וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגעים עם ירדן: מסתמנת דחייה של כמה חודשים בהשבת המובלעת צופר

פקידים ישראלים בכירים הודיעו כי השבת המובלעת צופר לירדן עשויה להידחות ב-5-7 חודשים. הדיונים בנושא נמשכים ומנוהלים על ידי המל"ל ומשרד החוץ, לקראת פקיעת תוקף ההסדר המיוחד בשטחים שנקבעו בהסכם השלום עם ירדן. בעמאן מכחישים: "ההחלטה על צופר ונהריים - סופית"

עריכה: עמית שמחה

המגעים בין ישראל לירדן - כל הפרטים:

  • פקידים ישראלים בכירים: מסתמנת דחייה של 5-7 חודשים בהשבת המובלעת צופר לירדן
  • ב-26 באוקטובר יסתיים תוקף ההסדר על מעמדם המיוחד של צופר ונהריים
  • הדיונים בנושא נמשכים ומנוהלים על ידי המל"ל ומשרד החוץ מול הירדנים
  • השר שטייניץ הודיע כי ישראל נערכת להחזרת נהריים במועד המתוכנן
  • בירדן מכחישים: "ההחלטה על צופר ונהריים - סופית ונחרצת"

פקידים ישראלים בכירים אמרו היום (רביעי) כי במסגרת המגעים בין ישראל וירדן על המובלעות צופר ונהריים, מסתמנת דחייה של חמישה עד שבעה חודשים - עונה חקלאית נוספת - בהשבת המובלעת צופר כדי לדון במודלים עסקיים עתידיים לפיתוח חקלאי. לדברי הפקידים, הדיונים בנושא נמשכים ומנוהלים על ידי המל"ל ומשרד החוץ מול הירדנים. הבוקר פורסם בגל"צ שירדן הסכימה לדחות בשנה את השבת צופר, אך לדברי הפקידים הבכירים מדובר כרגע רק בעונה חקלאית נוספת. בירדן הכחישו את טענות הפקידים הישראלים.

ב-26 באוקטובר, בו ימלאו 25 שנה לחתימת חוזה השלום בין ישראל וירדן, יסתיים תוקפו של הנספח בהסכם השלום בין המדינות לגבי מובלעות נהריים וצופר. על פי ההסדר אליו הגיעו ראש ממשלת ישראל יצחק רבין וחוסיין מלך ירדן, שני אזורים - אי השלום בנהריים בצפון, וצופר בדרום - זכו להסדר מיוחד, שטח בריבונות ירדנית שלישראל זכות קניינית על אדמותיו. הנוסחה המיוחדת הגדירה את אותם שטחים כבעלי "משטר מיוחד", ולא מדובר בחכירת השטח כפי שנהוג לטעות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בעמאן עם עבדאללה מלך ירדן. 16 בינואר 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו עם מלך ירדן/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לפני עשרה חודשים הכריז עבדאללה, מלך ירדן, כי אין בכוונתו לחדש את החתימה על אותו נספח בהסכם השלום. זאת בעקבות לחץ ציבורי שהופעל עליו במדינתו לבטל כמה מהנספחים ולהשיב את הריבונות בשטח לירדן במלואה. המלך צייץ אז בחשבון הטוויטר שלו כי "ההחלטה שלנו לבטל את הנספחים היא מתוך רצון לקבל החלטות שישרתו את ירדן והירדנים".

משרד החוץ הירדני הכחיש את הדחייה בהשבת מובלעת צופר לידי עמאן. "ההחלטה שהממלכה קיבלה ב-12 באוקטובר 2018 לסיים את הנספח של נהריים וצופר היא החלטה סופית ונחרצת", נמסר בהמהרה רשמית של משרד החוץ הירדני. "עם סיום תוקף הנספחים ב-10 בנובמבר 2019 לא יהיו חידוש או הארכה".

ח"כ צבי האוזר (כחול לבן) בירך על המאמץ את העברת המובלעת צופר. "לפני מספר שבועות דרשתי לעשות מאמץ לאומי לקבלת הארכה זמנית ברוח ההסכם הזמני שמתגבש, וזאת במסגרת אינטרס משותף ישראלי ירדני לביסוס היציבות באיזור בפרט טרם פרסום תכנית השלום של הנשיא טראמפ. מקווה שימצא פתרון גם לנהריים - "אי השלום", שבו יש לישראלים זכות קניינית על השטח"

עוד בוואלה!

שבוע לסוף המנדט של נתניהו: תמונת המצב של הפלונטר הפוליטי

לכתבה המלאה
מפה - נהריים ומובלעת צופר. אתר רשמי
המגעים נמשכים. מפת המובלעות צופר ונהריים/אתר רשמי
"חצי האי" נהריים. בתמונה: תחנת הכח של פנחס רוטנברג. אלי אשכנזי
"חצי האי" נהריים/אלי אשכנזי

שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע בחודש שעבר כי ישראל ויתרה על "אי השלום" ונערכת להחזירו לממלכת ירדן עם פקיעת תוקף הנספח בהסכם השלום. השר הבהיר בריאיון לגלי צה"ל כי הממשלה תצטרך למצוא לחקלאים שטחים חלופיים ולהכשיר אותם בתוך ישראל. לשאלה אם ישראל צריכה לנהל משא ומתן על המקום כדי לקדם חכירה - השיב כי "אין לזה תוחלת - המטרה שלנו היא להפריח את השממה עם חקלאות ישראלית".

בתגובה, החקלאים תקפו את שטייניץ על האמירה, שאותה כינו "תבוסתנית וחסרת אחריות". בשבוע שעבר, ראש המועצה האזורית ירדן, עידן גרינבאום, שלח מכתב אישי למלך ירדן עבדאללה השני וביקש ממנו לערוך מפגש מיוחד בנוכחותו על מנת להגיע להסדר חדש שיאפשר לחקלאים להמשיך לעבד את האדמות. "אנו חולקים נושאים אזרחיים משותפים רבים לאורך עשרות קילומטרים של גבול. שיתוף הפעולה בינינו יכול להוביל לשגשוג ולהתקדמות בשורה ארוכה של תחומים. בימים שבהם נקלעה המערכת הפוליטית בישראל למשבר קשה, אני פונה אל הוד מעלתך בבקשה שניפגש באי השלום - אתה ואני או כל נציג שיוסמך מטעמך - ונפעל להשיג הסדר חדש, כיאה לשכנים טובים המכבדים ומעריכים אלה את אלה", כתב גרינבאום במכתבו.

(עדכון ראשון: 9:56)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully