וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עימותים ועשרות עצורים: יום שני למחאה נגד סיסי במצרים

כוחות הביטחון עצרו עשרות מפגינים עם המשך ההפגנות החריגות נגד הנשיא, שמואשם על ידי מתנגדיו בשחיתות. איש העסקים מוחמד עלי, שהצית מגלותו את המחאה, קורא ל"צעדת מליון" ביום שישי. "זאת מהפכה של העם"

עריכה: עמית שמחה

כוחות הביטחון במצרים התעמתו אתמול (שבת) עם מאות מפגינים בעיר סואץ, במהלך היום השני למחאה הנדירה נגד הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי, תוך שימוש בגז מדמיע. בכיכר תחריר שבקהיר, מוקד מחאת "האביב הערבי" שהפילה את השליט חוסני מובארק ב-2011, נרשמה אבטחה כבדה, אחרי פרוץ ההפגנות ביום שישי. גורם ביטחוני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי לפחות 74 בני אדם נעצרו אחרי עימותים בין המפגינים למשטרה בבירה.

המפגינים בערים השונות קראו בין היתר את הסיסמה "העם רוצה להפיל את המשטר", ששימשה מפגינים בכל מדינות ערב בשנים האחרונות, ו"לך סיסי, לך". בקהיר, ההפגנות החלו בתום משחק כדורגל בין הקבוצות המרכזיות אל-אהלי וזמאלק.

לקריאה נוספת על המחאה במצרים
הפגנות נדירות במצרים נגד א-סיסי: "העם רוצה להפיל את המשטר"

הפגנות בקהיר נגד נשיא מצרים, א-סיסי 21 בספטמבר 2019. רויטרס
חוזרים לכיכר תחריר. מפגינים נגד סיסי, אתמול/רויטרס

המחאה, שאורגנה ברשתות החברתיות, הוצתה בעקבות פרסומים של איש עסקים גולה על שחיתות בשורות השלטון והצבא, שמחזיק בסמכויות רבות תחת הנהגתו של א-סיסי.

איש העסקים, ששמו מוחמד עלי, פרסם אתמול סרטון נוסף, שבו דחק באזרחים להצטרף ל"צעדת המיליון" שתיערך ביום שישי ולמלא את כל הכיכרות הגדולים ברחבי העולם. "זאת מהפכה של העם, עלינו להתאחד כאחד, ולארגן ירידה לכיכרות הגדולים", הוא אמר בפייסבוק. מאז תחילת החודש, מפרסם עלי, השוהה בספרד, סרטונים ברשת שבהם הוא מאשים את א-סיסי ואת הצבא בשחיתות.

הנשיא, שיצא לעצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, מכחיש את הטענות נגדו ואמר כי "ישר ונאמן" לאזרחים ולצבא.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בשולי פסגת G7,
26 באוגוסט 2019. רויטרס
המשיך לניו יורק. סיסי בפגישה עם טראמפ בחודש שעבר/רויטרס

א-סיסי הדיח את הנשיא מוחמד מורסי, איש "האחים המוסלמים" והראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות במדינה. אלו התקיימו כחלק מאירועי "האביב הערבי" ששטפו את האזור, אך תחת הנשיא הנוכחי מדוכאים מתנגדיו ביד קשה, שלא הותירה מקום רב לאופוזיציה. "האחים המוסלמים" הוצאו מחוץ לחוק, ואלפים מתומכיהם נכלאו ונאסרו.

בתחילה זכה הנשיא לאהדה רבה של הציבור בשל השבת היציבות למדינה אחרי שנים של תהפוכות, אולם המצב הכלכלי הקשה, אובדן החירויות שהושגו במהפכה והטענות לשחיתות במשטר פגעו בפופולריות שלו. בנוסף לכך, צבא מצרים מנהל מערכה עקובה מדם נגד ארגוני הטרור בחצי האי סיני, שהרימו את ראשם אחרי הפלת שלטון "האחים המוסלמים".

כלי התקשורת הרשמיים במצרים, הנשלטים על ידי המשטר, מיעטו לסקר את המחאה, כך גם כלי תקשורת המזוהים עם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות. לעומת זאת, רשת אל-ג'זירה הקטארית, המזוהה עם "האחים המוסלמים", מדווחת בהרחבה על המחאה החריגה.

לשכת התקשורת הרשמית של מצרים פרסמה אתמול הודעה שבה הזהירה כתבים זרים שלא "להגזים" עם דיווחיהם על האירועים, מבלי להתייחס ישירות להפגנות.

הפגנות בקהיר נגד נשיא מצרים, א-סיסי 21 בספטמבר 2019. רויטרס
בכלי התקשורת הרשמיים מתעלמים מהמחאה. מפגינים בקהיר, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully