וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרף החלטת ביהמ"ש: עשרות ילדי עובדים זרים לא נרשמו למוסדות חינוך בפ"ת

3.10.2019 / 19:48

חודש מתחילת שנת הלימודים, ובניגוד לקביעת ביהמ"ש שנזף בעיריית פ"ת והורה לה לרשם את תלמידי בתי הספר - כ-60 ילדי מבקשי מקלט נשארו בביתם ולא הגיעו למוסדות החינוך. בעקבות הדברים, המחוזי בלוד הודיע כי אם העירייה לא תתערב, יהיה על משרד החינוך לפעול בנושא

הורי ילדי העובדים הזרים שילדיהם לא נרשמו למוסדות הלימוד בפ"ת בבית המשפט. עיבוד תמונה
אם לא תרשום את הילדים, העירייה תיקנס. הורי הילדים בבית המשפט/עיבוד תמונה

33 יום מאז תחילת שנת הלימודים, ו-66 ילדי נתינים זרים לא נרשמו למוסדות החינוך בפתח תקווה, זאת חרף החלטת בית המשפט המחוזי בלוד שהורה לעירייה לרשום באופן דחוף את כלל ילדי מבקשי המקלט למוסדות חינוך בעיר. בהחלטתו הורה בית המשפט כי ככל שהעירייה לא תעשה זאת על פי הזמנים הקצובים שנקבעו - יהיה עליה לשלם קנס בסך 40 אלף שקלים ביום. כמו כן, למשרד החינוך ניתנה הנחיה בה אם העירייה לא תבצע את ההוראות שנקבעו בביהמ"ש, משרד החינוך יצטרך להיכנס בנעליה ולמצוא לאותם ילדים מסגרות חינוך.

החלטה זו מגיעה לאחר שביולי האחרון ניתן פסק דין על ידי בית המשפט המחוזי בלוד שמורה לעירייה לערוך רישום של כלל ילדי הזרים בעיר, וזאת בעקבות עתירה של הורי הילדים וארגון א.ס.ף שהוגשה באמצעות עו"ד הרן רייכמן מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך בפקולטה למשפטים באוניבסיטת חיפה ועו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח. העתירה הוגשה כנגד משרד החינוך, שר החינוך רפי פרץ ועיריית פתח תקווה. בעקבות פסק הדין רשמה העירייה כ-212 ילדים למוסדות חינוך אך כ-66 ילדים עדיין לא נרשמו.

תחילה עיריית פתח תקווה לא כיבדה את הוראת בית המשפט, והתחמקה מלרשום כ-66 ילדים בטענה לכאורה כי היא עוד בודקת את הבקשות והאם הילדים אכן מתגוררים בעיר. זאת למרות שבקרב העותרים נטען כי המסמכים נמצאים זמן רב אצל העירייה. בנוסף, לטענת העותרים רובם של המקרים אף אושרו על ידי משרד החינוך עצמו ובחלק ניכר מהמקרים פקחי העירייה ביקרו בבתים ומצאו שם את המשפחות. עוד טענו העותרים כי ישנם מקרים נוספים בהם העירייה מונעת מילדים ללמוד למרות שאחיהם לומדים במוסדות חינוך בעיר וכן נמצאו כמתגוררים בפתח תקווה.

כיכר העירייה בפתח תקווה. google maps, צילום מסך
ננזפה על ידי בית המשפט על התנהלותה, עיריית פ"ת/צילום מסך, google maps

העותרים טענו בדיון כי המניע היחיד לאי רישום הילדים הוא גזעני ומונע מרצון העירייה להוציא כמה שיותר משפחות מבקשי מקלט מהעיר בהובלת ראש העיר רמי גרינברג. בדיון אף העידה אחת האימהות כי נציגת אגף חינוך בעירייה אמרה לה כי "רשמנו מספיק ילדים אריתראים, לכו לעיר אחרת".

בית המשפט המחוזי הורה אתמול (רביעי) לרשום את הילדים אשר נבחנו על ידי משרד החינוך עד ל-10.10, כ-55 מתוך רשימה של 58 ואת יתר הילדים עד ליום 27.10. בכל יום שיעבור לאחר המועדים שקבע בית המשפט תחויב העירייה בתשלום הקנס. העירייה גם חויבה בתשלום הוצאות בסך 15 אלף שקלים.

עוד בוואלה!

למרות הליך ההדחה נגדו, טראמפ קורא גם לסין: "חקרו את ביידן"

לכתבה המלאה

"ניתן היה לצפות ממשרד החינוך כי יקיים את חובתו לספק שירותי חינוך לילדים"

בהחלטת השופטת ורד מרוז, נכתב: "דומה כי העירייה לא שתה לבה במידה הראויה לטובת הילדים. אולם מחובתו של בית המשפט לעשות כן. ידועה האמרה, 'בית המשפט הוא אביהם של יתומים, ללמדך כי טובת הילד היא העומדת לנגד עיני בית המשפט. העובדה שעד עצם היום לא נמצאה מסגרת חינוכית לכ-61 ילדים, למעלה מחודש ימים מתחילת הלימודים, מטרידה וגורמת לאי נוחות".

עוד נכתב בהחלטת השופטת כי "ניתן היה לצפות ממשרד החינוך כי בשלב זה ייטול לידיו את הסמכות הקנויה לו על פי החוק ויקיים את חובתו לספק שירותי חינוך לילדים תחת להסתפק בהתראות את במעמד 'מגשר' לכאורה. עולה מהאמור לעיל הוא כי העירייה לא קיימה את פסק הדין על אף שהיה לאל ידה לעשות".

הורי ילדי העובדים הזרים שילדיהם לא נרשמו למוסדות הלימוד בפ"ת בבית המשפט. עיבוד תמונה
עורך הדין רייכמן והורי הילדים בביהמ"ש/עיבוד תמונה

עו"ד הרן רייכמן, מהקליניקה למשפט ומדיניות חינוך בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, ועו"ד טל חסין מהאגודה לזכויות האזרח אמרו, "אנו שמחים שבית המשפט זיהה כי העירייה אינה פועלת בכפיים נקיות והורה בהחלטה חד משמעית על רישום הילדים. אנו מקווים שהמסר הברור יביא סוף להתעמרות העירייה בילדי מבקשי המקלט ויישמע גם ברשויות אחרות. לא פחות חשוב החלטת בית המשפט מעבירה מסר ברור לשר החינוך כי הוא אינו יכול לעמוד מנגד למול הפרת הדין ופגיעה מטעמים גזעניים בילדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully