וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אווירת פחד": הרשויות בגרמניה דורשות עוד סמכויות נגד הימין הקיצוני

16.10.2019 / 19:06

בעקבות הפיגוע בבית הכנסת, שירותי הביטחון מתלוננים על היעדר היכולת שלהן להיאבק בתופעה המדאיגה. "המצב חמור", אמר בכיר במשטרה. "פשעי הימין מאיימים על הדמוקרטיה שלנו". בין ההצעות: הרחבת המעקבים והעמדה לדין של מי שיוצר רשימת אויבים פוליטיים

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

שירותי הביטחון בגרמניה רוצים סמכויות נרחבות יותר כדי להיאבק באלימות הימין הקיצוני, כמו זו שהובילה לפיגוע בבית הכנסת בשבוע שעבר. בין היתר, הם רוצים לדרוש מחברות האינטרנט לדווח על נאומי שנאה למשטרה.

סטפן בלייט, בן 27, לא היה מוכר למשטרה לפני שהרג שני באדם בפיגוע בעיר האלה ביום רביעי שעבר. הוא הרכיב את כלי הנשק בעצמו, בעזרת הדרכה ברשת, ופרסם מניפסט אנטישמי לפני שהעביר בשידור חי את המתקפה שלו בפלטפורמה של משחקי וידאו. גורמים ברשויות דורשים להקצות משאבים נוספים למאבק באלימות הימין הקיצוני ולהתמקד יותר בפלטפורמות ברשת שלדבריהם משמשות יותר ויותר אמצעי להפצת תעמולה ימנית קיצונית בפני אנשים בעלי עמדות דומות, כפי שכבר נראה במקרה של האסלאם הקיצוני.

תומאס הלדנוונג, שעומד בראש שירותי ביון הפנים BfV, אמר כי הפיגוע בהאלה, ומתקפות אחרות של הימין הקיצוני בטקסס, בניו זילנד ובנורבגיה מראות שעל שירותי הביטחון לשפר את הכלים העומדים ברשותם למאבק בקיצונוית ברשת. הוא קרא לרשויות לאפשר התקנת אמצעי מעקב על מכשירים אלקטרוניים של חשודים כדי לקרוא הודעות מוצפנות.

המחבל שביצע את הפיגוע מחוץ לבית הכנסת בעיר האלה מובל לבית משפט בעיר קרלסרואה, גרמניה, 10 באוקטובר 2019. AP
שירותי הביון ינסו לשפר את הכלים במאבק בקיצוניות. מבצע הפיגוע בהאלה, סטפן בלייט/AP

הולגר מונך, שעומד בראש לשכת הפשעים הפדרליים במשטרה, אמר כי האיומים ברשת ומעשי האלימות יוצרים "אווירת פחד" בגרמניה, שמרתיעה אנשים מלהתנדב למשרות ציבור. "פשעי הימין מאיימים על הדמוקרטיה שלנו", אמר. "המצב חמור".

גרמניה עדיין מתאוששת מהרצח של הפוליטיקאי וולטר לובק, חברת מפלגת השלטון השמרנית של הקנצלרית אנגלה מרקל. הוא נורה למוות בביתו ביוני על ידי איש ימין קיצוני, שהורשע בפשעים נגד מהגרים. לובק תמך במדיניות ההגירה של הקנצלרית, שהובילה להתחזקות הימין הקיצוני.

מונך אמר כי הסוכנות שלו זיהתה 43 פעילי ימין קיצוני שבהם הם רואים איום משמעותי, עלייה של כשליש מאז תחילת השנה. בסך הכול, הרשויות בגרמניה זיהו כ-12,700 פעילי ימין קיצוני "המוכנים לנקוט אלימות".

בין הצעדים שהוא תומך בביצועם נמצאים מעקב צמוד יותר אחרי הודעות שנאה ברשת, הארכת משך הזמן שבו שירותי הביטחון יכולים לאחסן מידע על חשודים אפשריים והעמה לדין של מי שיוצר ומפיץ רשימות של אויבים פוליטיים. הוא הציע להרחיב חוק הדורש מאתרים כמו פייסבוק וטוויטר להסיר ביטויי שנאה כך שהם יידרשו לדווח עליהם למשטרה. הוא הציע שמשרדו ישמש תפקיד מרכזי במאבק בביטויי שנאה ברשת בדומה לדרך שבה הוא נאבק כיום בפורנו ילדים.

עוד בוואלה!

הפיגוע בגרמניה: המחבל הודה במעשיו ואמר כי פעל ממניעים אנטישמיים

לכתבה המלאה
כוחות משטרה בזירת הירי בבית הכנסת, יום כיפור, האלה, גרמניה, 9 אוקטובר 2019. רויטרס
נבדקת הקמת יחידה מיוחדת לחקירת קיצוניים. כוחות בזירת הפיגוע בהאלה, שבוע שעבר/רויטרס

הצעות נוספות כוללות הקמת יחידה מיוחדת לחקירת קיצוניים במשטרה ובסוכנויות ממשל אחרות, ונקיטת יד קשה נגד ארגוני ימין קיצוני מוכרים.

מרטינה רנר, חברת מפלגת "השמאל" מהאופוזיציה, קראה ל-BfV להפסיק להשתמש בניאו-נאצים בתור מודיעים, זאת, לדבריה, משום שבעבר זה הוביל להעברת מימון לסצינת הימין הקיצוני. במקום זאת, היא קראה לשיתוף פעולה טוב יותר במאבק בימין הקיצוני בין מדינות אירופה.

גורמי הביטחון מודאגים במיוחד מכך ש"הימין החדש" - קבוצות הכוללות סיעות בתוך מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה", שנכנסה לראשונה לפרלמנט הפדרלי לפני שנתיים - מספק את הבסיס האינטלקטואלי עבור הקיצוניים.

הרשויות עדיין חוקרות אם למחבל מהאלה היו קשרים לקבוצות או גורמים מוכרים. לפחות חמישה בני אדם צפו במתקפה בשידור חי בזמן התרחשותה, מה שמצביע על כך שייתכן שהם ידעו עליה מבעוד מועד. ביום שישי אמור להתקיים אירוע זיכרון לאחד הקורבנות - צעיר בן 20 שנורה למוות בדוכן קבבים הסמוך לבית הכנסת - שהיה אוהד מושבע של אחת מקבוצות הכדורגל המקומיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully