וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: טראמפ הציע למנהיג סין לחקור את ביידן ובנו

על פי הדיווח ברשת CNN, ההצעה שמסר טראמפ בשיחה בין השניים בחודש יוני הבהילה אנשי ממשל סיניים, אשר אמרו כי אין להם עניין לקחת חלק בפרשה פוליטית אמריקנית שנויה במחלוקת. עוד הבטיח טראמפ בשיחה שלא להתבטא בעניין ההפגנות בהונג קונג כל עוד שיחות הסחר נמשכות

צילום: רויטרס, עריכה: ליר שפיגלר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציע בחודש יוני למנהיג סין שי ג'ינפינג כי בייג'ינג תחקור את יריבו הפוליטי ג'ו ביידן ובנו - כך דווח ברשת CNN. על פי הדיווח, המהלך הבהיל אנשי ממשל סיניים, אשר אמרו כי אין להם עניין לקחת חלק בפרשה פוליטית אמריקנית שנויה במחלוקת. טראמפ הכחיש כי דחק בג'ינפינג בנושא, אך בבית הלבן לא הכחישו כי שמו של ביידן עלה בשיחה בין שני המנהיגים.

בפרסום נטען כי טראמפ הזכיר בשיחה את מצבו הפוליטי של ביידן כמו גם את זו של הסנאטורית אליזבת וורן, אף היא מתמודדת במסגרת הפריימריז הדמוקרטיים, והבטיח לא להתבטא בעניין ההפגנות בהונג קונג כל עוד שיחות הסחר נמשכות.

טראמפ צייץ הלילה כי "כנשיא ארצות הברית, יש לי זכות מוחלטת, אולי אף חובה, לחקור שחיתות, כולל לבקש או להציע למדינות אחרות לסייע לנו". זאת, על אף שמתנהל נגדו הליך הדחה בקונגרס בשל שיחתו בנושא עם נשיא אוקראינה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשים בשולי פסגת G20, 29 ביוני 2019. רויטרס
ג'ינפינג וטראמפ, יוני האחרון/רויטרס

אתמול אמר טראמפ שהוא רוצה שאוקראינה וסין יחקרו את יריבו וסגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, על אף שמתנהל נגדו הליך הדחה בקונגרס בשל שיחתו בנושא עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, אך טען כי הוא לא שוחח על כך עם נשיא סין שי ג'ינפינג, אולם "זה משהו שבוודאי אנחנו יכולים להתחיל לחשוב עליו". הפניה של טראמפ הדהימה רבים לאור העובדה ששתי המעצמות מנהלות מלחמת סחר כואבת, שפגעה בצמיחה העולמית. הצדדים אמורים לערוך שיחות נוספות בארצות הברית בשבוע הבא.

טראמפ, ששוחח עם כתבים לפני המראתו לפלורידה, אמר כי הוא סבור שסין צריכה לפתוח בחקירה נגד משפחת ביידו, כשהוא מציין את הטענות, חסרות הביסוס, שהוא ועורך דינו רודי ג'וליאני העלו לגבי עסקיו של האנטר ביידן בסין. "ודרך אגב, סין גם כן צריכה לפתוח בחקירה נגד הביידנים. זאת מפני שמה שקרה בסין רע כמו מה שקרה באוקראינה".

המועמד לנשיאות ארה"ב, ג'ו ביידן במהלך פורום בלאס וגאס, ארה"ב 2 באוקטובר 2019. רויטרס
סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן, השבוע/רויטרס

הדיווח האחרון מצטרף לרצף של חשיפות ברקע פרשת "אוקראינה-גייט". מוקדם יותר דווח בניו יורק טיימס כי שני דיפלומטים אמריקנים ניסחו טיוטה להצהרה שתחייב את נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי לחקור את יריביו הפוליטים של הנשיא דונלד טראמפ. לפי הדיווח, הטיוטה נערכה בחודש אוגוסט על ידי השליח האמריקני לאיחוד האירופי גורדון סונלנד והשליח האמריקני לאוקראינה קורט וולקר. טיוטת ההצהרה היא עדות חדשה בפרשה שנחשפה עם תלונתו של איש המודיעין על השיחה בין נשיאי ארצות הברית ואוקראינה ב-25 ביולי.

לפי גורם המעורה בפרטים, יועץ בכיר לנשיא אוקראינה וכן עורך דינו הפרטי של טראמפ, רודי ג'וליאני, ידעו על הטיוטה. ההצהרה הייתה יכולה לחייב את אוקראינה לחקור את חברת האנרגיה "בוריסמה" שהעסיקה את האנטר, בנו של סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן. בנוסף לכך, המסמך דרש מהממשל בקייב לפתוח בחקירה לגבי החשד של טראמפ ואנשיו להתערבות בבחירות 2016 לטובתה של הילרי קלינטון.

הגורמים הסבירו כי הרעיון מאחורי הטיוטה היה לשבור את הרגלי האוקראינים, שנוהגים להבטיח הבטחות לאמריקנים בדלתיים סגורות אך לעולם לא מקיימים אותם. בשלב זה טרם ידוע אם ההצהרה נמסרה לזלנסקי, אך היא לא פורסמה באופן פומבי בשמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully