וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עלי, מוחמד עלי. איש העסקים שרוצה להפיל את נשיא מצרים

1.10.2019 / 17:10

איש העסקים הגולה בספרד הצליח לעורר את התרדמת הציבורית שבה שרויים אזרחי המדינה בעזרת סדרת סרטונים של שחיתות בצבא וארמונות שבונה א-סיסי. הוא מקווה ליצור כדור שלג, והנשיא מתמודד עתה עם האתגר הגדול ביותר לשלטונו, הגם שהוא עוד נמצא בחיתוליו

צילום: רויטרס

בתוך כמה שבועות בלבד, הפך מוחמד עלי לשם דבר במצרים. לא מדובר במנהיג מהתקופה העות'מאנית, הנחשב למייסד מצרים המודרנית, או במתאגרף האמריקני המיתולוגי, אלא באיש עסקים בן 45, הנמצא בגלות בספרד שממנה הוא הצליח להצית הפגנות נדירות נגד השלטון.

מתחילת חודש ספטמבר, הוא מפרסם סרטונים ברשתות החברתיות, שבהם הוא מאשים את הנשיא ואת בכירי הצבא בשחיתות. הוא היה בעלים של חברת קבלן פרטית, לפני שניסה את מזלו בעולם המשחק, עד שבסופו של דבר נמלט ממצרים. עלי טוען שהוא מחזיק במידע פנימי מידי אנשי צבא על גניבת כספי ציבור על ידי הצבא, שנותר השחקן המרכזי במצרים ושממנו צמח הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי.

מוחמד עלי, מוביל המחאה נגד נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. אתר רשמי
טוען שסוכנים מצרים עוקבים אחריו. מוחמד עלי/אתר רשמי

עלי מאשים את הנשיא בבניית ארמונות פאר ואחוזות לו ולגנרלים המקורבים אליו, בעוד שהאזרחים סובלים ממדיניות הצנע שכפתה עליהם הממשלה כחלק מהתחייבויותיה לקבל סיוע בינלאומי. הוא טוען שהצבא חייב לו מיליוני לירות מצריות, וכי הוא יצא לגלות מחשש לחייו. למרות הסכנות הידועות לכל גולה היוצא בגלוי נגד המשטר בבית, הוא ממשיך לתקוף יום-יום את המשטר.

היכרותו מבפנים את הצבא חיזקה את אמינותו בקרב חלק מהאזרחים. על אף שקשה לאמוד את היקף התמיכה בו רק על פי רשתות חברתיות, המלאות בבוטים ובגורמים מטעם יריביו של א-סיסי, כמו קטאר וטורקיה, אין חולק על כך שהוא הראשון שהצליח להצית מחאה, גם אם מצומצמת בשלב זה, נגד א-סיסי. הוא טוען שיש לו תמיכה בשורות הצבא והמשטרה, ההכרחיים לשימור המשטר, ומציע רפורמות פוליטיות מקיפות.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי עם שובו לקהיר, 27 בספטמבר 2019. חשבון הטוויטר של נשיא מצרים, אתר רשמי
לא מהסס להפעיל כוח. א-סיסי עם שובו לקהיר, בשבוע שעבר/אתר רשמי, חשבון הטוויטר של נשיא מצרים

"יש אנשי צבא שרוצים להחליף את א-סיסי והם התחילו להדליף מחוץ למערכת", אמרה לוואלה! NEWS אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי במכון למחקרי ביטחון לאומי. "הם לא מחפשים מהפכות, אלא דמות צעירה במקום א-סיסי, אבל אין להם כלים להוציא הדברים החוצה, אז הם מצאו את מוחמד עלי".

לדבריה, במחאה הנוכחית יש מחסור בהנהגה מקומית והיא לא תוכל להבשיל ללא צמיחתה. עלי אינו מזוהה עם אף אחד מהזרמים שנותרו באופוזיציה המצרית, שחוסלה בבית וקיימת בעיקר בגולה וברשתות. "ברשתות יש הרבה מאוד דיסאינפורמציה, לשני הכיוונים. הממשלה חזקה מאוד שם, והיא חוסמת רשתות חברתיות. הרשתות הן בעיקר מקום לייצר בו תודעה", הוסיפה פרלוב. סימן השאלה הגדול ביותר הוא דור תחריר, הילדים שראו את מהפכת ינואר 2011 אך לא חוו ממש את הטראומה של אז.

מוחמד עלי קורא להפגנות (פורסם ברשת אל-ג'זירה)

אחרי מתקפות טרור קטלניות שהתרחשו בשנים האחרונות בתוך עריה של מצרים, המצב הביטחוני אכן השתקם, אפילו באנרכיה שבצפון חצי האי סיני. ואולם, המצב הכלכלי עדיין בכי רע. על פי נתונים רשמיים שפורסמו ביולי האחרון, 32.5% מהמצרים חיים מתחת לקו העוני, בהשוואה ל-27.8% מאז 2015.

מצב כלכלי קשה הוא כר פורה למחאה נגד השלטונות, אולם במצרים של היום זה הימור של ממש. א-סיסי דיכא ללא רחמים את כל מי שלא סר למרותו מאז שהדיח בהפיכה צבאית את הנשיא מוחמד מורסי ב-2013, בהם גם מי שתמך בהפלתו של איש "האחים המוסלמים" והנשיא הראשון של מצרים שנבחר בבחירות דמוקרטיות.

הפגנות בקהיר נגד נשיא מצרים, א-סיסי 21 בספטמבר 2019. רויטרס
עוד לא תחריר, אבל התחלה של משהו. הפגנות בקהיר, ספטמבר/רויטרס

למרות האהדה שיש לדבריו של עלי, מתנגדיו טוענים שהוא מופעל על ידי ציר המדינות התומכות ב"אחים המוסלמים". אחרים מצביעים על כך שעלי חי לו בנוחות בספרד, ומשם מעודד אזרחים לסכן את עצמם. הוא, מבחינתו, טוען למעקב של סוכנים מצרים אחריו על אדמת ספרד, ומזהיר כי מדריד נושאת באחריות לשלומו.

בין אם מחשש ומלחץ הרשויות ובין אם מתוך דחייה אמיתית, אביו של עלי התנער מבנו בריאיון לערוץ טלוויזיה המזוהה עם הממשלה. האב, עלי עבד אל-חאלק, שהיה בעבר אלוף בהרמת משקולות לפני שפנה לעולם העסקים, אמר כי המשפחה חייבת את הצלחתה לצבא.

כלי התקשורת המגויסים מיעטו לסקר את ההפגנות נגד הנשיא, ובמקום זאת התמקדו בעצרות תמיכה מתוזמרות בא-סיסי. חלק מהמפגינים קיבלו כסף ומזון על השתתפותם, בדומה לדרך שבה שכנעו הרשויות אזרחים להצביע בבחירות האחרונות והידועות מראש.

הפגנת תמיכה בנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בנאסר סיטי, קהיר, 27 בספטמבר 2019. רויטרס
קיבלו כסף כדי להגיע. הפגנת תמיכה בא-סיסי, בשבוע שעבר/רויטרס

בניגוד לחוסני מובארק, שאפשר למפגינים למחות נגדו עד שכבר היה מאוחר מדי מבחינתו, א-סיסי לא המתין להתאספות מחודשת של ההמונים בכיכר תחריר בקהיר. מאות נעצרו אחרי יום השישי הראשון להפגנות, ועלי כבר נאשם בבגידה במדינה. מתחילת שלטונו לא היסס א-סיסי להראות שאין לו שום בעיה לשפוך דם, והרבה ממנו. מאות מפעילי "האחים המוסלמים" נטבחו בפיזור הפגנות התמיכה במורסי בימים שאחרי הדחתו, ולפי כמה תחקירים של ארגוני זכויות אדם, במקרים רבים כוחות הביטחון הורגים חשודים ואחר כך טוענים שהם היו תחת אש ונאלצו להגיב.

הוא זוכה לגיבוי מלא מערב הסעודית ומאיחוד האמירויות הערביות - שכלי התקשורת שלהן נותרו דוממים ביחס להפגנות, לתמיכת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ - שכינה אותו, לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, "הדיקטטור האהוב" עליו, ונהנה משיתוף פעולה עם ישראל בחצי האי סיני. עם זאת, הצלחתו של עלי לעורר מגלותו בספרד את הרחוב במצרים היא סימן ראשון להתערערות ממלכת הפחד שהקים נשיא מצרים בשנים האחרונות.

(עדכון ראשון: 17:03, 28/9)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully