וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הציע לגנץ: סטטוס-קוו בנושא דת ומדינה וקידום חוק הגיוס

רה"מ פרסם תכנית להקמת "ממשלת חירום ביטחונית" על בסיס מתווה הנשיא. ההצעה כוללת יעד גירעון משותף, תקצוב מיידי של אתגרים ביטחוניים, הקמת ועדה בנושא דת ומדינה וגיבוש מענה משותף לתכנית המאה של טראמפ. גנץ דחה את ההצעה: "דרכו אינה לאחדות אלא לחסינות"

עריכה: תומר לוי

הצעת נתניהו לגנץ - כל הפרטים:

  • נתניהו פרסם מתווה להקמת ממשלת אחדות עם גנץ
  • עיקרי ההצעה: ממשלה על בסיס מתווה ריבלין, קביעת יעד גירעון והקמת ועדה בנושאי דת ומדינה
  • על ראשי המפלגות החרדיות יהיה להסכים לישיבה עם לפיד
  • נתניהו שוחח עם גנץ: "גלה אחראיות לאומית, בוא מיד למו"מ"
  • גנץ: "דרכו אינה לאחדות אלא לחסינות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע היום (חמישי) ליו"ר כחול לבן בני גנץ מתווה להקמת ממשלת אחדות. "זו הממשלה היחידה שאפשר להקים עכשיו וזו הממשלה היחידה שחובה להקים עכשיו", אמר נתניהו. בליכוד אמרו כי "ממשלה זו תהיה מבוססת על הסכמה לאומית רחבה ביותר, כדי לאפשר התמודדות עם האתגרים הביטחוניים והכלכליים הדחופים המתגברים סביבנו". בליכוד הסבירו כי "לצורך הקמת ממשלה זו מובן שכל הצדדים יידרשו לויתורים כדי להגיע להסכמות".

כשעתיים לאחר פרסום הצעת נתניהו, גנץ סרב להצעה ובהודעה מטעם כחול לבן נמסר בין היתר כי "דרכו אינה לאחדות אלא לחסינות".

לפי הצעת נתניהו, הממשלה תתקיים על בסיס המתווה שהציע נשיא המדינה ראובן ריבלין. לפי המתווה, עם תחילת כהונת הממשלה ייקבע יעד גרעון משותף ומערכת הביטחון, המתמודדות עם אתגרים ביטחוניים, תתוקצב באופן מיידי. בנוסף לכך, כדי לגשר על הפערים בנושאי דת ומדינה, תוקם ועדה שתציע לממשלה את העקרונות בכל תחום שנוי במחלוקת. עד שייקבעו העקרונות האלו - הסטטוס-קוו יישמר. כמו כן, לפי ההצעה לא יקודמו חוקים בנושאי דת ומדינה ולכל אחת מהמפלגות בממשלה תהיה זכות וטו ככל שתוקדם חקיקה כזו.

בנוסף לכך, נתניהו הבהיר כי אם תפורסם "תכנית המאה" - עסקת השלום שמקדם ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שני הצדדים יגבשו יחד מענה בהסכמה. נתניהו ציין כי יציע לקדם את חוק הגיוס בדומה למתווה שהציע משרד הביטחון עם שינויים קלים, כפי שהציע בעבר השר לשעבר אריאל אטיאס.

בנימין נתניהו לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
עדכן את חלק מראשי הימין על כוונתו להציע לגנץ ממשלת אחדות. נתניהו/ראובן קסטרו

במסגרת הצעתו של נתניהו , יהיה על ראשי המפלגות החרדיות להסכים לישיבה בממשלה עם ח"כ יאיר לפיד בממשלה, ככל וירצו להיות חלק ממנה. חלקם הגיבו כי ידונו בכך עם ההנהגה הרוחנית המזוהה עמם לכשההצעה תהיה רצינית.

השבוע קרא מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב שלום כהן ללפיד וליברמן להצטרף לממשלה, בקריאה שהתפרשה כהסכמה לישיבה עם לפיד. בש"ס לא הכחישו זאת, אבל לעומת זאת ביהדות התורה טרם נתנו לישיבה עם לפיד הסכמה.

בשיחות עם חלק מראשי הימין, שבהן עדכן נתניהו על כוונתו להציע לגנץ את ההצעה, הוא הגדיר אותה כ"ממשלת חירום ביטחונית". לפי הודעת הליכוד, נתניהו הדגיש בפני גנץ "שהאחריות הלאומית מחייבת הכרעה מיידית על מתווה זה. כל דחייה מיותרת תביא לכך שנגיע לאותה נקודה בעוד כחודשיים, עם כל המשמעויות שיתלוו לכך".

עוד בוואלה!

שבוע לסוף המנדט של נתניהו: תמונת המצב של הפלונטר הפוליטי

לכתבה המלאה
בני גנץ בהרמת כוסית לראש השנה, תל אביב, 26.09.19. רויטרס
בליכוד חוששים שיקים ממשלת מיעוט. גנץ/רויטרס

נתניהו פרסם הודעה שבה פנה לגנץ ואמר: "כל אזרחי ישראל מסתכלים סביב ורואים איך המזרח התיכון משתנה לנגד עינינו - משתנה לרעה. מי שצריך לדעת יודע שגם האתגרים הביטחוניים הולכים וגדלים, והם לא מחכים לנו. לכן אני קורא לבני גנץ לגלות אחריות לאומית ולהיכנס איתי מייד למשא ומתן, להקים איתי את הממשלה שמדינת ישראל כל כך זקוקה לה".

מיהדות התורה נמסר בתגובה כי "כפי שהודענו אחרי הבחירות האחרונות סיעת יהדות התורה היא חלק מבלוק הימין ה- 55. כידוע, הסמכנו את רה"מ נתניהו לנהל מטעמנו מו"מ להקמה אפשרית של ממשלת אחדות עם מפלגות נוספות. כשיוגש לנו מתווה קואליציוני קונקרטי נדון בו ונכריע".

פחות משבוע להחזרת המנדט

נתניהו אמור בעוד פחות משבוע להחזיר את המנדט לנשיא, ואז, לפי ההערכה, המנדט יעבור לגנץ. נתניהו מתמהמה עם החזרת המנדט, למרות שלא מתנהלים בכלל מגעים קואליציוניים, ולמרות לחץ של חלק ממקורביו להחזיר את המנדט בהקדם.

אתמול החתים נתניהו את ראשי הבלוק על מסמך התחייבות נוסף שלפיו הם מתחייבים לא להצטרף לממשלת מיעוט בראשות כחול לבן עם העבודה והמחנה הדמוקרטי, בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ והימנעות של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. על ההתחייבות חתמו ראשי מפלגות ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי-האיחוד הלאומי. ראשי הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד, סירבו לחתום על מסמך ההתחייבות בטענה כי מדובר ב"התחייבות מיותרת".

בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בהצהרה על הרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
לפי הצעת נתניהו, הממשלה תוקם על בסיס מתווה הנשיא/ראובן קסטרו

בימים האחרונים בכירים בליכוד מעלים חשש מכך שגנץ יקים ממשלת מיעוט כזאת, ודורשים מיו"ר ישראל ביתנו ליברמן להתחייב שלא יימנע מהצבעה בכנסת על הקמת ממשלה כזו. ליברמן כתב היום בפייסבוק: "ככל ששעון החול מתקתק, רמת הספינים של הליכוד עולה ומי שחושב שזה הפתרון, טעות גדולה בידו. אני מציע לליכוד להתרכז בנושא אחד ברור ומדויק: פתיחת משא ומתן והתרכזות במהות ולא במספר הכיסאות בממשלה הבאה". ליברמן הוסיף כי "כל עוד אין משא ומתן איתנו בנושא קווי יסוד ולא הגענו להסכמה בסוגיות עקרוניות, לא נתייחס לשום פנייה של הליכוד בשום נושא".

(עדכון ראשון: 15:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully