וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העיתונאית הרוסייה ששוחררה מאיראן: "הם הרסו אותי פסיכולוגית"

יוליה יוזיק שחררה את הימים הקשים במעצר באיראן, שבתחילה האשימה אותה בקשרים לישראל. "לא היה להם ספק שאני יהודייה", אמרה. "הם איימו שיעשו לי דברים שאני לא יכולה לדמיין". בסופו של דבר, היא שוחררה כעבור כשבוע

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

העיתונאית הרוסייה יוליה יוזיק, שהוחזקה במעצר באיראן במשך יותר משבוע, אמרה כי החוקרים האיראנים שהאשימו אותה בריגול למען ישראל "הרסו אותי פסיכולוגית" לפני שחרורה המפתיע. היא סיפרה בריאיון לשירותי רדיו אירופה החופשית כי בטהראן היו משוכנעים שהיא יהודייה בשל שם משפחתה. "לא היה להם ספק שאני יהודייה ושאני עובדת כמומחית עבור שירותי הביון הישראליים", אמרה.

יוזיק, שבעבר חיה ועבדה כעיתונאית באיראן, נעצרה ב-29 בספטמבר כשהגיעה לביקור פרטי בטהראן. הדרכון שלה הוחרם בנמל התעופה, ואנשי משמרות המהפכה עצרו אותה בבית המלון שלה. היא אמרה כי היא נלקחה משם לבית כלא לא ידוע, שם הוחזקה בבידוד ועברה חקירות רבות.

באופן רשמי, הרשויות באיראן אמרו כי היא נעצרה בשל בעיות בוויזה שלה ודחו את הטענות על כך שהיא נחקרה בחשד לריגול. עם זאת, מקורביה של יוזיק אמרו אחרת. בעלה לשעבר, העיתונאי בוריס וויצחובסקי, אמר כי יוזיק אמרה לאמה בשיחת טלפון קצרה כי היא מואשמת בעבודה עם הביון של ישראל. היא כתבה בפוסט בפייסבוק שהיא עלולה להישלח לעשר שנות מאסר. אחת מבנותיה כתבה בחשבון הפייסבוק של אמה כי היא עומדת לעבור שימוע ב-5 באוקטובר, "שיחרוץ את גורלה".

העיתונאית יוליה יוזיק, נעצרה באיראן בחשד לריגול עבור ישראל. 4 באוקטובר 2019. אתר רשמי
"הם רצו להשפיל אותי". העיתונאית יוליה יוזיק/אתר רשמי

מעצרה של העיתונאית, שהתמודדה בעבר לפרלמנט ברוסיה מטעם מפלגת אופוזיציה, זכה לסיקור נרחב ולקריאות מידיות לשחרורה. בנוסף לכך, משרד החוץ של רוסיה זימן לשיחה את שגריר איראן בעקבות מעצרה, ולאחר מכן הבהירו בטהראן כי היא תשוחרר בתוך זמן קצר.

"ביום הראשון שלי בתא, האשמתי את עצמי הרבה על כך שטעיתי והעמדתי את משפחתי בכזה סיכון", סיפרה יוזיק. היא אמרה כי ייתכן שהבוס הקודם שלה בתכנית טלוויזיה מקומית באיראן הציב לה מלכודת, כשהזמין אותה לביקור באיראן. היא אמרה כי ייתכן שהחקירות שעברה קשורות לדף שפתחה בפייסבוק ובו תיארה את חוויותיה מהמזרח התיכון. לדבריה, היא כתבה פרשנויות שלה לאירועים שקרו באיראן, אולם ייתכן שהיא "המעיטה בסכנה" שבאזכור ישראל באותו עמוד.

יוזיק ציינה דיווח שפרסמה על עריקתו של בכיר במשמרות המהפכה, גנרל עלי נסירי, לארצות הברית או לישראל, שייתכן שהיה קשור למעצרה. היא אמרה שייכתן שעריקתו כלל לא התרחשה, או שבאיראן "רצו לנקום" בה אם הוא אכן נמלט לישראל. בסופו של דבר, אמרה, הגורל שלה הוכרע ב-9 באוקטובר, בידי "הדרגים הבכירים ביותר באיראן".

"ביום האחרון, החוקרים שלי עשו לי גיהנום של ממש, שברו אותי, והרסו אותי פסיכולוגית", אמרה יוזיק. "הם עזבו בסביבות השעה 14:00 ואמרו לי שמישהו יחזור בשבילי בערב, כשיחשיך, ושהם או אנשים ממשמרות המהפכה יעשו לי דברים שאני לא יכולה לדמיין".

נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בפסגה בירבאן, ארמניה, 1 באוקטובר 2019. AP
מוסקבה זימנה את השגריר האיראני אחרי המעצר. רוחאני ופוטין, החודש/AP

היא נלקחה מהמקום כשעיניה מכוסות, והוסעה למקום לא ידוע על ידי אותם קציני משמרות המהפכה שעצרו אותה. "הם הורידו אותי, הרחתי שזה סוג של חניון תת-קרקעי, סוג של מקום חנייה. שמעתי אותנו משתמשים במעלית", אמרה. "העיניים שלי היו מכוסות, הצלחתי לראות רק רגליים של גברים, נעליים. הרבה אנשים, הם הובילו אותי למקום כלשהו והסירו את הכיסוי".

יוזיק ראתה שהיא נמצאת באולם קבלה שקט, אבל לא הבינה שהיא בנמל התעופה עד שעובד מהשגרירות הרוסית נכנס. "יוליה ויקטורובנה, אני מברך אותך. את תשוחררי עכשיו, ובאופן רשמי תעברי לרוסיה", נזכרה. היא הגיעה בשעות הבוקר המוקדמות של יום חמישי שעבר למוסקבה, אבל סיפרה בריאיון כי יש לה תחושה "שהסיפור עוד לא נגמר".

לדבריה, הטלפון הסלולרי שלה, שהכיל ראיות לכך שהיא פותתה לבקר באיראן, הוחרם ממנה, כמו גם כרטיסי האשראי שלה, יחד עם מתנות שהיא רכשה בזמן הקצר שבין החרמת הדרכון שלה ועד מעצרה. "הם רצו להשפיל אותי באופן ספציפי", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully