וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול הרפיסות של טראמפ והאיום האיראני: ישראל יכולה לסמוך רק על עצמה

8.10.2019 / 12:29

לאור המסרים המאיימים העולים על פני השטח מכיוון טהראן ולצד החלטת טראמפ לזנוח את הכורדים בצפון סוריה, הימים האחרונים הם איתות לכל המזרח התיכון כי המילה ברית היא יחסית מאוד וזמנית. בתקופה כל כך נפיצה, על המודיעין הישראלי לחשוף לא רק יכולות - אלא גם כוונות

צלם:שלומי גבאי, עורך:שאול אדם

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי אמר יממה לפני ערב יום הכיפורים, בעצרת הזיכרון של חטיבת הצנחנים, כי "לא נאפשר פגיעה במדינת ישראל, ואם תתרחש - נגיב בעוצמה". ניתן להעריך שבתקופה הנפיצה, כל מילה בנאומו של כוכבי נבחרה בקפידה ומתוך מחשבה עמוקה כדי לדייק בהעברת המסרים - לאזרחי מדינת ישראל כמו גם לאויבי ישראל ובראשם איראן, על עוצמתו של המודיעין הישראלי לחשוף לא רק יכולות - אלא גם כוונות.

אי אפשר להתנתק מהתקופה הפוליטית בה כל מהלך של ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו נתפס כספין פוליטי או צעד שנועד לשרת אינטרסים אישיים או מפלגתיים. אך כשהרמטכ"ל הוסיף לנאומו ואמר: "אנו פוקחים שבע עיניים, מקיימים הערכות מצב על בסיס יומי ומקבלים החלטות מקצועיות ואחראיות המובילות לתקיפה, לסיכול איומים, לצד שמירה על איזונים" - ניתן להעריך כי הוא מבקש להעביר לציבור, וגם ולספקנים, את המסר כי הוא שקול מאוד בעיצומה של התקופה הטעונה מבחינה פוליטית-מדינית, ומנגד מציף סוגיה כל-כך רגישה: האם על כל מה שידוע יוצאים לתקיפה, או שמחפשים נקודת איזון שבה יסוכלו כוונות האויב מבלי לדרדר את האזור למלחמה.

בנקודת הזמן הזו יש לשבח את כוכבי על כך שמדובר באופן יחסי באחד החודשים השקטים שידעה ישראל השנה, למעט שתי רקטות ששוגרו בדרום רצועת עזה ונחתו בשטח פלסטיני. יחד עם זאת, הרחק מישראל התרוממו גלים גדולים, שהמחוללת הגדולה שלהם היא לא אחרת מאשר איראן.

הרמטכ"ל, אביב כוכבי במהלך טקס התייחדות לחללי הצנחנים, אנדרטת תל נוף 7 באוקטובר 2019. דובר צה"ל
מסר לקהילת המודיעין וגם לאויביה של ישראל. כוכבי/דובר צה"ל

מקור דאגה ראשוני עבור מערכת הביטחון הוא ההודעה האיראנית על היציאה ההדרגתית מהסכם הגרעין עם המערב, באופן כזה שמאפשר לה להגיע תוך פחות משנה להעשרת אורניום ברמה צבאית לקראת ייצור פצצת גרעין ראשונה. קהילת המודיעין הישראלית תצטרך לעמוד על המשמר כדי לזהות כל שינוי, הפרה והתקדמות בפרויקט הגרעין. חשוב לציין בהקשר זה גם את הרפיסות של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, שבוחר בשלב הזה לאיים על האיראנים באמצעות הטוויטר ובאותה נשימה להזמין את ראשי המשטר האיראני לשולחן המשא ומתן, כאילו הייתה זו עסקה לרכש נדל"ן. האיראנים רואים בכך חולשה: כך היה אחרי שהופל מל"ט אמריקני וטראמפ בחר לא להגיב, וגם כשטילי שיוט תקפו את מתקני חברת הנפט הסעודית "ארמקו" וארה"ב עמדה מנגד. לא רק שמערכות ההגנה האוויריות של ארה"ב לא פעלו והתגלו כגבינה שוויצרית מחוררת, אלא שגם ביום שאחרי לא הגיעה תגובה צבאית - לא של סעודיה ולא של בת בריתה הגדולה: ארצות הברית.

הסיטואציה הזו סוללת דרך לבאות, כאשר מסרים מאיימים רבים עולים על פני השטח: העלאת הביטחון העצמי של משטר האייתולות שרואה שבתקופה בה דונלד טראמפ נערך לקרב על חייו הפוליטיים אפשר לאתגר את המעצמה החזקה בעולם. ההתבטאויות של המנהיג העליון חמינאי בפני אלפי קציני משמרות המהפכה שכוחם עלה מאוד בשנים האחרונות לא מותירות מקום לספק כשהוא אומר להם להתכונן לאירועים גדולים. התבטאויותיו הלוחמניות של סולימני, שמנפח סיפורים כדי לתאר ניסיונות חיסול שלו על ידי ישראל, מעידים אף הם על תקופה נפיצה ומתוחה. גם פרסום התמונה של חמינאי באתר הרשמי שלו עם קאסם סולימאני ומזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה היא מסר מאיים ברור לישראל.

עוד בוואלה!

הרמטכ"ל על המצב הביטחוני: "יש אירועים מעל השטח ומתחתיו"

לכתבה המלאה

איום קונקרטי, חי ובועט

אך כדי להבין את רוח התקופה יש להביט ממעוף הציבור על הנעשה במזרח התיכון: ראשית יש להניח את הזרקור על הקרבות שמנהלים החות'ים במימון מובהק איראני נגד ערב הסעודית. טילי השיוט שפגעו במתקני הנפט הסעודים צריכים להדאיג את כל המערב, לאחר שמערכות ההגנה האמריקניות היקרות לא מצמצו וגובה הלהבות במתקני הנפט הבהיר לעולם את גודל הנזק, שאמנם תוקן במהרה - אך הדבר לא יהיה כך אם ייפגעו באורח דומה מתקנים אסטרטגיים בעורף מדינת ישראל. לא מדובר ברקטות ולא בטילים קצרי טווח אלא בטילי שיוט שהדרך להתגונן מפניהם היא מורכבת פי כמה מאשר מפני טיל בליסטי איטי וכבד.

אסור לזלזל באיראן: היא מוקד ידע. יש לה הון אנושי איכותי ביותר, לרבות מהנדסים מבריקים שמתניעים תעשיות ביטחוניות שלמות. רק לאחרונה בריאיון מיוחד לוואלה! NEWS הגדיר ראש ענף איראן בחטיבת המחקר, סא"ל ש', את הפקולטה להנדסת חשמל באוניברסיטת "שאריף" כ-"אחת הטובות בעולם". איראן פיתחה מערכות נשק מתקדמות מאוד בקנה מידה עולמי עם יכולת מוכחת. לא מדובר עוד בהפיכה של תימן לשדה ניסויים עבור אמל"ח, אלא בהצגה של מערכות נשק שיהוו אתגר לכל צבא מודרני.

מתקן ארמקו בערב הסעודית לאחר התקיפה, 20 ספטמבר 2019. רויטרס
מתקני הנפט הסעודים שהופגזו/רויטרס

טילי שיוט והתקפה על מדינת ישראל בעלת טווח התרעה קצר ממדינות שכנות מחייבים היערכות מוגברת, דריכות מודיעינית והתרעתית ומחשבות עמוקות: האם יש לסכל יכולות או מחכה לחשיפת כוונות ברורות. בפיגוע הרחפנים שתכננה איראן להוציא אל הפועל מרמת הגולן הסורית פעל צה"ל באיפוק רב, יסודיות ודיוק מאחר וחומרת הנזק של רחפנים ואיכות המודיעין שהיו לצה"ל אפשרו זאת. במרדף אחרי סוללות טילים המאמץ הוא קשה ומורכב מאוד. לא בכדי בחר כוכבי לבלות את ערב חג ראש השנה עם חיילי המודיעין ולא עם לוחמים בגבולות המדינה. זו הייתה העברת מסר לקהילת המודיעין כולה. האיום האיראני הוא איום קונקרטי, חי ובועט. הרמטכ"ל הזהיר ממנו באותו ערב, אך לא הרחיב.

תנוח דעת הציבור: יש היום לישראל מענה לטילי השיוט וגם איומים חמורים מכך. מערכות נשק כמו ברק 8 נמכרו על ידי התעשייה האווירית לצבא ההודי בגרסאות הים והיבשה בהיקף של מיליארדי דולרים. צה"ל רכש מערכות חדשות מסוג אחר אך אסור להסתפק בכך ויש להעצים ולהרחיב את המענה. אסור שמול איום ממשי לא יעמוד המענה טוב ביותר בגלל פוליטיקה. הימים האחרונים בהם קיבל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ החלטה להפקיר את הכורדים בצפון סוריה, בעלי בריתו, לתיאבון האימפריאליסטי של המנהיג הקיצוני של טורקיה, רג'פ טי'יפ ארדואן, הם איתות לכל המזרח התיכון כי המילה ברית היא יחסית מאוד וזמנית. ישראל צריכה לסמוך רק על עצמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully