וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך חזרה מביה"ס: מצרים עצרה כמאה ילדים כחלק מדיכוי המחאה נגד סיסי

על פי ארגוני הזכויות במדינה, הילדים, בגילאי 11-17, היו בין העצירים הפוליטיים שנעצרו בשבועות האחרונים כחלק ממאמציו של נשיא המדינה א-סיסי לדכא את ההפגנות נגד שלטונו, בהם נעצרו כ-3,000 איש החל מה-20 בספטמבר. העצורים מואשמים בין היתר בסיוע לארגוני טרור

צילום: רויטרס

יותר ממאה ילדים היו בין העצירים הפוליטיים שנעצרו בשבועות האחרונים על ידי משטרת מצרים, כחלק ממאמציו של נשיא המדינה עבד אל-פתח א-סיסי לדכא את ההפגנות נגד שלטונו - כך דווח הלילה (רביעי) בעיתון הבריטי "הגרדיאן", שציטט את ארגון זכויות האדם "אמנסטי אינטרנשיונל". הילדים נעצרו כחלק מגל המעצרים שערך המשטר מאז פרוץ המחאה ב-20 בספטמבר ועל פי הארגון הלא ממשלתי בקהיר "הנציבות המצרית לזכויות וחירויות", לפחות 3,120 בני אדם נעצרו מתאריך זה.

עוד מסר ארגון זכויות האדם כי לפחות 111 ילדים נעצרו, "חלקם בני 11, כשכמה מהם נעצרו בדרכם הביתה מבית הספר". בעיתון דווח כי רבים מהעצורים הוחזקו על ידי שירותי הביטחון לאחר שנעצרו במחסומים, שם דרשו גורמים רשמיים לראות את הטלפונים שלהם כדי לבדוק אם יש בהם חומר "פוליטי". קבוצות זכויות מקומיות כמו גם המועצה הלאומית לזכויות האדם של הממשלה עצמה גינו את הנוהג כלא חוקתי.

ההפגנות התעוררו בשל מצוקתם הכלכלית של האזרחים והאשמות בשחיתות כלפי השלטונות. ארגוני זכויות מקומיים, כמו גם המועצה הלאומית במצרים לזכויות אדם - גינו את הפעולות שתוארו כלא חוקתיות.

הפגנות בקהיר בירת מצרים נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, 20 בספטמבר 2019. רויטרס
יצאו להפגין בשל המצוקה הכלכלית והשחיתות השלטונית. מפגינים בקהיר, ספטמבר/רויטרס

טענות נגד העצורים אוחדו למסמך אחד, בו הם הואשמו בסיוע לארגוני טרור, הפצת מידע כוזב, שימוש לרעה במדיה החברתית והשתתפות בהפגנות ללא אישור. "אמנסטי אינטרנשיונל" מסר כי המסמך כלל לפחות 69 נערים בגילאי 11-17. אם התיק יגיע לבית משפט, זו עשויה להיות התביעה הגדולה ביותר נגד מפגינים בהיסטוריה של מצרים.

גל המעצרים הגיע לאנשים כמעט מכל תחומי החיים במצרים, החל מאזרחים מן השורה ועד לעיתונאים, עורכי דין ופעילים חברתיים. גם אזרחים זרים שהגיעו לביקור במדינה נעצרו, בהם שני סטודנטים מבריטניה וארצות שהגיעו לקהיר ללמוד ערבית, ובהמשך הואשמו בריגול.

"נעצרנו על ידי קצין משטרה שהיה לבוש בבגדים אזרחיים, שביקש מאתנו לראות את הטלפונים הניידים שלנו", סיפר אהרון בוהאם, סטודנט ואזרח אמריקני. "שחררתי את הנעילה מהסלולרי, מסרתי לו אותו והוא עבר על כל אחת ואחת מאפליקציות הרשתות החברתית שיש על המכשיר", הוסיף. הקצין מצא כתבות חדשותיות על ההפגנות בטלפון של בוהאם, ועצר את הצמד במשך יותר משעה תוך שהוא קורא את ההודעות שיש על המכשיר. לבסוף בוהאם נעצר בזמן שחברו ראלף שילקוק נחקר באכסניה בה שהו, בה אנשי הביטחון לחצו עליו לעזוב את הארץ.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי עם שובו לקהיר, 27 בספטמבר 2019. חשבון הטוויטר של נשיא מצרים, אתר רשמי
פועל לדיכוי המחאות. א-סיסי/אתר רשמי, חשבון הטוויטר של נשיא מצרים

אלפי המפגינים שיצאו להפגין בשבועות האחרונים בערים שונות במצרים קראו בין היתר את הסיסמה "העם רוצה להפיל את המשטר", ששימשה מפגינים בהפגנות האביב הערבי, ו"לך סיסי, לך". ההפגנות הגדילו מאוד את כוחות הביטחון המוצבים בבירה קהיר וברחבי המדינה, בה על פי נתונים רשמיים שפורסמו ביולי האחרון, 32.5% חיים מתחת לקו העוני.

מוחמד עלי, מוביל המחאה נגד נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. אתר רשמי
פרסומיו הציתו את המחאה, מוחמד עלי/אתר רשמי

המחאה, שאורגנה ברשתות החברתיות, הוצתה בעקבות פרסומים של איש עסקים גולה בשם מוחמד עלי, על שחיתות בשורות השלטון והצבא, שמחזיק בסמכויות רבות תחת הנהגתו של א-סיסי. הנשיא בעצמו לא התרגש מהמחאה נגדו, לפחות באפן מוצהר. "אין סיבה לדאגה", אמר א-סיסי בתגובה להתפשטות ההפגנות נגדו. "מצרים היא מדינה חזקה הודות למצרים", הוא הוסיף שיש מי שמנסים להכשיל את מצרים, אך הם "לא יצליחו הודות למודעות של האנשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully