וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר אי השלום: עצרת חירום נערכה בנהריים; גנץ: לחזק השלום עם ירדן

18.10.2019 / 15:42

שבוע לפני פקיעת משך ההסדר המיוחד של האדמות בנהריים ובצופר, עם ציון 25 שנים להסכם השלום עם ירדן, נערכה באי השלום עצרת מחאה. יו"ר כחול-לבן: "יש להפוך את האזור שבו אנחנו חיים, לאורך הירדן, לאזור של שותפות"

אתר רשמי

שבוע לפני ציון 25 שנה להסכם השלום עם ירדן, בנהריים נערכה היום (שישי) עצרת נוכח משבר אי השלום. על פי ההסכם, יש צורך לאשרר מחדש את ההסדר הנוגע למובלעות נהריים וצופר - אך הדבר לא התרחש, וכעת יש חשש אמיתי שחקלאים ישראלים יצטרכו לעזוב את האדמות שהם מעבדים באדמות. יו"ר קק"ל, דני עטר, אמר לוואלה! NEWS כי אדמות נהריים שייכות לקק"ל, אבל כיוון שהריבונות במקום היא ירדנית הרי שיש להגיע להבנות בדרגים הבכירים בין המדינות. בין היתר נכחו באירוע חברי הכנסת גנץ, האוזר, שוסטר, בן ברק ושפע (כחול-לבן).

יו"ר כחול-לבן, בני גנץ, קרא לקדם את השלום עם ירדן. "אני מכיר את המלך עבדאללה שבא מבית מלוכה של אצילות, כבוד ושלום. כמו אביו, אני משוכנע שהוא מבין שיש חשיבות רבה בהמשך שיתוף הפעולה איתנו לשם שלום", אמר גנץ. "אני מתחייב כאן כי כשאוביל את מדינת ישראל אעשה כל שבידי כדי לחזק את השלום עם ירדן ולהצעיד את היחסים קדימה. נפתור את הסוגיות שמצריכות פתרון ונקדם כל פתרון תשתיתי שיכול לפתח את הקשר בין המדינות לצד זאת אפעל לחזק את השותפות הפוליטית והבטחונית. עלינו להפוך את מה שהחלו המלך חוסיין ויצחק רבין, חלום שהחל בצעד האמיץ שלהם, למציאות רחבה ונפוצה שמשרתת את שני העמים. משלום שבין מנהיגים לשלום בשטח לחיזוק האינטרסים בכללם. כך נעשה".

יו"ר כחול לבנן בני גנץ בנהריים, אי השלום, ירדן 18 אוקטובר 2019. מועצה אזורית עמק הירדן, עיבוד תמונה
"נפתור את הסוגיות שמצריכות פתרון". גנץ בנהריים, היום/עיבוד תמונה, מועצה אזורית עמק הירדן

"בכדי להפוך את האזור שבו אנחנו חיים, לאורך הירדן, לאזור של שותפות, צריך לקדם תהליכים שירחיבו את הקשרים גם עם ירדן וגם עם מדינות ערביות נוספות באופן שיקל על ירדן את השיח איתנו", הוסיף גנץ, "צריך לעשות כל מה שניתן להמשיך ולחזק את הקשרים גם עם הרשות הפלסטינית ביהודה, שומרון ועזה והאוכלוסייה שנמצאת שם. תזכרו שבכל מקום חיים בני אדם, בכל מקום מחפשים וצריכים את השלום. כך גם אנחנו צריכים את עמק הירדן ובקעת הירדן, צפון ים המלח והערבה כולה, כגבול מזרחי, כגבול של שלום, כגבול של ביטחון, כגבול שמהווה את עוגן היציבות שלנו ממזרח".

יו"ר כחול לבן התייחס בדבריו גם למו"מ על הקמת הממשלה, ואמר כי "נתניהו מחפש שותפות עם כחול לבן הסיעה הכי גדולה בכנסת רק לשם כיבוי השריפות של ממשלתו - הממשלה הקודמת". עוד קרא גנץ לעקוב אחרי הנעשה במזרח התיכון. "יש להיות מאד עירניים לגבי הנעשה בסוריה. חובתנו לדרוש שישמרו על הכורדים על חייהם כבודם ושלומם. למרות ההתקדמות שראינו ביממה האחרונה חשוב לשמר תשומת לב לאזור הזה וחשוב מאוד, מוסרית אנושית ובינלאומית להישמר ולשמור על המיעוט הכורדי ועל זכויות האדם שלו בכל מקום שהוא".

עוד בוואלה!

ראש מועצת עמק הירדן למלך עבדאללה: "פעל להסדר חדש בנהריים"

לכתבה המלאה

"הקמת ממשלת מיעוט בתמיכת הערבים - צעד אנטי ציוני"

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף בפוסט בפייסבוק את ראשי כחול לבן ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, לאחר נאומו של גנץ. "גנץ, לפיד וליברמן מסרבים להתחייב שלא יקימו ממשלת מיעוט שתוקם בתמיכת חברי הרשימה המשותפת. הקמת ממשלה שנשענת על הרשימה המשותפת היא צעד אנטי-ציוני שיסכן את ביטחוננו", אמר נתניהו. ראש הממשלה קרא פעם נוספת להקמת ממשלת אחדות בראשותו: "בלי פסילות, בלי חרמות, עם שותפות אמיתית בין כל המפלגות שמאמינות במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית", אמר.

מפה - נהריים ומובלעת צופר. אתר רשמי
מפה - נהריים ומובלעת צופר/אתר רשמי

במסגרת הסכם השלום, שנחתם באוקטובר 1994 אושר גם הנספח להסכם - הקובע כי על הצדדים לאשר מחדש בתום 25 שנה את ההסכם בנוגע לאי השלום בנהריים בצפון, ומובלעת צופר בדרום. השטחים עצמם הם מובלעות ישראליות בשטח בריבונות ירדנית ומאז שנחתם ההסכם, ישראלים יכולים להיכנס ולצאת מהם בקלות ולעבד שם שטחים חקלאיים.

המלך הירדני הודיע כבר לפני שנה, באוקטובר 2018, על כך שלא יחדש את החתימה על ההסכם, בעקבות לחץ ציבורי כבד. השר שטייניץ צוטט גם הוא כשאמר שהנספחים לא יחודשו. "שטחי מובלעות צופר שבערבה ונהריים שבעמק הירדן יחזרו לירדן בסיום החכירה", כך ציין לפני כחודש. משמעות אי חידוש ההסכם היא שחקלאי אשדות יעקב יאלצו להפסיק לעבד את האדמות שעיבדו 70 שנה.

מבחינת חקלאי עמק הירדן, מדובר בפגיעה כלכלית חמורה - אובדן של 800 דונם אדמה, מתוך 4,000 דונם בצד הירדני אשר נמצאים בבעלות קניינית של יהודים. אי חידוש ההסכם יסב נזק לקיבוצים.

(עדכון ראשון: 15:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully