וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעודו בחיים: רמת גן קראה לרחוב על שם דיפלומט יהודי-מקסיקני

7.10.2019 / 13:40

עקב החלטת העירייה לבטל שמות רחובות כפולים, רחוב אל-על ייקרא מעתה על שם פרופ' אנדראס רומר, שסירב להתנגד להכרה בי-ם כבירת ישראל. ראש העיר הסביר: "גרתי פעם ברחוב כפול, אני יודע מה זה להזמין פיצה שמגיעה בסוף לרמת חן". הדיפלומט הודה לתושבים והעניק להם מתנה

אנדראס רומר. אתר רשמי
"אסיר תודה". פרופ' אנדראס רומר ברחוב שנקרא על שמו/אתר רשמי

עיריית רמת גן קראה לרחוב על שם פרופ' אנדראס רומר, דיפלומט יהודי ממקסיקו, בעודו בחיים. רומר שימש שליח מדינתו לאונסק"ו ופעל למען ההכרה בירושלים כבירת ישראל חרף התנגדות מבית, ולבסוף פוטר מתפקידו בשל כך. הרחוב על שמו נקרא עד לפני כמה שבועות רחוב אל-על, אולם בעיר קיימים שני רחובות תחת שם זה.

במכתב שהשאיר רומר בבניינים ברחוב איחל לתושבים שנה טובה ובירך אותם. "זוהי הזכות הכי גדולה של חיי להיות חלק ממקום נכבד זה". הוא הגדיל לעשות וחילק לדיירי הרחוב בקבוקון אלכוהול וכוסית צ'ייסר כמחווה מקסיקנית. "זוהי מתנה פשוטה וסמלית על מנת שתזכרו תמיד את אהבתי ותודתי הנצחית", כתב.

בשיחה עם וואלה! NEWS אמר ראש העיר כרמל שאמה-הכהן כי הוא לא חושש מקריאת הרחוב על שם אדם חי, להפך. הוא מבטיח כי רחובות כפולים נוספים ישנו את שמם באופן דומה. "גם ישראלים בחיים יקבלו. תמיד אפשר להגיד על כל בחירה משהו, אבל לא מחליפים את כל השמות בבת אחת. אין לי את האבחנה של בחיים או לא בחיים. אגב, במקרה של העיר, רומר גם הופך להיות שגריר שלה. הוא יבוא להרצות, יקדם פסטיבל דעות שהוא מומחה בו. הוא יהיה מחובר רגשית לעיר".

"אני לא רואה את זה כדבר קפקאי", המשיך, למשמע הדוגמה של קריאת כיכרות ורחובות על שם דמויות חיות כבאור יהודה, שידועה בשל כך. "מדובר בפרופסור שכתב הרבה ספרים בחיים שלו, בוגר ברקלי, הרווארד, היה קונסול כבוד. אני מבטיח שיהיו עוד גברים ונשים שעוד בחייהם יקבלו את הכבוד הזה. מה שהיום נראה חריג יראה בעתיד נורמטיבי. הסכנה היחידה שאתה קורא רחוב על שם מישהו חי, זה שאם הוא מורשע בקלון חייבים על פי חוק להסיר את השם".

שאמה-הכהן הסביר את החשיבות שבביטול רחובות בעלי שם זהה. "יש לנו מספר רחובות עם שמות כפולים בעיר וזה יוצר הרבה בלבולים וטעויות. אני פעם גרתי ברחוב כפול, ואני יודע מה זה שאתה מזמין פיצה והיא מגיעה בסוף לרמת חן", אמר. "זה תיקון של העיוות הזה, והרחוב הראשון שזה יהיה תקף לגביו זה על שם אנדראס רומר, בעקבות הפעולות שלו. הוא שילם על לא עוול בכפו על העברת מידע מסווג למדינה אחרת - מה שלא היה. הוא יצא מאולם הדיונים בצורה מצפונית וסירב להצביע כפי שהמדינה חייבה אותו. שמו לו אות קין במדינה שלו".

עוד בוואלה!

שרה נתניהו לא התייצבה לדיון בתביעה של שירה רבן; השופט: "זה מקומם"

לכתבה המלאה
הכרזה על ההתמודדותו של כרמל שאמה הכהן, לראשות עיריית רמת גן, כיכר אורדע, רמת גן. ראובן קסטרו
"הייתי שמח לגור ברחוב על שם אדם כזה". ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה-הכהן/ראובן קסטרו

ראש העיר סיפר כיצד הגה לראשונה במוחו את הרעיון לקריאת רחוב על שם חברו. "אני זוכר את הימים שהוא היה שבור, מרוסק על הרצפה בבית בפריז, ואמרתי לו שאני אלחם שיהיה רחוב על שמו בישראל. ניסיתי בירושלים, והצעתי לניר ברקת, ובסופו של דבר זה לא קרה. רצה הגורל ונבחרתי לראש עיר וזו הייתה ההמלצה הראשונה שלי לשם רחוב. ארגונים יהודיים ונוצריים תמכו בהחלטה הזו. מדובר באיש מאוד חכם שעשה הרבה למדינת ישראל. בעקבות הפעולה שלו מקסיקו שינתה את דפוס ההצבעה נגד ישראל. זו סגירת מעגל מבחינתי, יש פה קסם. הייתי שמח לגור ברחוב על שם אדם כזה", אמר.

פרופ' רומר הודה לראש העיר בעקבות ההחלטה. "עם ההכרה הזו מגיעה אחריות גדולה. אני רואה את החובה להמשיך ולהילחם למען זכויות אדם, נגד שנאה והחלטות בכל זירה שאינה מכבדת את כבוד האדם שנברא בצלם. התנגדתי ליוזמת המדינות הערביות, לא רק בגלל היותי יהודי, אלא מכיוון שזה היה הדבר המוסרי לעשות. החלטה זו הייתה מלאה בשנאה. אני רואה בנקודה זו ציון דרך בקריירה הדיפלומטית שלי הכרוכה באחריות להמשיך ולהילחם למען הסיבות הנכונות. אני רואה בהחלטת ראש העיר הבחנה הקשורה בהגינות. אני אסיר תודה לראש העיר ולתושבי רמת גן שעשו עמי צדק, לאחר המצב הכואב והבלתי צודק שאני ומשפחתי נאלצו לעמוד בו, לאחר שסירבתי לתמוך במסמך המכחיש את הקשר היהודי להר הבית והכותל המערבי בירושלים, בירת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully