וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשנה וחצי אחרי שנחנך ותחת אבטחה: עין חניה נפתח זמנית לישראלים בלבד

חרף ההשקעה, האתר שבדרום י-ם נותר סגור משום שטרם הוזז המחסום כך שימנע גישת פלסטינים. במקום הוצב ג'יפ משטרתי כדי לחסום את הגישה ומאות הגיעו לטבול בבריכות שנפתחו לשלושה ימים בלבד תחת שמירה של שוטרים ומאבטחים. מנכ"ל רט"ג: "אנחנו בעד שפלסטינים ייכנסו"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

אתר עין חניה שמדרום ירושלים נפתח היום (שלישי) למבקרים תחת אבטחה, יותר משנה וחצי לאחר שנחנך. מאות מבקרים הגיעו לטבול בבריכות שייסגרו שוב ביום שישי משום שטרם הוזז מחסום עין יעל שימנע גישה של פלסטינים לאתר, כפי שדורשת המשטרה.

האתר, שבשטח המוניציפלי של ירושלים אך מהצד השני של המחסום, היה במשך שנים פתוח לגמרי ושימש מקום בילוי לישראלים ולפלסטינים מהאזור. כחלק מפיתוח הגן הלאומי עמק רפאים, הוא שוקם ושופץ בעלות של כ-14 מיליון שקלים והוצבה סביבו גדר. במסגרת החפירות נחשפו באתר מערכת מים, בריכות ומזרקה מהתקופה הביזנטית, והעבודות כללו בין היתר שחזור של מערכת המים, שיקום טרסות, סלילת דרכי גישה להולכי רגל ונטיעות ברחבי האתר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שמחנו לקבל את ההיתר לשלושה ימים". כוחות הביטחון מאבטחים את עין חניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חרף ההשקעה הרבה, האתר נותר סגור עד היום, וזאת בשל הדרישה להזיז את המחסום כך שימנע מתושבים המגיעים מכיוון וולאג'ה להגיע אליו. הזזת המחסום לקצה השטח המוניציפלי של העיר מעבירה למעשה כאלף דונם של קרקעות חקלאיות מהצד הפלסטיני לצד הישראלי, והעירייה החלה בעבודות להעברתו אך הן לא הושלמו בשל בעיות תקציביות.

עם זאת, השבוע הודיעו הרשויות כי הוזרמו מים לבריכות שרוקנו והאתר ייפתח, וזאת בין היתר בעקבות לחצים מטעם תושבים. "הפתיחה הזמנית מתאפשרת הודות לריכוז מאמץ מיוחד של רשות הטבע והגנים, עיריית ירושלים, המשרד לירושלים ומורשת, הרשות לפיתוח ירושלים ובהתאם להנחיות האבטחה של משטרת ישראל", נכתב בהודעה.

עוד בוואלה!

האירוע החריג בזיקים: "פתאום ראינו ברק קרוב אלינו, זה היה מפחיד"

לכתבה המלאה
השר להגנת הסביבה זאב אלקין.מרדכי בניטה מנכל המשרד לענייני ירושלים ומורשת. ושאול גולדשטיין מנכ"ל רשות הטבע והגנים במעין עין חניה, 15 באוקטובר 2019. רשות הטבע והגנים
שוקם ושופץ בעלות של כ-14 מיליון שקלים. השר אלקין באתר עין חניה/רשות הטבע והגנים

האתר נפתח תחת אבטחה של שוטרי מג"ב ומאבטחים של רשות הטבע והגנים, לצד מצלמות שהוצבו במקום. כמו כן, ג'יפ של מג"ב עמד במיקום אליו אמור לעבור המחסום כדי למנוע גישת כלי רכב פלסטיניים לאזור. מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גודלשטיין, שהגיע היום למקום אמר כי "לצערנו האתר היה סגור בשנה האחרונה בגלל הוראות המשטרה שדרשה הזזת מחסום למעלה הכביש על מנת לסגור את האתר. אנחנו חשבנו שאפשר לפתוח את האתר. שמחנו לקבל את ההיתר לשלושה ימים, ואני מקווה שהמשטרה תיתן לנו אפשרות לפתוח אותו במשך כל השנה". לדבריו, על מנת לאפשר את פתיחתו היום נדרש מספר גדול של מאבטחים.

"מעל ומעבר למה שאנחנו מכירים לאתר אחר בארץ", הוסיף גולדשטיין. "הרבה מאבטחים חמושים, יש לנו אמצעים מיוחדים פה בסביבה ואנחנו חושבים שזה אפילו יותר מדי. אנחנו סומכים על האנשים שנמצאים כאן".

מטיילים במעין עין חניה, 15 באוקטובר 2019. רוני כנפו
"סומכים על האנשים שנמצאים כאן". מטיילים באתר עין חניה/רוני כנפו

גולדשטיין דווקא סבור שיש לאפשר גישה לפלסטינים לאתר כפי שהיה עד לשיקומו. "רשות הטבע והגנים מאוד בעד שגם ערביי יו"ש פלסטינים ייכנסו לאתר הזה כמו כל עם ישראל. לנו אין עם זה שום בעיה כמו בעשרות אתרים בתוך יהודה ושומרון, אם זה בהרודיון, הר גריזים, סבסטיה ושם יש אוכלוסיות מעורבות", הוסיף. "אנחנו לא חושבים שצריכים להפריד. אבל מבין את ההבדל, כי זה אתר בקו התפר. המקום הזה בדיוק על התפר, ולכן זה שלא בדיוק ישראל הקטנה ,ולא בדיוק יהודה ושומרון. וזה ירושלים". גם הוא מציין כי היו מגיעות לפני כן גם אוכלוסיות מעורבות ולא היו בעיות".

אביב טטרסקי מארגון עיר עמים אמר כי "מהיום כבר הוצב ג'יפ של מג"ב שמונע גישה של בעלי קרקעות מוולאג'ה לשטחים הללו. לא יכולים להגיע לעבד את הקרקעות שלהם. בנוסף לכך, הוא ציין כי בשבוע שעבר נעצרו שני פלסטינים שניסו לעבד את אדמותיהם בטענה כי הם שב"חים. "עד לפני כמה שנים היו ישראלים ופלסטינים ביחד בתוך המים, והכל עבד יופי. ועכשיו החליטו לסלק מכאן את הפלסטינים. יש כאן משהו מאוד ברור. בד בבד עם הזמנת ישראלים מסלקים פלסטינים ואת תושבי וולאג'ה משטחים מאוד גדולים שלהם", הוסיף.

מטיילים במעין עין חניה, 15 באוקטובר 2019. רוני כנפו
"עד לפני כמה שנים היו ישראלים ופלסטינים ביחד בתוך המים". אתר עין חניה באזור ירושלים/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully