וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוחנה: בימים הקרובים יוחלט אם להסגיר לארה"ב את ההאקר הרוסי

שר המשפטים אמר כי בימים הקרובים תתקבל החלטה אם לאשר את הסגרתו של אלכסיי בורקוב, לאחר ההצעה הרוסית לבצע חילופי אסירים. נעמה יששכר אמרה בדמעות לשופט: "מתחננת, זו טעות אחת". פורסמה שיחת הטלפון האחרונה שלה לפני מעצרה: "כנראה שאני בצרות"

-

שר המשפטים אמיר אוחנה אמר הערב (שבת) כי בימים הקרובים תתקבל החלטה אם להסגיר את ההאקר הרוסי אלכסיי בורקוב לארצות הברית. זאת, על רקע העונש הכבד שהוטל ברוסיה על הישראלית נעמה יששכר, שבתיקה נמצא חשיש בנמל התעופה במוסקבה. אוחנה אמר בריאיון בערוץ 13 כי בית המשפט המחוזי והעליון קבעו שבורקוב הוא בר הסגרה ואישר שמונחת גם בקשת הסגרה של הרוסים, לעומת החלטה של המחוזי והעליון. "אני אשקול את ההחלטה בכובד ראש ואקבל את ההחלטה בימים הקרובים", אמר.

הסגרתו של בורקוב לארצות הברית, שם תלוי ועומד נגדו כתב אישום בגין שורת מעשי הונאה בכרטיסי אשראי, ממתינה לאישורו של אוחנה. על פי הדיווח בסוכנות הידיעות הרוסית RT, משפחתו של ההאקר הרוסי פנתה לדיפלומטים רוסים וביקשה להחליפו בתמורה ליששכר. ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין כי פנה באופן אישי לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין בעניינה של יששכר, אולם בהודעתו צוין כי גורמי המשפט בישראל הבהירו חד משמעית שאין אפשרות למנוע את הסגרתו של בורקוב לאחר שבית המשפט העליון בישראל פסק שהוא בר הסגרה.

נעמה יששכר, עצורה במוסקבה בחשד להברחת סמים. באדיבות המשפחה
"מודעת לכך שנהגתי בחוסר אחריות". יששכר/באדיבות המשפחה

בורקוב הגיע לישראל כתייר ונעצר בנמל התעופה בן גוריון בדצמבר 2015. כתב האישום נגדו, במחוז המזרחי של מדינת וירג'יניה, הוגש ארבעה חודשים לפני כן. על פי כתב האישום, בין השנים 2009 ו-2013 הוא ניהל אתר אינטרנט מחתרתי שמכר נתונים של כ-150 אלף כרטיסי אשראי, רובם של אזרחים אמריקנים.

בית המשפט המחוזי בירושלים הוא שדן בבקשת הסגרתו של בורקוב לארצות הברית, אלא שתוך כדי ההליך התברר כי וושינגטון אינה היחידה שמעוניינת בו. בתחילת 2017 ביקשו גם השלטונות במוסקבה להסגירו לידיהם, בטענה כי גם ברוסיה הוגש נגדו כתב אישום דומה לזה שהוגש בארצות הברית. בורקוב הכריז כי הוא מסכים להיות מוסגר למוסקבה.

עוד בוואלה!

שורת מעשי הונאה: ההאקר הרוסי ותסבוכת ההסגרה

לכתבה המלאה

"מתחננת, זו טעות אחת שלי"

בית משפט ברוסיה גזר על יששכר בת ה-26, שמחזיקה במקביל גם באזרחות אמריקנית, 7.5 שנות מאסר, כחצי שנה לאחר שנעצרה בנמל התעופה שרמטייבו. בחדשות 12 פורסמה הערב הקלטתה של יששכר בפנייתה אל השופט, לפני גזר הדין הכבד שניתן עליה. "כבוד השופט, אני מודעת לכך שנהגתי בחוסר אחריות לפני הטיסה שלי והייתי צריכה להיות מודעת לכל החפצים. אני מודה באישום ההחזקה, אולם אני חושבת שאישום הברחה לא סביר ובלתי חוקי", נשמעת יששכר בהקלטה. "המשטרה לקחה אותי בזמן שכבר ניסיתי לעלות לטיסה ההמשך הביתה אני שזהו נושא שנלקח ברצינות רבה ברוסיה, אבל אני מתחננת בפניכם להכיר שזו טעות אחת שלי".

שר החוץ ישראל כץ אמר כי נעמה ישכר "נפלה קורבן. על כתפיה יש שתי מעצמות". בריאיון בחדשות 12 כץ אמר כי בחודשים האחרונים ישראל ניסתה לפעול בצורה שקטה מול הרוסים כדי "למנוע את התסריט הקשה ושזה ייסגר וייגמר לפני פסק הדין בצורה שקטה". לדבריו, הנושא של ההסגרה של בורקוב לא עלה באופן פורמלי במגעים מול הרוסים לשחרורה של יששכר אבל הוסיף כי "כל אחד מבין שיש ברקע. דברים גם ההסגרה האמריקאית וגם בהתנגדות הרוסית. חזרנו כמעט לימי המלחמה הקרה".

אלכסיי בורקוב -11 באוקטובר 2019. צילום מסך
במוסקבה הציעו להחליף בינו לבין יששכר. בורקוב/צילום מסך

חברתה של נעמה פרסמה הערב את שיחת הטלפון האחרונה של נעמה לפני מעצרה. "שמעי, כנראה שאני בצרות יותר גדולות ממה שקיווינו. אני לא מבינה ולא יודעת. זה מרגיש כמו סרט. למי אני מחכה? למה אני מחכה? אני אבודה, אין לי מה לעשות כבר", נשמעת נעמה בהקלטה. לאחר מכן אמרה: "משטרה... אם הם לוקחים אותי זה חייב להיות בחוץ".

נתניהו שוחח אתמול עם יפה יששכר, אמה של נעמה, הביע צער על העונש שהוטל עליה והבהיר כי ישראל פועלת להחזרתה לארץ. האם סיפרה כי ראש הממשלה "אמר שהוא מצטער על העונש הכבד שנתנו ברוסיה לנעמה. התחננתי בפניו שיעזור לי, הוא היחיד שיכול לעשות משהו, אין לי מישהו אחר לפניות אליו".

בעקבות הדרישה לבצע חילופי אסירים, אמרה האם כי נתניהו הבהיר "שזה לא פשוט כי בית המשפט העליון כבר הכריע בעניינו של הבחור ועכשיו צריך לשלוח אותו לארצות הברית. הם ינסו לפעול כדי שזה לא יקרה".

ישיבת ממשלה, 14 ביולי 2019. ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג, אתר רשמי
"אשקול את הבקשה בכובד ראש". אוחנה/אתר רשמי, ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג
שר החוץ ישראל כץ בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם. 27 בספטמבר 2019.. רויטרס
"על כתפיה יש שתי מעצמות". כץ/רויטרס

יששכר הוסיפה כי היא "לא יודעת איך נעבור את זה, לא יודעת מה יקרה אם העניין יעבור לידיים של האמריקנים. למרות שאני אמריקנית וגם נעמה אמריקנית, יותר קל לי להתמודד עם מדינת ישראל מאשר עם ארצות הברית. את רואה את החיבוק והאהבה הגדולה שאנחנו מקבלים פה, גם מהתקשורת, גם מהממשלה גם מהאזרחים, הדבר הזה לא יקרה אם הוא יועבר לארצות הברית".

ארצות הברית טרם הגיבה באופן רשמי לעונש המאסר הכבד שהוטל על יששכר, המחזיקה באזרחות אמריקנית. שגריר ארצות הברית בישראל לשעבר דן שפירו האשים את רוסיה בשימוש ביששכר כ"קלף מיקוח" בתיק שאינו קשור אליה. "מעט מאוד ידוע מעבר למה שדווח כאן, אבל האכזריות הרוסית היא מזעזעת", כתב שפירו בטוויטר.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר כי "רב הנסתר על הגלוי בפרשה, אבל העונש החמור שקיבלה על העבירה של אחזקת כמות מינימלית של סם בטיסת מעבר, מדאיג ומעלה חששות. עלינו לאפשר למשרד החוץ ולמערכות השונות למצות את המאמצים להחזרתה מבלי להכניס את הנושא למגרש הפוליטי. כחול לבן בראשותי תיתן גיבוי לכל פעולה סבירה שתסייע בפתרון המצב".

(עדכון ראשון: 19:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully