לבלום את המחאה.

"השביתה החלה, אנחנו אומרים זאת חזק וברור - די לעליות המחירים ולניצול", נכתב אתמול בחשבון הטוויטר של המרכז המאוחד של פועלי צ'ילה (CUT), שארגן את השביתה יחד עם 18 ארגונים חברתיים אחרים.

פיניירה התנצל בנאום שנשא בפני האומה על כך שלא הצליח לצפות מראש את התפרצות הזעם החברתי. הוא הוסיף כי ממשלו "מקבל בהכנעה ובבירור את המסר שאזרחי צ'ילה העבירו לנו". הוא הבטיח להעלות את תשלומי הפנסיה הבסיסיים ב-20%, לבטל עליה מהזמן האחרון של 9.2% במחירי החשמל והציע חוק שיוביל לכיסוי ממשלתי של טיפולים רפואיים יקרים.

"אני מכיר בחוסר החזון הזה ומתנצל בפני האזרחים", אמר בנאום שנשא מהארמון הנשיאותי בבירה סנטיאגו לאחר פגישתו עם חלק ממנהיגי האופוזיציה במדינה. בנוסף לכך, הוא הבטיח סבסוד ממשלתי שיוביל להעלאת שכר המינימום החודשי מ-301 אלף פזו ל-350 אלף (482 דולר) וציין כי הממשלה תגבש ביטוח רפואי לתרופות, שהוא בין היקרים ביותר באזור. הנשיא ביקש מחילה על כך שהממשלות הקודמות, מהימין ומהשמאל, לא הצליחו לפעול מוקדם יותר נגד אי-השוויון בכלכלה החמישית בגודלה באמריקה הלטינית.

הפגנה נגד העלאת מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית בסנטיאגו, צ'ילה 23 באוקטובר 2019. רויטרס
"די לעליות המחירים ולניצול". הפגנה נגד העלאת מחירי התחבורה הציבורית בסנטיאגו, צ'ילה/רויטרס

האופוזיציה הייתה חלוקה על מהות הצעתו של הנשיא בן ה-69, שהיה איש עסקים לפני תחילת הקדנציה השנייה שלו ומיליארדר. "זהו ניצחון גדול לאזרחים שלנו", אמר המנהיג הסוציאליסטי אוסקר לנדרצ'ה, שעשוי להתמודד על הנשיאות בעוד שנתיים. "האזרחים הצליחו להפוך לחלוטין את האג'נדה הכלכלית של הממשלה".

מנגד, דניאל נונז, מהמפלגה הקומוניסטית, שלא השתתפה בשיחות עם הנשיא, אמר כי הצעותיו אינן מספיקות. "ההכרזות של פיניירה קוסמטיות, הן לא יובילו לסיום ההפגנות החברתיות", אמר בהצהרה.
הארגונים המשתתפים בשביתה הצהירו כי על הממשלה להשיב את הדמוקרטיה המוסדית, שדבר ראשון דורשת את הסרת מצב החירום ואת שובם של החיילים לבסיסיהם".

לפני ההודעה של פיניירה, אחד מהאתגידים הגדולים ביותר של צ'ילה, "קוויננקו", הבטיח להגדיל את שכר המינימום של עובדיו לחצי מיליון פזו בחודש החל מ-1 בינואר, עלייה של יותר מ-60% ממשכורת המינימום הנוכחית. העסקים הגדולים של צ'ילה הם בין הגורמים העיקריים לפערים בין העשירים לעניים שהרגיזו את המפגינים.

עוד בוואלה!

הישג לארדואן, כישלון לטראמפ: הסדר החדש של פוטין במזרח התיכון

לכתבה המלאה
צ'ילה, מהומות בסנטיאגו, 20 אוקטובר 2019. רויטרס
18 הרוגים במהומות ובהם ילד בן 4. הפגנה בסנטיאגו שבצ'ילה, השבוע/רויטרס

ההפגנות פרצו בעקבות העלאת מחירי הרכבת התחתית, שבוטלה מאז, אולם הן הסלימו באופן דרמטי מאז יום שישי האחרון והיו לאלימות ביותר שפקדו את המדינה מאז שובה של הדמוקרטיה ב-1990, עם נפילת משטרו בן 17 השנים של הרודן הימני גנרל אוגוסטו פינושה.

המפגינים מחו על יוקר המחיה ועל הפערים הגדלים בין עשירים לעניים בצ'ילה, שנחשבת כאחת המדינות היציבות ביותר באמריקה הלטינית. בתקופה האחרונה פקדו הפגנות אלימות גם כן מדינות אחרות ביבשת, כמו אקוודור, בעקבות ניסיון כושל דומה לקצץ בשירותים הממשלתיים.

בתחילה אמר הנשיא כי צ'ילה "נמצאת במלחמה נגד אויב חזק ובלתי-ניתן לפיוס" והכריז על מצב חירום בבירה ועל רוב 16 מחוזות המדינה. עם זאת, ספג ביקורת רבה על דבריו ושינה את הטון בתוך זמן קצר, כשחיפש תמיכה פוליטית רחבה למציאת פתרון.

מפגינים בסנטיאגו בירת צ'ילה, 19 באוקטובר 2019. רויטרס
המחאה לבשה תחילה אופי אלים במיוחד. מפגינים בבירה סנטיאגו, השבוע/רויטרס

המחאה לבשה תחילה אופי אלים במיוחד, וכללה מעשי אלימות, הרס, הצתה וביזה, אולם מתחילת השבוע היא הפכה לרגועה יותר, במיוחד בסנטיאגו. כ-20 אלף שוטרים וחיילים נפרסו בעיר, בזמן שהוטל עוצר לילי בארבעת הימים האחרונים. כוחות הביטחון השתמשו בגז מדמיע ובתותחי מים כדי לפזר את המפגינים, והם ספגו ביקורת על הכוח שהם הפעילו נגדם.

תת-שר הפנים, רודריגו אובייה, אמר כי במהלך הלילה נהרגו ילד בן ארבע ואדם נוסף כשנהג שיכור דרס קהל של מפגינים. אדם שלישי מת אחרי שהוכה בידי המשטרה, לפי משפחתו. אמש החלה הממשלה לפרסם את זהות הקורבנות: תשעה מתו בשריפות, אחד התחשמל וחמישה נורו, ארבעה מהם בידי כוחות הביטחון. בתקרית אחת נדרסה צעירה בת 22 על ידי משאית צבאית בעיר טלצ'ואנו בדרום המדינה. שניים מההרוגים הם אזרחי אקוודור ופרו.

לפי המרכז לזכויות אדם של צ'ילה, יותר מ-200 איש פונו לבתי חולים מאז תחילת ההפגנות, כמחציתם נפצעו מירי. רבים אחרים סבלו מפציעות בעיניהם מכדורי אוויר. יותר מ-2,600 איש נעצרו במהלך המהומות.

"השינוי לא יכול לבוא בבת אחת"

למרות הקריאה לשביתה, מרכז סנטיאגו שב היום לשגרה. שלושה מתוך שבעת קווי המטרו היו פתוחים, כשכמעט כל החנויות ובתי העסק - כולל בנקים - נפתחו מחדש. כמחצית מ-136 תחנות המטרו בסנטיאגו סבלו מנזקים כבדים שגרמו המפגינים והן נותרו תחת שמירת הצבא. בנוסף לכך, בתי הספר בשבעה מ-52 שכונות הבירה נותרו מושעים.

ויויאנה רמוס, עובדת במרכז בריאות מקומי בסנטיאגו, אמרה כי היא קיוותה לשמוע יותר מהנשיא, אולם הוסיפה כי היא מבינה שיש עוד דרך ארוכה. "אני לא יודעת אם לאנשים תהיה סבלנות להמשיך ולחכות", אמרה. "אבל אני מבינה שהשינוי לא יכול לבוא בבת אחת".

צ'ילה היא יצרנית הנחושת הגדולה ביותר בעולם, ורובה נמכרת לסין, אולם למרות שיעור צמיחה של 2.5%, אזרחים מהשורה אינם מרוצים מהמשכורות ומהפנסיות הנמוכות, או ממערכת החינוך והבריאות שאינן נגישות לרובם.

האפיפיור פרנציסקוס, אזרח ארגנטינה השכנה, אמר אתמול כי הוא מודאג מההפגנות. "אני מקווה שבאמצעות סיום ההפגנות, דרך דיאלוג, ייעשו מאמצים למצוא פתרונות למשבר", אמר אתמול בנאום שנשא בכיכר סנט פטר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully