וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאז הטבח בפיטסבורג: גל תקריות אנטישמיות נגד יהודים בארה"ב

21.10.2019 / 5:19

מדוח שפרסמה הליגה נגד השמצה עולה כי לפחות 12 פעילי עליונות לבנה נעצרו בחשד שביצעו או תכננו מתקפות אנטישמיות, מאז הירי בבית הכנסת "עץ החיים". בחצי השנה הראשונה של 2019 נרשמו 780 אירועים אנטישמיים. יו"ר הארגון: "לא ננוח עד שהאיום יהיה ברור לכולם"

הלוויות הנרצחים בטבח בבית הכנסת בפיטבורג, אוקטובר 2018/צילום: רויטרס, עריכה: יוסי אלטר

לפחות 12 פעילי עליונות לבנה נעצרו בחשד שביצעו או תכננו מתקפות נגד יהודים בארצות הברית, מאז הטבח בבית הכנסת בפטסבורג - כך עולה מדוח שפרסם הלילה (ראשון) ארגון הזכויות הליגה נגד השמצה, הארגון היהודי-אמריקני המוביל במאבק נגד אנטישמיות.

עוד עולה מהדוח כי אירעו לפחות 50 תקריות בהן אנשי ימין קיצוני הסבו נזק לרכוש של מוסדות יהודיים, מאז שחמוש ירה למוות ב-11 מתפללים בבית הכנסת "עץ החיים" ב-27 באוקטובר אשתקד. אירועים אלה כוללים 12 מקרי וונדליזם בהם היו מעורבים סמלים של עליונות לבנה, ו-35 מקרים בהם הופצה תעמולה של האידאולוגיה הגזענית.

הליגה נגד השמצה מסרה בעקבות הדוח כי מקרי התקריות האנטישמיות בפריסה ארצית נותרת בשיא. על פי הארגון נספרו 780 אירועים אנטישמיים בחצי שנה הראשונה של 2019, בהשוואה ל-785 באותה התקופה ב-2018.

בית הכנסת  "עץ החיים" בפיטסבורג, ארצות הברית 28 באוקטובר 2018. עמרי נחמיאס, מערכת וואלה! NEWS
780 אירועים אנטישמיים בחצי שנה. בית הכנסת "עץ החיים" בפיטסבורג, 2018 (צילום: עמרי נחמיאס)/מערכת וואלה! NEWS, עמרי נחמיאס

בין 12 אנשי הימין הקיצוני שנעצרו, הדוח כולל גם את לכידתו ומעצרו של ג'ון ארנסט, הסטודנט בן ה-19 מהעיר רואנוק, שביצע את הירי בבית הכנסת בעיר פאווי, בו נהרגה לורי גילברט קיי ונפצעו שלושה בני אדם נוספים.

הארגון מסר כי ברבים מהמקרים שמנה, כולל הירי בפוואי, התוקפים קיבלו השראה מהתקפות קודמות נגד יהודים. כך לדוגמה בהודעות שפרסם ארנסט ברשת, הוא הצהיר כי קיבל השראה מההתקפות הקטלניות בפיטסבורג ובשני המסגדים בכרייסטצ'רץ', ניו זילנד, שם נהרגו 51 בני אדם במרץ.

עוד בוואלה!

היחסים בשפל היסטורי, ובארה"ב תוהים לגבי הנשק הגרעיני בטורקיה

לכתבה המלאה
גרפיטי של אדולף היטלר על חומה ליד קברו של רבי נחמן מברסלב בעיר אומן שבאוקראינה. שגרירות ישראל באוקראינה, אתר רשמי
גרפיטי של אדולף היטלר על חומה ליד קברו של רבי נחמן מברסלב (צילום: שגרירות ישראל באוקראינה)/אתר רשמי, שגרירות ישראל באוקראינה

בארגון ספרו גם שלושה מקרים נוספים משנת 2019 בהם נעצרו אנשים בגלל פגיעה ביהודים, אך חשודים אלה לא נחשבו כפעילי ימין קיצוני. לפי הדוח, המניע של שניים מהם היה קשור באידאולוגיה אסלאמיסטית קיצונית.

בדצמבר האחרון עצרו הרשויות במונרו, וושינגטון, עליונות לבנה לאחר שהליגה הודיעה לרשויות אכיפת החוק על חשוד שאיים בפייסבוק להרוג יהודים בבית כנסת. עוד עולה כי הליגה גם עזרה לרשויות בלהייטון, פנסילבניה, לזהות סופרמאי לבן שהואשם בשימוש בכינויים כדי לפרסם הודעות מאיימות, כולל תמונה דיגיטלית של עצמו מכוון רובה AR-15 לעבר קבוצה של גברים יהודים מתפללים.

באוגוסט, כוח משימה בראשות ה- FBI עצר תושב לאס וגאס שהואשם בכוונתו לפוצץ בית כנסת או יעדים אחרים, כולל בר המסעדה ללקוחות הקהילה הלהט"בית ולמשרד לאס וגאס של הליגה נגד השמצה, שמסרה כי הזהירה את גורמי אכיפת החוק מפני האיומים המקוונים של האיש.

כתובת אנטישמית בחזית בית הכנסת "בית יעקב" באירוויין, קליפורניה  31 באוקטובר 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
"קיבלו השראה מהתקפות קודמות". כתובת אנטישמית בחזית בית הכנסת "בית יעקב" באירוויין/מערכת וואלה! NEWS, -

בהודעתו אמר מנכ"ל הליגה ג'ונתן גרינבלט כי "אנחנו לא יכולים ואנחנו לא ננוח עד שהידיעה על האיום שמציבים העליונות הלבנה וקבוצות קיצוניות אחרות כנגד הקהילה היהודית, יהיה ברור לכולם".

עוד עולה מדוח הליגה כי לפחות 30 אירועים נוספים בוצעו על ידי אנשים עם "אידיאולוגיה לא ידועה" שביצעו הצתות, וונדליזם ותעמולה נגד מוסדות יהודים. תקריות אלה כוללות ירי של קשיש מחוץ לבית כנסת במיאמי, שריפות שהוצתו במוסדות יהודיים מרובים בניו יורק ומסצ'וסטס, בקבוקי תבערה שהושלכו לעבר חלונות בית הכנסת בשיקגו, פגיעה בחנוכיות בג'ורג'יה ובניו ג'רזי, וגם גרפיטי רב ואנטישמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully