וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוששים מנטישה: מדינות המפרץ מסיקות מסקנות אחרי נסיגת טראמפ מסוריה

19.10.2019 / 14:20

במהלך המתיחות בין וושינגטון וטהראן תגברה ארה"ב את כוחותיה באזור, אך לאור הבגידה בכורדים החלו בחצי האי ערב לתהות האם ומתי גם הן עלולות להישאר לבד במערכה. באיחוד האמירויות ובסעודיה הגישה כלפי משטר אסד הולכת ומשתנה, וכעת עוקבים שם בחשדנות ובדאגה אחרי טורקיה

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם

במשך שנים רבות ניצב המפרץ הפרסי במקום גבוה בסדרי העדיפויות של הביטחון הלאומי של ארצות הברית, וגם כיום האזור נותר ביתם של אלפי חיילים אמריקניים הפועלים לאבטחת נתיבי אספקת הנפט הבינלאומיים. המתיחות האחרונה בין וושינגטון וטהראן כמעט הציתה עימות גלובלי, וכעת תשומת הלב הוסתה במהירות לקרבות בסוריה, המשפיעים גם על המפרץ.

לאחר שככל הנראה הסכים בשתיקה לפלישה הטורקית לשטחי הכורדים, מדינות המפרץ הפרסי החלו לתהות מה עליהן להסיק מהחלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לסגת מסוריה. כמו שטורקיה חזתה בחילופי בריתות מהירים במהלך מאבקה ארוך השנים מול סוריה, כך צופים באנקרה במדינות המפרץ המחשבות עד כמה ניתן לסמוך על טראמפ אם המתיחות עם איראן תתגבר.

פטרול של כוחות ארצות הברית וטורקיה בצפון מזרח סוריה, 8 בספטמבר 2019. רויטרס
עם נטישת הכורדים והנסיגה האמריקנית, מדינות המזרח התיכון מחשבות מסלול מחדש/רויטרס

נסיגתה של ארצות הברית הגיעה שנים אחרי שאיראן קראה לה לסיים את התערבותה הצבאית במדינות אותן רואה טהראן כמאחזים הכרחיים להפעלת לחץ על ישראל. בחודש מאי האחרון טראמפ תגבר את פריסת הכוחות האמריקנים במפרץ הפרסי, ושלח לאזור נושאת מטוסים, מפציצי B-52 ומטוסי קרב. זאת, לטענת הבית הלבן, לאור איומים מצד איראן. מאז, הציב הנשיא האמריקני חיילים וטילי פטריוט בערב הסעודית - לראשונה מאז מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2011.

המתיחות הדאיגה את כוויית ועומאן, שפעלו להרגיע את הרוחות. הראשונה אף הגדילה לעשות והודיעה לאזרחיה כי יש בידיה אספקת מזון למשך שמונה חודשים, אם יפרוץ מצב חירום לאומי. קטאר, שעדיין מוחרמת על ידי בחריין, מצרים, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, מסתמכות על המרחב האווירי האיראני וחולקות עם טהראן את שדות הגז הטבעיים שברשותן, המעניקים למדינות אלו את עושרן.

עוד בוואלה!

טראמפ התפאר בהסכם עם טורקיה, אבל קיבל את כל התנאים של ארדואן

לכתבה המלאה

מחווה כלפי דמשק; שטיח אדום לפני פוטין

אולם, ערב הסעודית ככל הנראה מבינה את טבעה של העסקה שהובילה להחלטתו של טראמפ. זה ניכר מאז שבשנה שעברה הנשיא האמריקני נופף בכרזות שהציגו את רכישות הנשק שלה בפני יורש העצר הנבוך, מוחמד בן סלמאן.

"אנחנו שולחים חיילים ודברים נוספים למזרח התיכון כדי לסייע לערב הסעודית", אמר הנשיא לעיתונאים בשבוע שעבר. "אבל האם אתם מוכנים? סעודיה הסכימה לבקשתי לשלם לנו על כל דבר שאנחנו עושים. זאת התחלה".

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות בירכו על בחירתו של טראמפ ועל מדיניות הגברת הלחץ על איראן. עם זאת, לאחר שהנשיא האמריקני נסוג מתקיפת הרפובליקה האסלאמית לאחר הפלת המל"ט ביוני האחרון, שתי המדינות פתחו במאמצים להרגיע את המתיחות בין וושינגטון וטהראן. השתיים אף החלו להסיג את חייליהן מהמלחמה ארוכת השנים בתימן נגד המורדים החות'ים המגובים על ידי איראן.

בן סלמאן אמר לאחרונה בריאיון לרשת CBS כי הממלכה "פתוחה לכל היוזמות למציאת פתרון פוליטי בתימן" - התקדמות מריאיון קודם שהעניק לאותה הרשת בשנה שעברה, בו הוא השווה בין המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי לבין אדולף היטלר.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן עם תומכיו ליד הפרלמנט הטורקי, אנקרה, 16 באוקטובר 2019. Mustafa Kamaci/Presidential Press Office, רויטרס
מייצג איום גדול יותר למדינות המפרץ. ארדואן עם תומכיו מחוץ לפרלמנט באנקרה/רויטרס, Mustafa Kamaci/Presidential Press Office

ניתן לבחון את הפרגמטיות של ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות בגישתן כלפי סוריה: מאז תחילת הלחימה ב-2011, שתי המדינות גיבו את הכוחות שתמכו בהפלתו של הנשיא בשאר אסד. אולם לאחרונה נראה כי איחוד האמירויות נוטה להסכים עם עצם הישארותו של אסד בסוריה, כשפתחה מחדש את השגרירות בדמשק בדצמבר האחרון.

במאמר המערכת שפורסם אתמול ב"נשיונל", עיתון הממשל באבו דאבי, התייחסו לאסד כ"גרוע פחות מבין שני רשעים" עבור הכורדים, ומתחו ביקורת על ארצות הברית ש"נטשה" אותם. "אסור לעולם להסתכל מהצד בזמן שפולשים אל סוריה וקבוצות אתניות בתוכה סופגות עוד יותר אבדות", נכתב בעיתון.

העובדה שאיחוד האמירויות הראתה התקדמות לקראת ההכרה במשטר אסד רומזת כי מהלך דומה עשוי להגיע מצד ערב הסעודית. בעת ששאלת השפעתה של איראן נותרה לא ברורה, סביר כי הן רואות בטורקיה כחשש גדול יותר. עבור הממשל באבו דאבי הצידוד של ארדואן בסונים מדאיגה במיוחד, ובריאד עוקבים אחר אנקרה בחשדנות לאור העבר. הנשיא הטורקי הצהיר בעבר כי מדינתו היא "היחידה שיכולה להנהיג את העולם המוסלמי".

המלך סלמאן בטקס קבלת הפנים לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ריאד, 14 באוקטובר 2019. רויטרס
המלך סלמאן בטקס קבלת הפנים לפוטין בריאד, השבוע/רויטרס

ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות אירחו השבוע את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. שתי המדינות פרסו בפניו את השטיח האדום, לרבות ליווי בידי חיילים לטיול רכיבת סוסים ומטס עם עשן בצבאי הדגל הרוסי - אדום, לבן וכחול. נשיא רוסיה התערב בלחימה בסוריה כדי לתמוך באסד ולשמר את נוכחותה הצבאית של מוסקבה בים התיכון.

הכוחות האמריקניים שומרים על נוכחותם במפרץ הפרסי. עם זאת, מנהיגי מדינות המפרץ ללא ספק צריכים לתהות אם ומתי זה ישתנה.

מטוס ממריא מנושאת המטוסים האמריקנית אברהם לינקולן בים הערבי, 3 ביוני 2019. AP
מטוס ממריא מנושאת המטוסי האמריקנית אברהם לינקולן בים הערבי/AP
תצוגת תכלית של צבא ארצות הברית במפרץ הפרסי, 5 ביולי 2019. AP
תצוגת תכלית של הצבא האמריקני במפרץ הפרסי/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully