וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחסים בשפל היסטורי, ובארה"ב תוהים לגבי הנשק הגרעיני בטורקיה

20.10.2019 / 15:25

חיל האוויר של ארה"ב מחזיק בכ-50 פצצות בבסיס בדרום המדינה, במסגרת מדיניות ההרתעה של נאט"ו. לאור המתיחות סביב המבצע בסוריה וסוגיות אחרות, עולה החשש לגבי אבטחתן, אך יש שמזהירים כי ארדואן יפנה לפיתוח נשק גרעיני משלו אם אלו יוצאו מהמדינה

צילום: רויטרס

היחסים המתוחים בין ארצות הברית לבין טורקיה סביב הפלישה של אנקרה לסוריה העלתה שאלה רגישה שלעתים נדירות נידונה בפומבי: האם ארצות הברית צריכה לפנות את הנשק הגרעיני שלה מבסיס אווירי טורקי?

זהו נושא בעייתי מכמה סיבות, בין היתר לאור העובדה שעל פי מדיניות ארוכת שנים, הממשל האמריקני לא מציין באופן רשמי היכן מציבה ארצות הברית נשק גרעיני ברחבי העולם. למרות זאת, מדובר בסוד גלוי כמעט, שלארצות הברית יש עד 50 פצצות B-61 בבסיס אינצ'ירליק שבדרום טורקיה, שם הן מאוחסנות תחת אבטחה כבדה. הנשיא דונלד טראמפ הכיר בקיומן באופן מרומז, כשנשאל השבוע אם הוא רגוע לגבי האבטחה עליהן. "אנחנו בטוחים", אמר טראמפ.

טורקיה, החברה בנאט"ו, מחזיקה לפי הדיווחים בנשק גרעיני אמריקני כבר במשך 60 שנה. ההסכם בבסיס הוא חלק ממדיניות נאט"ו לקשר את טורקיה ומדינות אחרות בברית כדי להרתיע גורמים חיצוניים מפני מלחמה, דרך פריסת מספר קטן יחסית של כלי נשק גרעיניים באירופה. ולכן, הוצאתם מטורקיה, תוביל לתסבוכת דיפלומטית. אין מידע מוצק על כך שהנשק הגרעיני בבסיס נתון לסכנה ישירה, אולם היחסים בין וושינגטון לאנקרה נמצאים ככל הנראה בשפל היסטורי והמלחמה בסוריה הפכה לסבוכה ובלתי-צפויה יותר. הבסיס נמצא במרחק של כ-240 ק"מ מהגבול עם סוריה.

מטוסי קרב אמריקניים בבסיס חיל האוויר אינג'רליק שבדרום-מזרח טורקיה, נובמבר 2015. רויטרס
מטוסי קרב אמריקניים בבסיס חיל האוויר אינג'רליק שבדרום-מזרח טורקיה, נובמבר 2015/רויטרס

ייתכן שההסכם שגיבשה ארצות הברית עם טורקיה ביום חמישי להפסקת המתקפה שלה נגד הכורדים בצפון סוריה האטה את התדרדרות היחסים. ואולם, הכיוון הכללי ביחסים הופך לשלילי יותר ויותר.

"קשת ההתנהגות שלהם בשנים האחרונות הייתה נוראית", אמר שר ההגנה של ארצות הברית, מארק אספר, ביום ראשון האחרון, כשציין כי אנקרה התריסה מול האזהרות החוזרות והנשנות של וושינגטון שלא לרכוש מרוסיה מערכות הגנה אוויריות, שלפי האמריקנים יפתחו פתח לריגול רוסי. הוא הוסיף: "כלומר, הם יוצאים מתחום ההשפעה המערבי, אם תרצו".

עוד בוואלה!

בכיר טורקי: "הסכמנו להפסקת האש רק כי ארדואן הגביל אותה בזמן"

לכתבה המלאה

הבסיס בדרום טורקיה

ביולי סילק הפנטגון את טורקיה מתכנית חמקני ה-F-35 מכיוון שהיא סירבה לעצור את רכישת סוללות ה-S-400 הרוסיות. זו הייתה פגיעה משמעותית ביחסים בין המדינות, והיא העלתה שאלות בוושינגטון לגבי היותה של טורקיה בעלת ברית אמינה.

המבצע בסוריה הוסיף נדבך חדש לדאגות האמריקניות

אריק אדלמן, שגריר ארצות הברית לשעבר בטורקיה ובכיר בפנטגון, אמר ביום שישי כי הוא מאמין שהנשק הגרעיני בטוח ומאובטח, והזהיר כי יש סכנה בהוצאתו מטורקיה. "אני לא בעד לנקוט פעולות שעשויות להאיץ את החשיבה של טורקיה לפעול למען השגת הרתעה גרעינית עצמאית משלה", אמר. הוא הזכיר כי נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן העלה בחודש שעבר אפשרות כזו.

מנגד, כמה מומחי בקרת נשק אמריקאים סבורים כי הפצצות באינצ'ירליק יהיו בטוחות יותר בשטחה של חברה אחרת בנאט"ו. הנס קריסטנסן, מפדרציית המדענים האמריקנית, שעוקב אחר הנושא במשך שנים רבות, אמר כי בחינת הוצאת הנשק הגרעיני מהבסיס הייתה צריכה להיעשות כבר לפני זמן רב. הוא סבור שהחשש של חיל האוויר של ארצות הברית, האחראי לפצצות, גבר בשנים האחרונות ביחס לאבטחתן. "חיל האוויר דואג לא רק מההיבטים הפיזיים הסטנדרטיים - כמו אם הן (הפצצות) מספיק טובות - אלא גם מכוח האדם בבסיס, אם הוא חזק מספיק כדי לעצור התקפה מצד גורם כלשהו", אמר קריסטנסן.

לדבריו, הסכסוך בצפון סוריה, שהפך רק למורכב ולבלתי-צפוי עוד יותר עם נסיגת החיילים האמריקנים, הוסיף נדבך חדש לדאגות אמריקניות. "הם חוששים מזליגה" אל תוך שטחה של טורקיה, אמר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן ב-G-20 ביפן. רויטרס
יחסים מתוחים. טראמפ וארדואן/רויטרס

הפנטגון סירב להגיב בנושא. "מדיניות ארצות הברית היא לא לאשר ולא להכחיש את הימצאותו או היעדרו של נשק גרעיני בשום מקום, כללי או ספציפי", אמר אוריה אורלנד, דובר של הפנטגון. "ארצות הברית אינה דנה בהעברת נשק גרעיני, ביכולת לאחסן אמצעי לחימה בארצות הברית או במקומות זרים או בתכנון אף אחת מהפעולות הללו".

אפילו מומחים פרטיים החוקרים את הנושא אינם בטוחים כמה פצצות מאוחסנות בבסיס אינצ'רליק, אך קריסטנסן מאמין שיש בו עד 50 פצצות B-61 שנועדו להיות מוטלות ממטוסים אמריקניים. לדבריו, לארצות הברית יש נשק גרעיני בטורקיה מאז 1959. הפצצות בטורקיה הן חלק מרשת של כ-150 פצצות גרעין אמריקניות שפרוסות באירופה. קריסטנסן אמר כי המדינות המארחות הנוספות פרט לטורקיה הן בלגיה, איטליה, גרמניה והולנד.

ארדואן אמר ביום שישי כי הוא וטראמפ חולקים "אהבה וכבוד", אך הוא לא הותיר מקום לספק לעלבון שספג מהמכתב ששלח לו טראמפ לפני תחילת המבצע בסוריה, שבו כתב לו: "אל תהיה טיפש!". ארדואן אמר לעיתונאים כי דבריו של טראמפ אינם עולים בקנה אחד עם "אדיבות פוליטית ודיפלומטית" והזהיר כי הם לא יישכחו. הוא אמר שהוא "יעשה מה שצריך" בנוגע למכתב "בבוא העת". הוא לא פירט מעבר לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully