וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה למהומות: נשיא אקוודור הורה לצבא לאכוף עוצר כללי בבירה

13.10.2019 / 6:53

מורנו אמר בנאום ששודר לאומה כי הוא הורה לצבא לנקוט "צעדים חיוניים" במיידית, הכוללים עוצר בקיטו, בעקבות המהומות שמתקיימות במחאה על תכנית הצנע של הממשלה. "אנחנו הולכים להשיב את הסדר באקוודור"

צילום: רויטרס

נשיא אקוודור לנין מורנו הורה אתמול (שבת) לצבא לאכוף עוצר כללי בבירה קיטו ובעיירות הסמוכות אליה, בעקבות המהומות המתחוללות במחאה על תכנית הצנע של הממשלה. "אנחנו הולכים להשיב את הסדר באקוודור", אמר מורנו בנאום ששודר בטלוויזיה לאומה. "אנחנו מתחילים עם עוצר בקיטו. הוריתי לפיקוד המשותף של הכוחות המזוינים לנקוט במיידית צעדים הנחוצים לבסס מחדש את הסדר בכל אקוודור". הוא הודה למנהיגי המחאה להסכים לשיחות והאשים "מסיתים רדיקליים" בהתקוממות הנמשכת בימים האחרונים. על רקע המחאות, מורנו אמר כי הוא מוכן לבחון את החוק, אך לא לשנות אותו, זאת בכדי ללמוד על השפעותיו ולהבטיח את בטחון האזרחים, לדבריו.

הסכמתם של מנהיגי המחאה, שפרצה בעקבות החלטת הממשלה להפסיק את סבסוד מחירי הדלק, סימנה התקדמות ראשונה בין המוחים לבין הממשלה אחרי יותר משבוע. ההצהרה, שנמסרה על ידי ארגון גג לקבוצות של ילדים ברחבי אקוודור, הגיעה על רקע הסלמה במחאה שכללה את הצתת משרד מבקר המדינה, חסימת כבישי הגישה לשדה התעופה שבבירה ומעצרם של עשרות בני אדם.

מפגינים באקוודור במחאה על החלטת הנשיא לנין מורנו לקצץ בסבסוד מחירי הדלק. 12 באוקטובר 2019.. AP
המהומות באקוודור/AP

על רקע העוצר, נציב תלונות הציבור באקוודור, פרדי קריון, העוקב אחר הסכסוך ומעודד קיום דיאלוג בין הצדדים, אמר כי מנהיגי המחאה לא היו מודעים לכוונתו של מורנו להכריז על העוצר ואמר כי הדבר עלול לסכן את השיחות. "הצעד הזה נראה כמו ניסיון נואש של הממשלה שרק יחמיר את האלימות", אמר. הוא המליץ לנשיא להשעות את קיצוץ הסבסוד באופן מיידי, "זו הדרך היחידה להפחית את האלימות (משני הצדדים)", אמר קריון. ממנהיגי המחאה לא נרשמה תגובה, ודוברם אמר כי הם היו בישיבה באותה העת, ועל כן סירבו להתייחס.

אמש אמר אחד ממנהיגי המחאה בריאיון לערוץ טלוויזיה מקומי כי התנאים לשיחות כוללים את קיומם בפומבי ושידורם לציבור. "אנחנו לא מתכוונים לדבר מאחורי דלתיים סגורות. זה צריך להיות עם האנשים באקוודור", אמר ליאונידס איזה. " חייבים להיות מסכים גדולים כדי שאפשר יהיה לשמוע כל הערה של החברים שלנו".

עוד בוואלה!

קרבות עזים בין טורקיה והכורדים בסוריה; אמברגו נשק אירופי על אנקרה

לכתבה המלאה
מפגינים באקוודור במחאה על החלטת הנשיא לנין מורנו לקצץ בסבסוד מחירי הדלק. 12 באוקטובר 2019.. רויטרס
המהומות באקוודור/רויטרס

ראש עיריית קיטו, חורחה יונדה, אמר בריאיון לאותו ערוץ כי ממשלתו של מורנו החליטה "לאבחן" את החוק שמורנו העביר בשבוע שעבר, שקיצץ את הסיבסוד לדלק.

מורנו, בן 66, סירב בעבר לבטל את החוק, והגן עליו כחלק ממאמציו לרסן את הגירעון הפיסקלי לאחר שחתם על עסקת הלוואה בסך 4.2 מיליארד דולר עם קרן המטבע הבינלאומית. הממשלה פרסמה סרטון בטוויטר בו נשמע מורנו מתאר מדינה בה שוכנים השלום והשגשוג. הנשיא העביר את בסיס הממשלה מקיטו לעיר החוף גואיאקיל בתחילת השבוע כדי להימלט מהאלימות.

לפני הטלת העוצר, העיר קיטו דמתה לאזור מלחמה, כאשר כמויות של גז מדמיע כיסו את הרחובות שהתמלאו לבנים. שריפות קטנות בערו וקבוצות אנשים התגודדו מאחורי קירות ובריקדות מאולתרות להגנה. חמישה בני אדם נהרגו במהלך המחאות, יותר מ-1,100 בני אדם נעצרו וכמעט אלף נפצעו.

מפגין באקוודור תחת ההריסות בעימותים במחאה על החלטת הנשיא לנין מורנו לקצץ בסבסוד מחירי הדלק. 12 באוקטובר 2019.. רויטרס
המהומות באקוודור/רויטרס

כמה בארות נפט נסגרו על ידי מפגינים, דבר שהגביל את ייצורם של יותר ממיליון חביות נפט עד כה, כך נמסר ממשרד האנרגיה. מכרה נחושת בבעלות סינית הודיע כי הוא מגביל את פעילותו כאמצעי זהירות.

התסיסה מסמלת את ההתלקחות האחרונה באמריקה הלטינית בנושאים כלכליים. נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי, ספג תבוסה בבחירות המוקדמות באוגוסט בגלל העסקה שגיבש בשנה שעברה עם קרן המטבע הבינלאומית.

(עדכון ראשון: 12/10, 23:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully